וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב מתריעה: ספינות נשק רוסיות הפליגו לדמשק

תצלומי לוויין תיעדו שלוש מכולות שיצאו מרוסיה ונמצאות בים התיכון בדרך לנמל בסוריה. ייתכן שהן מובילות רכיבים של מערכות הטילים S-300, שפוטין הכחיש את העברתן

המודיעין האמריקני על עקבותיהן של שלוש ספינות תובלה רוסיות המפליגות בים התיכון, וככל הנראה מובילות בבטנן משלוח נשק לדמשק. מקורות בפנטגון אמרו הבוקר (חמישי) לרשת סי-אן-אן כי הספינות נמצאות בחלקו המזרחי של הים. בוושינגטון עוקבים אחר הספינות מאז שיצאו את רוסיה לפני כמה שבועות, ומתצלומי לוויין עולה כי הועמסו עליהן מכליות חשודות. ייתכן שהספינות מובילות רכיבים של מערכות טילי ה-S-300, שהעסקה בין מוסקבה לדמשק למכירתן מעוררת זה כמה שנים מחלוקת רבה בין סוריה לישראל ולארצות הברית.

המתיחות במזרח התיכון לנוכח מלחמת האזרחים הסורית גברה מאוד בתקופה האחרונה. לרוסיה יש נוכחות ימית קבועה בים התיכון. היא מחזיקה נמל גדול בטרטוס שבסוריה, שבו יש גם בסיס מודיעין ותחנות האזנה, שתוגברו לאחרונה בחיילים נוספים. בשבועיים הקרובים תחלוף נושאת המטוסים האמריקנית "אייזנהאואר" באזור בדרכה לבסיס האם שלה בארצות הברית. זו גם הודיעה כי בכוונתה להציב בירדן סוללות טילי פטריוט ומטוסי F-16. גם בריטניה מחזיקה בסיס גדול בירדן, שבו היא מאמנת את המורדים הסורים.

מערכת טילים מסוג S-300. AP
סוללות טילי קרקע-אוויר מדגם S-300 במצעד במוסקבה/AP

בריאיון שהעניק אסד בשבוע שעבר לרשת טלוויזיה של חיזבאללה, הוא טען כי דמשק כבר קיבלה את המשלוח הראשון של מערכת הטילים שרכשה ממוסקבה. לדבריו, שארית הטילים נגד-מטוסים יגיעו בקרוב. למחרת ציטטו שני עיתונים ברוסיה כמה בכירים בתעשיית הנשק של מוסקבה שהכחישו את דברי אסד, ואמרו כי ייתכן שרוסיה אף לא תעביר את מערכת טילי S-300 כלל לדמשק.

בעיתון "קומרסנט" צוטט גורם רוסי שטען כי העברת הנשק תושלם רק ברבעון השני של 2014 וציין כי גם לאחר נחיתת המערכת בסוריה, יהיה צורך בחצי שנה - לכל הפחות - להכשרת כוח אדם לתפעולה ולבדיקות, בטרם תיכנס המערכת לשימוש.

כמה ימים לאחר מכן הכחיש בקולו נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, את השלמת עסקת הנשק. במסיבת עיתונאים אמר פוטין כי רוסיה אינה רוצה להפר את מאזן הכוחות באזור. עם זאת, הוא ציין כי כל עסקת נשק מול סוריה "עומדת בקו אחד עם החוק הבינלאומי", ולא שלל את ביטול העסקה הנוכחית.

ספינת תובלה אמפיבית עוגנת בנמל סנט פטרסבורג, רוסיה. AP
מכולת ענק עוגנת בנמל סנט פטרסבורג. שלוש הספינות כבר בדרך/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully