וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדוע האמריקאים מתעקשים לגור בבתים שעפים ברוח?

הנשיא אובמה שלח תפילות לנפגעי הסופה הקטלנית באוקלהומה. עונת ההוריקן עוד לא נפתחה, ולכן קשה להבין את הטקס הקבוע של אסונות הטבע שפוגעים שוב ושוב במי שלא השכיל להתחסן

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

גורמים רשמיים באוקלהומה תיקנו מטה את מספר הנספים בסופת הטורנדו הקטלנית שחלפה ליד אוקלהומה סיטי. שירותי החירום הודיעו הערב (שלישי) כי עד כה אותרו רק 24 גופות באזור העיירה מור, וכי המספר הקודם שנמסר - 51 - נבע מבלבול.

לפחות 101 בני אדם חולצו מההריסות עד כה. ראש עיריית מור, גלן לואיס, אמר כי הוא "אופטימי מאוד באשר לתחושה שנמצא ניצול אחד או יותר בעוד מאמצי ההצלה נמשכים".

בהתייחסו לסופה העזה, אמר הנשיא ברק אובמה כי מדובר ב"אחת מסופות הטורנדו ההרסניות בהיסטוריה". בנאום בבית הלבן, אמר אובמה כי שכונות נהרסו ועשרות אנשים איבדו חייהם. "רבים אחרים נפצעו, בהם ילדי בתי ספר במקום שהיה אמור להיות הבטוח ביותר עבורם. תפילותינו נמצאות היום עם תושבי אוקלהומה", אמר אובמה.

הטורנדו באוקלהומה - כותרות אחרונות
ישראלים באוקלהומה: "השמיים היו כמו סרט בלהות"
עיירה שבורה: תמונות מההרס שזרע הטורנדו במור

נשיא ארה"ב ברק אובמה וסגנו ג'ו ביידן. הבית הלבן, מאי 2013. AP
נשיא ארה"ב אובמה וסגנו, ג'ו ביידן, היום בבית הלבן/AP

אובמה הודה למורים שהגנו על הילדים, לשכנים ולמחלצים שעבדו לאורך הלילה במאמץ לאתר ניצולים. "העבודה הקשה של שיקום החיים עדיין לפנינו", אמר הנשיא. "צפויה דרך ארוכה לשיקום ויהיו מקרים של אבל עצום. אך האומה הזו תהיה אתכם לאורך כל הדרך".

בלילה חתם אובמה על צו חירום עבור האזורים שנפגעו במדינת אוקלהומה, כדי לזרז את המענה התקציבי לאסון. "אוקלהומה צריכה לקבל כל מה שהיא זקוקה לו, ומיד", הדגיש. צוותים של הסוכנות הפדרלית לניהול מצבי חירום (FEMA), שניהלו גם את הטיפול בסופה "סנדי", הוקפצו היום ממדינות אחרות, בהן נברסקה וטנסי, כדי לסייע בחיפוש אחר ניצולים ובהערכת הנזקים. "נישאר בשטח כמה זמן שיידרש, כדי לבנות מחדש בתי ספר ולפתוח בתי חולים ובתי עסק", אמר אובמה. "יש חללים ריקים במקום שבהם ניצבו סלונות של בתים וכיתות לימוד. נמלא את הריק הזה באהבה".

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
טורנדו בעיר מור, אוקלהומה, מאי 2013. AP
אנשי הצלה מנסים לאתר בני אדם מתחת להריסות הבתים, הבוקר/AP

עונת ההוריקנים בארה"ב תיפתח באופן רשמי רק בשבוע הבא, ואובמה אמר כי יש גם תקווה, לא רק באוקלהומה אלא בכל המדינה – "שישנם אנשים טובים". לדבריו, "אזרחי ארה"ב יכולים להיות בטוחים שאמריקאים בכל פינה יהיו שם כדי לפתוח בתים ולבבות לאלה שזקוקים לעזרה". הנשיא האמריקאי אף קרא לתרום לנפגעי האסון.

מאות מיליארדים על שיקום נזקי סופות

מי שהתגורר בארה"ב מתקשה אולי שלא לתהות מדוע האמריקאים עדיין בונים בתים מדיקט, "קופסאות קלפים", כפי שהם מכונים, ולא מחומרים עמידים יותר, בייחוד באזורים המתמודדים מדי שנה עם אסונות טבע. הממשל הוציא מהקופה הפדרלית כ-150 מיליארד דולרים על ההתמודדות עם השלכות הוריקן "קתרינה" הקטלני, שגבה ב-2005 את חייהם של לפחות 1,833 בני אדם. נזקה של "הסופה" סנדי, שהשתוללה ב-24 מדינות בארה"ב באוקטובר 2012, מוערך ב-71 מיליארד דולרים לפחות.

מדובר בטקס קבוע כמעט: איתני הטבע מכים בארה"ב והנשיא חותם על הצהרת צו החירום ומתחייב לסייע במשאבים פדרליים. לאחר מכן הוא עושה גיחה לאזור ומהלך בין ההריסות, משתתף בטקסי זיכרון ומחבק את הניצולים. הסוכנות הפדרלית לניהול מצבי חירום מנסה לתאם את מאמצי הסיוע ומעריכה את גודל הנזקים.

טורנדו בעיר מור, אוקלהומה, מאי 2013. AP
אישה נושאת ילדה ליד בית ספר יסודי שחרב בעיירה מור/AP

גם השמרנים בארה"ב, שטוענים שההתחממות הגלובלית היא שקר גס, מסוגלים להבין את העלות השנתית של התמודדות עם אסונות, שנמצאת במגמת עלייה - בין אם מפני שהאוכלוסייה גדלה ויש יותר אנשים בנתיב הסופות והשיטפונות שעלולים להיפגע - או מפני שהסופות הופכות קטלניות יותר.

חוקרים החתומים על מחקר שפרסם "פרויקט המילטון" במכון ברוקינגס בוושינגטון, טוענים כי אפילו צעדים בסיסיים כגון מניעת בנייה באזורים בעלי סיכון גבוה עשויים לא רק להציל חיים, אלא גם לחסוך כ-40 מיליארד דולרים רק בעשור הקרוב.

סופת טורנדו הכתה באוקלהומה. רויטרס
מכוניות שהושלכו זו לעבר זו/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully