וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו בדרך לרוסיה: ידון עם פוטין על סוריה ואיראן

בצל הביקורת אודות אורחות חייו ונסיעותיו של הזוג נתניהו, ייצא הבוקר ראש הממשלה לביקור עבודה ברוסיה. בשבוע שעבר הצהירה רוסיה כי לא תמכור מערכות הגנה אוויריות לסוריה

לאחר שעסק כל הלילה בהליך אישור תקציב המדינה על ידי הממשלה, המריא הבוקר (שלישי) ראש הממשלה בנימין נתניהו, לביקור קצר במוסקבה, במהלכו יוועד עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. נתניהו צפוי להעלות בפני פוטין את החששות הישראליים מפני מכירת מערכת הנשק האווירית S-300 למשטרו של בשאר אסד בסוריה. כמו כן, בסוכנות הידיעות הרוסית "אינטרפקס" דיווחו בשבוע שעבר כי נתניהו צפוי להעלות בפגישה בין שני המנהיגים גם את סוגיית הגרעין האיראני.

מערכת טילים מסוג S-300. AP
מערכות ההגנה האווירית S-300/AP

נושא מכירת הנשק לסוריה עומד במרכז היחסים הדיפלומטיים בין ישראל לרוסיה בתקופה האחרונה, כאשר גם ארצות הברית ומדינות נוספות הפעילו לחץ על הרוסים להימנע מהעסקה. בשבוע שעבר הודיע שר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב, כי לארצו אין כל כוונה למכור לסוריה מערכות הגנה מתקדמות. עוד אמר לברוב כי רוסיה תמלא את התחייבויותיה לדמשק, המעוגנות בחוזה, אולם לא תכלול במכירה את מערכות ה-S-300 .

סביר כי ההחלטה הרוסית לבטל את מכירת מערכת הנשק נובעת מהלחץ הדיפלומטי שהופעל עליה. כיומיים טרם הודעתה של רוסיה על ביטול/שינוי העסקה, קרא דובר הבית הלבן ג'יי קרני לרוסיה שלא לספק נשק לצבא הסורי. "היינו ברורים מאוד לגבי האכזבה שלנו מרוסיה. אנחנו נמצאים איתם במגעים על כך", אמר. ישראל מצדה גם הביעה את מורת רוחה מהכוונה לחמש את אסד. סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה בשבוע שעבר כי ישראל אף פנתה למוסקבה בדרישה לחזור בה מהעסקה עם דמשק, שיכולה הייתה לאפשר לאסד לחזק את יכולות ההגנה שלו במקרה של התקפה צבאית נגדו. ה"וול סטריט ז'ורנל" פרסם כי ישראל הבהירה לוושינגטון שסוריה התחילה להעביר את התשלום בתמורה למערכת הנשק המתקדמת, ששוויה 900 מיליון דולר.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ואישתו שרה נתניהו נפגשים עם נשיא רוסיה פוטין, יוני 2012. עמוס בן גרשום, לשכת העיתונות הממשלתית
על אף הצהרת לברוב שלא ימכרו לסוריה, נתניהו מגיע למוסקבה כדי "לוודא הריגה". נתניהו ופוטין בפגישתם לפנ כשנה/לשכת העיתונות הממשלתית, עמוס בן גרשום

ה- s-300 היא מערכת שמסוגלת ליירט מטוסים ואף טילים בטווחים של 200 ק"מ, ואם הייתה נמצאת בידי אסד הייתה ודאי משפיעה על השיקולים שבתקיפה נוספת בשטחי ארצו. המערכת נמכרת כמודל של מספר סוללות, שלכל אחת תפקיד משמעותי בהרכבת המענה לאיום אווירי. יחד עם יחידת בקרה אווירית, היא בעלת יכולות פורצות דרך במזרח התיכון, שעשויות לפגוע בעליונות האווירית ובחופש הפעולה האווירי המוחלט כמעט, ממנו נהנית ישראל בזירה הצפונית. טייסי קרב במילואים בחיל האוויר מתאמנים על סוללות ההגנה שברשות הסורים מזה שלושה עשורים, וטובי המדענים פעלו כדי לעקוף את המערכות באמצעות לוחמה אלקטרונית וטכניקות טיסה שונות. עם המערכת הזו, לעומת זאת, עוד לא יודעים בצה"ל להתמודד – אך לא בטוח שכך יישאר המצב לאורך זמן. "כמו כל מערכת הגנה אווירית, חיל האוויר ידע בעתיד להתמודד עמה, אבל זה לוקח זמן", הסביר טייס קרב במילואים, "בתקופה שבה כל יום הוא אירוע חדש במזרח התיכון ובכל רגע יכולה להשתנות המציאות לא ניתן לאפשר לסורים לרכוש מערכת כזו".

מטוס F-15 בז של חיל האוויר. AP
הגעה של מערכות מהסוג האמור לסוריה תייצר איום גדול בהרבה מהקיים למטוסי חיל האוויר/AP

האיום מצד ה-S-300 לא חדש בישראל. בשנת 2010 הופעל מכבש לחצים על רוסיה למנוע את מכירת המערכת לידי טהרן שחתמו על הסכם מכירה שכזה. בהתאם, איראן אף איימה לתבוע את רוסיה אם תפר את חוזה. כפי שחשפו מסמכי ויקיליקס, הלחצים הניבו פירות, ורוסיה נכנעה לבקשות האמריקאיות והישראליות. לפי פרסומים זרים, ישראל הסכימה אז למכור לרוסיה כלי טיס בלתי מאוישים מתוצרת התעשיות הביטחוניות. שני הצדדים הכחישו את הפרסום. עם זאת, לאור המצב הרגיש בסוריה, בישראל לא פוסלים את האפשרות שכפי שהמערכת שתועבר לסוריה עשויה להגיע לבסוף לידי חיזבאללה – היא גם יכולה להגיע לידי משטר האייתוללות, בתרחיש שנשמע הזוי – אך טומן בחובו איום פוטנציאלי נוסף על חיל האוויר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully