וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המהומות בשבדיה מתפשטות: חלום ההגירה עלה באש?

התפרעויות הצעירים בשבדיה נמשכו אמש בערים נוספות למרות דברי המשטרה על רגיעה. הפוליטיקאים בשבדיה חלוקים בדעתם: מה הגורם למשבר - הפערים הכלכליים או בעיות בבית?

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

המהומות האלימות בשבדיה, הנמשכות זה שבוע ימים, יצאו אמש (שבת) את גבולות הבירה שטוקהולם. בית ספר הוצת בארברו שבמרכז המדינה, כ-150 קילומטרים משטוקהולם, וכמה מכוניות הוצתו. גם בעיר לינקופינג, כ-200 קילומטרים דרום-מזרח מהבירה השבדית, היו עימותים בין צעירים לשוטרים.

במשטרת שבדיה טוענים כי אין בהכרח קשר בין המהומות בערים השונות, וכי ההתפרעויות פחות אלימות מאלו שהיו בלילות הקודמים. דובר המשטרה אמר כי 19 בני אדם נעצרו ביום שבת, אך אמר כי בסך הכל נראה שמסתמנת רגיעה במהומות.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מכונית שהוצתה בשטוקהולם בסוף השבוע/מערכת וואלה!, צילום מסך

בסוף השבוע קראו ארצות הברית ובריטניה לאזרחיהן להימנע מלהגיע לאזורי המהומות, ולהתרחק מהתקהלויות גדולות. המהומות החלו ביום ראשון שעבר בהאסבי, פרבר עני של שטוקהולם. צעירים זועמים יצאו לרחובות לאחר שלטענתם, שוטרים ירו למוות במהגר. לדברי המשטרה, מדובר באדם שהתבצר בדירה ואיים על השוטרים.

ביום שישי תגברה המשטרה בשטוקהולם את שורותיה בכוחות נוספים מהערים גטבורג ומאלמו. השוטרים בערים האלה התנסו בפיזור מהומות בשנים האחרונות. הורים, מחנכים ואנשי קהילה סיירו ברחובות כדי להתעמת עם הצעירים המתפרעים, ולדברי גורמים בעירייה היה בכך כדי להרגיע את המהומות במידה רבה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
חלונות שנופצו בפרבר של שטוקהולם/מערכת וואלה!, צילום מסך

המהומות, הקשות ביותר שידעה שבדיה במשך שנים, הציפו לפני השטח את הדיון במדיניות ההגירה של המדינה, שהיא אחת מהמקלות בעולם כלפי זרים. כ-15 אחוזים מהאוכלוסייה בשבדיה הם מהגרים, אך רבים מהם מתקשים ללמוד את השפה ולמצוא עבודה סבירה. באזורים שניזוקו מהמהומות עלו טענות כי המהומות הן תגובה לקליטה הגרועה של המהגרים הרבים, שבאו למדינה אך הופלו, שוכנו בפרברים עניים, לא נקלטו בשוק העבודה והידרדרו לפשע.

מנגד, יש מי שטוען שהמהומות קשורות לפשיעה "רגילה", וכי הוריהם של המתפרעים כשלו בחינוכם. לפי ה-OECD, הפער בין העשירים לעניים בשבדיה גדל מהר יותר מבכל מדינה גדולה אחרת. במקביל, מאז תחילת שנות ה-90, הממשלה מצמצמת את הוצאותיה על שירותים החברתיים.

אך הפערים הכלכליים, האבטלה, בעיות בקליטת השפה והקיצוץ בשירותים החברתיים אינם מהווים, כשלעצמם, תשובה לשאלה מדוע פרצו המהומות. האתר Local.se ראיין בנושא חמישה פוליטיקאים ופובליציסטים ידועים בשבדיה, וכל אחד השיב תשובה שונה באשר למניע להתפרעויות.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
שורת מכוניות שהוצתה בחניון, בסוף השבוע/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
שוטר ליד מכוניות שהוצתו בשטוקהולם/מערכת וואלה!, צילום מסך
מהומות בעיר שטוקהולם, שבדיה, מאי 2013. רויטרס
מכונית שהוצתה בשטוקהולם בסוף השבוע/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully