וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פיילוט במשרד החינוך: הסוף ל"מחששות" בבתי הספר

26.5.2013 / 13:38

ב-200 בתי ספר יהיה העישון אסור בכל שטח המוסד, וכן לא יוקצו מקומות יעודיים להרגל המגונה. משרד החינוך: מגבירים המודעות לבריאות. מורה מעשן: חייבים לאפשר למורים לעשן

הסוף ל"מחששה"? משרד החינוך הודיע הבוקר (ראשון) על החלת פיילוט חדש בשיתוף עם משרד הבריאות, להנהגת בתי ספר נקיים מעישון החל משנת הלימודים הבאה. במסגרת הפיילוט יפעלו 200 בתי ספר, אשר יימנעו מעישון בכל שטחי בית הספר, ולא יקצו חדר למטרת עישון, בתוך מבנה החינוך. מדובר במוסדות חינוך בכל הרמות – יסודי, חטיבה ותיכון – כאשר בכיתות הנמוכות יתמקד הפרויקט בעיקר במורים המעשנים.

הפיילוט הארצי יוחל באופן הדרגתי, בשיתוף עם צוותי בתי הספר, הורים ותלמידים. לצורך הטמעת הפיילוט, ילוו את בתי הספר צוותי הדרכה מטעם משרדי החינוך והבריאות, אשר יעסקו ב"חינוך לבריאות". כמו-כן, יוצעו למורי בתי הספר שבפיילוט השתתפות בסדנאות לגמילה מעישון, באמצעות קבוצות גמילה, אשר יסובסדו על ידי קופות החולים המבטחות. לצד אלה, יטמיעו המשרדים בקרב צוותי החינוך, תלמידים והורים הרגלים ועמדות לאורח חיים בריא ופעיל בבית הספר, בבית ובקהילה.

במשרד החינוך הסבירו כי התשתיות לפרויקט כבר היו קיימות וכי המדריכים יהיו יועצים חינוכיים שכבר קיימים במערכת ולכן לא תידרש לכך תוספת תקציבית. הפיילוט ילווה על ידי וועדת היגוי בה ישבו נציגים ממשרד החינוך, הבריאות, הרשות המקומית והורים. ועדת ההיגוי תערוך בקרה ופיקוח אחר אופן יישום התוכנית בבתי הספר שבפיילוט.

מה עם המורים המעשנים?

מנכ"לית משרד החינוך, דלית שטאובר הסבירה: "המניעה היא הדרך היעילה ביותר להתמודד עם תופעת העישון. נזקו הבריאותי של העישון מוכח מעל ומעבר לכל ספק. משרד החינוך קבע כיעד ארוך טווח שילוב ערכים ויסודות, המכוונים להגברת מודעות אישית ומערכתית לקידום בריאות ואורח חיים בריא ופעיל כחלק בלתי נפרד מהמטרות ותכניות העבודה בחינוך הפורמלי והבלתי פורמלי. כל אלה נעשים בראיה מערכתית ובשיתוף מלא עם משרד הבריאות, הרשויות המקומיות והקהילה, בתיאום עם ארגוני המורים".

אולם יש מי שסבור שיש להתמקד פחות בצד המניעתי, ויותר בצד ההסברתי. ממועצת התלמידים והנוער הארצית נמסר בתגובה כי "מניעת עישון לא תפתור את התופעה בבתי הספר. מי שרוצה לעשן בכתלי בית הספר – יעשן. כמובן שכאשר מורים יתנו דוגמא אישית ולא יעשנו ליד תלמידים, הדבר יעזור למניעה. אנו ממליצים להתמקד בהסברה מדוע עישון מזיק לבריאות ולא במניעה".

הפרויקט אמנם נעשה בשיתוף עם ארגוני המורים ובתמיכתם, אולם לא בטוח שהוא יזכה לשיתוף פעולה מצד כל המורים המעשנים. כך למשל מציע יוסי, מורה לספורט מבאר שבע שמעשן כבר 40 שנים, לאפשר למורים המעוניינים להמשיך לעשן, פינת עישון בבית הספר: "מדובר בדבר מאוד טוב ויפה אבל צריך לראות את זה משני הכיוונים: אם זה יגרום לאנשים להפסיק לעשן וידאגו להם לסדנאות גמילה זה מצוין, אבל אם יש מורים שרוצים לעשן ובוחרים בדרך זו חייבים לאפשר להם את זה כמו לכל עובד במדינה. אם על פי חוק, יש מקום שבו לעובד מותר לעשן - צריך לאפשר את זה גם למורים. לא לעשות את זה בכפייה, כי האופציה תהיה שמורים יצאו בהפסקות מחוץ לבית הספר ויעשנו מחוץ לגדר. אבל אם יקצו חדר לאלה שיבחרו לעשן חדר זה יכול לעבוד".

יוסי סיפר שאם יגיע הפיילוט גם לבית הספר בו הוא מלמד, הוא ישמח לקחת בו חלק: "הייתי משתף פעולה עם הפרויקט. אני אשמח להשתתף אם יעזרו לנו בדרך הזו להפסיק לעשן, אבל צריך שכל מורה יבחר בעצמו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully