וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישראלים באוקלהומה: "השמיים היו כמו סרט בלהות"

לי בן שי

21.5.2013 / 11:28

קהילת הישראלים הקטנה באוקלהומה-סיטי הרגישה היטב את הטורנדו הקטלני. "עצרנו מתחת לגשר והקשבנו לדיווחים, היו שיטפונות ורוחות חזקות". בית חב"ד המקומי נרתם למאמצי הסיוע

צילום: וואלה! חדשות, עריכה: יאיר דניאל

"סמטת הטורנדו" נפגעה שוב: תושביה של אוקלהומה סיטי, הסמוכה לעיירה מור שניזוקה קשות מסופת הטורנדו הלילה (שלישי), רגילים למזג האוויר הסוער בתקופה זו של השנה. לאחר הסופה הקשה שפגעה באותו אזור בשנת 1999 והביאה למותם של 36 בני אדם ביום אחד, נדמה שהרשויות המקומיות עשו כל מה שביכולתן כדי להתגונן מפני טורנדו. למרות זאת, המהירות שבה התפתחה הסופה לא הותירה טווח זמן להתגונן מפניה באזור "נחיתתה" ובשילוב עם עוצמתה הביאה למניין הקרבנות הגבוה שעומד עד כה על 91 בני אדם.

"היינו מרחק של 10 דקות נסיעה מהאירוע עצמו", סיפר הבוקר (שלישי) ליאור אליאב בן 37 מאוקלהומה. "הייתי בנהיגה על הכביש המהיר לכיוון הסופה, שהתפתחה ממש מעל הרכב. עצרנו בצד מתחת לגשר והקשבנו לדיווחים עד שהיא עצרה". אליאב סיפר שהסופה "זרקה" כדורי ברד בקוטר של כדורי טניס: "זה מרגיש כאילו יורים עליך. היו רוחות חזקות, גשם שגרם לשיטפונות. הנהר עלה על גדותיו".

"הנחיתה של הסופה הייתה באזור דקות ארוכות. רוחות במהירות של למעלה מ-350 קילומטרים לשעה מחקו רחובות שלמים מהיסוד. אחרי שעתיים שחיכינו המשטרה פתחה את הכביש והמשכנו לנסוע". לדבריו, הרשויות הזהירו מסופות נוספות ביומיים הקרובים והודיעו כי יש להישאר באזורים שיש בהם מחסה.

סופת טורנדו הכתה באוקלהומה. רויטרס
הרשויות הזהירו מסופות נוספות ביומיים הקרובים. מאמצי החילוץ באוקלהומה/רויטרס

זיוה, שמתגוררת באוקלהומה בחמש השנים האחרונות שהתה באוקלהומה-סיטי בעת הסופה. "הייתי בין הקניון לבית בתוך הרכב. עצרתי מתחת לאיזה גג כי היה ברד רציני. כשהפסיק הברד המשכתי הביתה. היו אזעקות ובלאגן ובזמן האירוע רעדתי כולי. זה הזכיר לי את האזעקות שבארץ". זיוה לא יצאה מביתה בהמשך היום. "אני לא מכירה מישהו שהבית שלו נפגע, אבל כולם מרימים טלפונים ומסבירים לכולם איך להתנהג. תורמים כסף לארגונים שנפגעים ולבית חב"ד", סיפרה.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה

"זה הרגיש כמו סרט הוליוודי"

"נסעתי מכיוון טקסס לאוקלהומה-סיטי תוך כדי שהסופה החלה, עצרתי בכניסה לעיר וראיתי את כל העננים עוברים מולי. הייתי ממש קרוב לזה", סיפר אביחי אליאב. "היו סירנות ברקע שהודיעו שהסופה מתקרבת וצריך להתקרב לאזורים מוגנים. על תחנות הרדיו השתלט כרוז שהורה להיכנס לאזורים תת-קרקעיים. כמו התרעות 'צבע אדום'".

סופת טורנדו הכתה באוקלהומה. רויטרס
"היו סירנות ברקע שהודיעו שהסופה מתקרבת וצריך להתקרב לאזורים מוגנים"/רויטרס

אביחי סיפר כי הסופה עיכבה אותו למשך חצי שעה ובהמשך חלפה מעליו לכיוון דרום, בזמן שהוא המשיך לכיוון אוקלהומה סיטי. "השמיים היו כמו סרט בלהות. המהירות של העננים והגובה הנמוך הרגישו כמו בסרט הוליוודי".

הוא הוסיף כי פעולות כוחות הביטחון וההצלה היו מהירות: "אמריקה זה כמו אמריקה, הם יודעים מה הם עושים. בכביש המהיר שנסעתי עקפו אותי בתוך חמש דקות לפחות 15 ניידות משטרה ועוד חמישה אמבולנסים שהגיעו מהר למקום עם הנפגעים כדי לחלץ כמה ילדים מבית הספר שנפגע. בהתחלה חילצו שישה ילדים שמורה הצילה אותם בזכות זה שעטפה אותם מתחתיה. בקולנוע היו כמה לכודים שהצליחו לאתר אותם. הסופה התפתחה בפרק זמן של 15 דקות מהרמה הכי נמוכה לרמה הכי גבוהה של טורנדו ולכן לא יכלו להוציא את הילדים מבית הספר בזמן ולכן גם הכמות הגדולה של ההרוגים".

סופת טורנדו הכתה באוקלהומה. רויטרס
"הסופה התפתחה בפרק זמן של 15 דקות מהרמה הכי נמוכה לרמה הכי גבוהה של טורנדו". בתים הרוסים/רויטרס

הישראלים ואנשי הקהילה היהודית בעיר מנסים לתמוך זה בזה ותורמים לטובת פעולות הסיוע. הרב עובדיה גולדמן, רב בית חב"ד של אוקלהומה סיטי, סיפר כי הקהילה היהודית בעיר קטנה ולפי הידוע לו אין נפגעים בנפש, אלא רק ברכוש. עם זאת הוסיף כי יש "כאוס רב עדיין ואין לנו קשר עם כולם. איני יודע בביטחון אם מישהו נעדר מהקהילה היהודית". הרב גולדמן הדגיש כי הקהילה היהודית נרתמת לטובת כלל האוכלוסייה בעיר.

"הסיוע נעשה במספר מישורים. אנחנו מחפשים נעדרים בתוך ומחוץ לקהילה. יש לנו ארבעה רבנים לייעוץ לנפגעים שנמצאים בטראומה. אנחנו עובדים עם רשויות החוק ומציעים מקלט, בייחוד למשפחות עם ילדים שצריכים מקום להישאר ולאזרחים מבוגרים. אנחנו אוספים פריטים חיוניים כמו מים, כלי רחצה, פריטים לילדים, ובנוסף אנחנו אוספים כסף לארגונים שונים שזקוקים לכסף מיידי", סיפר הרב גולדמן. "הממשל של אוקלהומה תומך מאוד בישראל ובעם היהודי. אנו מרגישים שזה הזמן ליידע אותם שגם אנחנו מוכנים לסייע".

סופת טורנדו הכתה באוקלהומה. רויטרס
סופת טורנדו הכתה באוקלהומה/רויטרס
סופת טורנדו הכתה באוקלהומה. רויטרס
סופת טורנדו הכתה באוקלהומה/רויטרס
סופת טורנדו הכתה באוקלהומה. רויטרס
סופת טורנדו הכתה באוקלהומה/רויטרס
העיירה מור באוקלהומה לאחר סופת טורנדו, מאי 2013. רויטרס
העיירה מור באוקלהומה לאחר סופת טורנדו, מאי 2013/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully