וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבחירות באיראן: הכפשות, מלחמת גרסאות וסתימת פיות

משה חי הגיגת

21.5.2013 / 12:10

פחות מחודש לפני שאיראן תצעד לקלפיות לבחור יורש לאחמדינג'אד, מחפשים המועמדים שלדים בארונותיהם של האחר. האחרון להיפגע היה קאליבאף, מהמועמדים הבולטים לנשיאות

הבחירות באיראן מתקרבות, ועד מחר (רביעי) תתפרסם רשימת המועמדים הסופיים לנשיאות שתאשר "מועצת שומרי החוקה". בינתיים, שלא בשונה ממערכות בחירות אחרות בעולם, באיראן עסוקים בעיקר בהכפשות הדדיות ובמציאת שלדים בארונותיהם של המתמודדים השונים. זאת למרות שבכירים שונים במדינה, כמו מפקד המשטרה איסמאעיל אחמדי מוקדם, מוביל תפילת יום השישי בעיר קום אייתוללה רזא אוסתאדי או הממונה על התקשורת במשרד התרבות וההכוונה האיסלאמית, מוחמד-ג'עפר מוחמדזאדה ואחרים, ביקשו בשבועות האחרונים להימנע מהטחת האשמות בין אלו אשר הכריזו על מועמדותם.

באחד המקרים הבולטים לפני מספר ימים, שפורסם באחד מהאתרים החשובים ביותר של המחנה הרפורמיסטי "קלאם", דווח על סתירות בין הגרסאות השונות שמסר אחד מן המועמדים הבולטים ביותר לנשיאות, מוחמד-באקר קאליבאף, ראש עיריית טהראן, בנוגע לחלקו במהומות שהיו במדינה בשנת 2003, כשהיה מפקד המשטרה, ואופן הטיפול בהם.

ראש העיר טהרן, מוחמד באקר קאליבאף. AP
גרסאות סותרות. קאליבאף/AP

במסגרת מסע הבחירות שלו, דיבר קאליבאף בטהראן בפני קבוצה של אנשי בסיג'. קאליבאף התרברב בפניהם כי במסגרת המהומות שהיו באירן בקיץ לפני עשור, לרגל יום השנה להפגנות הסטודנטים ב-1999, הוא כמפקד המשטרה ביקש בעצמו מהשלטונות "לתקוף ולירות" במפגינים ואף שהיה בידו את הכוח לעשות זאת, בחר שלא. זאת בניגוד לדברים שאמר ביום שני שעבר בפני סטודנטים מתונים יותר מאוניברסיטת "שריף" בבירה, לפיהם הטילה עליו הממשלה הוראה לירות לעבר המפגינים, מבלי להזכיר כי הוא ביקש אישור זה. קאליבאף הצטדק ואמר כי הוא היה זה שמנע מאנשיו לעשות שימוש בנשק באירועים אלה. בכל מקרה, בשתי ההזדמנויות אמר קאליבאף כי לא השתמש באישור שניתן לו.

במקביל, כמו במהומות שלאחר הבחירות ב-2009 וכפי שקורה לקראת כל תאריך חשוב בלוח השנה האיראני, מעורבות השלטון בחיי האזרחים הולכת וגוברת. הממונים על שמירת הסדר הציבורי החלו בפעילותם לקראת הבחירות שיתקיימו בעוד פחות מחודש, והאטו את מהירות האינטרנט במדינה כדי להקשות על העברת מסרים, שליחת קבצי שמע ווידאו במדינה ומחוצה לה. סוכנות הידיעות הצרפתית AFP מדווחת כי שלטונות איראן הכחישו את הדברים, אך לא סיפקו הסברים להאטה שחלה בשירותי האינטרנט במדינה. עוד נמסר כי בתחילת החודש, גם התוכנה האחרונה שאפשרה לגולשים האירנים לעקוף את הסינון הממשלתי הפכה לבלתי נגישה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully