וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חרם הסיגריות של פוטין: חשש ממרד בצבא הרוסי

רויטרס

4.6.2013 / 18:51

החל מהשבוע ייאלצו אזרחי רוסיה לעשן בפרטיות והפרסומות למוצרי טבק ייעלמו מהרחובות וממסכי הקולנוע. בצבא תופסק חלוקת החפיסות לחיילים: "זה עוד יסתיים בסחיטה ובאלימות"

ברוסיה נכנסו השבוע לתוקף תקנות חדשות ומחמירות במיוחד על מכירת טבק ועישון סיגריות במקומות ציבוריים. בנוסף, משרד ההגנה מתכנן לבטל את הנוהג לחלק סיגריות חינם לחיילים, וקיים חשש ממרד ומשוק שחור של מוצרי טבק.

מדובר בצעד הראשון ברפורמת בריאות שיזם הנשיא ולדימיר פוטין, במטרה להעלות את תוחלת החיים הנמוכה מאוד במדינה, העומדת על 63 שנים לגברים ו-75 שנים לנשים, ולהגדיל את האוכלוסייה המצטמקת.

חרם הטבק נתקל בהתנגדות משמעותית מצד הציבור, שכן 40% מהרוסים מגדירים עצמם כמעשנים, לעומת כשליש מהצרפתים וכחמישית מהישראלים. יוליה, בת 29 ממוסקבה, אמרה: "זה לא הוגן כלפי המעשנים. לעשן זו בחירה אישית. ממילא לא ניתן יהיה לאכוף זאת".

במסגרת החוק החדש, יאסר על פרסום של מותגי סיגריות ברחוב ולא יתאפשר להציג בקולנוע סרטים רוסים בהם יש סצינות של עישון. כמו כן ייאסר על עישון במרחק 15 מטרים מהכניסות לשדות התעופה, לתחנות התחבורה הציבורית ולכניסות לבניינים משותפים, ויצומצם מאוד מספר הרישיונות לחנויות שיורשו למכור סיגריות.

מעשנים סיגריות ברוסיה. AP
החיילים הרוסים כבר לא יזכו לחפיסות סיגריות חינם/AP

החוק אושר בחודש פברואר ונכנס לתוקף שלשום. מדובר בהכנה לאתגר הבא של פוטין - לאשר חרם מוחלט בכל מוסדות הציבור ולקנוס מעשנים בסכומים גבוהים. תושב מוסקבה, אלכסנדר, אמר כי לדעתו מדובר בצעד נכון. "ממילא תכננתי להיגמל, ואני מקווה שכעת אוכל לעשות זאת".

מתנגדי החקיקה טוענים כי רוסיה אינה מוכנה לצעדים מסוג זה ואומרים כי המשטרה לא תוכל לקנוס את "עברייני הטבק". המומחה המשפטי מיכאיל ברשצ'בסקי השווה את חרם הטבק למאמציו של מיכאיל גורבצ'וב להילחם בצריכת האלכוהול בשנות ה-80. "זהו רצח עם במעשנים", טען.

מעשנים סיגריות ברוסיה. AP
איור של קצינים רוסים מעשנים טבק. קץ למסורת/AP

לפי העיתון הרוסי איזווסטיה, משרד ההגנה מתכנן להצטרף לחקיקה ולשים קץ לאחת המסורות הידיעות ביותר בצבא: חלוקה חינם של סיגריות לחיילים. שר ההגנה, סרגיי שוייגו, הורה לבטל את הנוהג לחלק לחיילים ולטירונים חפיסות של עשר סיגריות מדי בוקר. לדעת גורמים במוסקבה, יש חשש למרד בקרב החיילים, שמוצבים במשך חודשים בבסיסים מרוחקים, במשימות שמירה משעממות וכמעט לא חווים פעילות מבצעית. גם שר ההגנה עצמו, נטען, ביקש לקבוע את התכנית כך שלא תגרום ל"עצבנות" בקרב החיילים.

אלכסנדר קנשין, ראש המועצה לביטחון לאומי בקרמלין, הצדיק את התכנית הצבאית. "טירונים שאינם מעשנים מוצאים את בהדרגה עצמם מעשנים עם גיוסם", אמר. ולנטינה מלניקובה, מזכירת ארגון האימהות של חיילי הצבא, הזהירה מנגד כי "מחסור טבק עלול להשפיע על הפסיכולוגיה של המעשנים". לדבריה, "מפקדים עשויים לקחת כסף מהחיילים כדי לקנות סיגריות. זה יסתיים בסחיטה, בבריונות ואפילו באלימות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully