וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תעמולת בחירות בפרסית: אוטובוס סגול וסיסמה אחת

משה-חי הגיגת

8.6.2013 / 14:50

בעוד כשבוע ילכו אזרחי איראן לקלפיות והרחובות מוצפים בכרזות צבעוניות. שמונת המועמדים מדקלמים מסרים זהים למדי על שיפור הכלכלה, ובעימות כמעט שלא ניתן להבחין בין הדעות

באירן ציינו השבוע 24 שנים למותו של מחולל המהפכה האיסלאמית ומנהיגה הראשון של הרפובליקה, אייתוללה חומייני. כמעט כל המועמדים לנשיאות, פרט לחסן רוחאני, באו לטקס הזיכרון.

לעומת עמיתיו במרוץ לנשיאות, השתתף באותה שעה רוחאני בטקס הלוויה של איש הדת ג'לאל אלדין טאהרי שנערך באיספהאן. טאהרי היה אחד המתנגדים הבולטים של ההנהגה הנוכחית, ופרש את חסותו דווקא על התנועה הירוקה במדינה ועל הרפורמיסטים.

אוטובוס הבחירות של רוחאני, באותה מידה בדיוק כמו השתתפותם של יתר שבעת המועמדים בטקסים ממלכתיים פומביים, מעידים יותר מכל כי אנו נמצאים כשבוע ימים לפני הבחירות לנשיאות איראן.

שמונת המועמדים, השואפים להיבחר לתפקיד הנשיא השביעי של המדינה, נמצאים בשיאה של מערכת בחירות ונעים בין ראיונות למסיבות עיתונאים ולטקסים שונים, ממפגשים עם סטודנטים ולעצרות פומביות. רחובות איראן נמלאים בכרזות עם דיוקנאות המועמדים ובמצעדים לתמיכה במועמד כזה או אחר, ושמונת המועמדים נוסעים ממחוז למחוז ומעיר לעיר, במטרה לגייס כמה שיותר קולות שיכניסו אותם אל ארמון הנשיאות.

בחירות באיראן - סיקור מלא בוואלה! חדשות
המועמדים באיראן: אין בשורה, רק תחבושת לפצע המדמם
ערב הבחירות: קריאות "מוות לדיקטטור" בהלווית בכיר דת
באיראן דורשים צדק חברתי, ומכבסים את כל הלכלוך בחוץ

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אוטובוס הבחירות של רוחאני. קמפיין נודד/מערכת וואלה!, צילום מסך

במסגרת התעמולה, לכל אחד המועמדים הוקצה צבע שונה שצפוי לייחד אותו ביום הבוחר, כך שלא יתבלבלו הבוחרים, בין פתקי הבחירה. הצבע הסגול, למשל, שייך למחנהו של חסן רוחנאי. כך, התומכים והתומכות בו נעים ברחוב בצעיפים סגולים, כשבידיהם מפתח גדול, כרמז למפתח לשינוי באיראן שקבע רוחאני במצעו.

מועמד אחר, מוחסן רזאאי, קיבל את צבע הטורקיז כסמל הבחירות שלו, והשתמש בגימיקים אחרים כדי למשוך קולות: בביקור בבזאר בטהרן הוא הכריז על מכירת אחד מספריו ועל פתיחת אתר אינטרנט חדש ליצירת קשר עם תומכיו - "ויקירזאאי". המועמד המשתייך למחנה הרפורמיסטי, מוחמד רזא עארף, צולם בביקור בחירות בתחנת הרכבת התחתית של טהרן, שם שוחח עם העוברים ושבים – ולפעמים אף התעמת עמם.

מעריצות של עלי אכבר ולאיתי, בחירות באיראן. AP
נשים צעירות עם צעיף ועליו דיוקנו של עלי אכבר ולאיתי/AP

כתב סוכנות הידיעות אירנ"א יצא בסוף השבוע לרחובות איראן, ביום שאחרי העימות הראשון בין המועמדים. הוא תיעד בווידאו את האזרחים לדעתם על העימות, אך רבים טענו כי לא צפו בו, ואלו שהשיבו שראו את המשדר אמרו כי העימות "לא מכבד את המועמדים, וכי למי שצפה בו בחו"ל ודאי החזיק בדעות שליליות על העם האיראני בגלל אופי המעמד". כמו בעימות, גם בקמפיין עצמו, כל מועמד מדקלם רק סיסמה אחת.

בפתיחת השבוע הקרוב תכנס מערכת הבחירות לישורת האחרונה ובסופה יתקיימו הבחירות. נדמה שעם כל ההשתתפות והפעילות של המועמדים ותומכיהם, השיח הכלכלי שצף לפני השטח בימים האחרונים ימשיך להעסיק רבים באיראן, שכן סיסמת הבחירות של כל המועמדים קשורה לנושא במישרין או בעקיפין. רוב הסיכויים כי גם לאחר הבחירות, הנושא החברתי-כלכלי יהיה המאתגר ביותר שיעמוד לפתחו של הנשיא הבא.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
כרזה של ראש העיר טהרן, מוחמד באקר קליבאף/מערכת וואלה!, צילום מסך
גולאם-עלי חדאד-עאדל, בחירות באיראן. AP
פוסטרים של גולאם עלי חדאד עאדל, לשעבר יו"ר המג'לס/AP
בחירות באיראן: רזאאי, רוחאני, עארף, גרזי, ולאיתי, קליבאף, חדאד-עאדל, ג'לילי. AP
שמונת המועמדים - מימין לשמאל: רזאאי, רוחאני, עארף, גרזי, ולאיתי, קליבאף, חדאד-עאדל, ג'לילי/AP
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
חמינאי ולצדו ציטוט מדברי חומייני: "אמריקה לא מסוגלת לעשות שום שטות"/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully