וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחאה 2013, לאן: הפגנות "מנומסות" או קיץ סוער?

12.5.2013 / 20:40

אף שבמשטרה צופים כי לא תהיה אלימות בהפגנות הבאות, ישנם גורמים במחאה שמבהירים: "כשאנשים שאין להם מה להפסיד יוצאים לרחובות – המדינה צריכה להתחיל לפחד"

שתי הפגנות משמעותיות ונפרדות נערכו אמש בגוש דן - אשר שיקפו שתי גישות שונות לגבי המחאה. האחת צעדה במרכז תל אביב והשנייה התקיימה מחוץ לביתו של שר האנרגיה והמים סילבן שלום ברמת גן. לא מעט הבדלים היו בין השתיים. בעצרת המרכזית, שקיבלה את אישור המשטרה ונערכה בשיתוף פעולה מלא עמה, צעדו כ-10,000 בני אדם לכיוון כיכר הבימה. מנגד, זו ברמת גן, שכללה מאות בני אדם, לא תואמה עם המשטרה. ההפגנה במרכז תל אביב נערכה ללא הפרות סדר, ואילו ברמת גן הסתיימה ההפגנה עם שלושה עצורים ועדויות לשימוש בגז פלפל.

נוכח ההתעוררות המחודשת של המחאה, ועל מנת לנסות ולאמוד את הכיוון שהיא תתפתח אליו - החלו במשטרה להתכונן לאירועים. הערכות זהירות מדברות על כך שהיא צפויה לשוב לרחובות גם השנה, ושהיא תלך בשני הכיוונים: ה"מנומסת", אך אולי גם זו הפחות מעונבת. השנה, מספר ארגונים בעלי אג'נדות שונות מעוניינים להרים את קול המחאה, והם נפרדים לחלוטין מהזרם המרכזי שצעד אתמול לכיכר הבימה. חלקם מגדירים עצמם "אנרכיסטים" ומתנגדים למחאה ה"ממלכתית". גורמים במשטרה מציינים, עם זאת, כי ההפגנות לא יגלשו לפסים אלימים. מנגד - בארגונים האנרכיסטיים מציינים כי "כשאנשים שאין להם מה להפסיד יוצאים לרחובות – המדינה צריכה להתחיל לפחד".

מחוץ לבית השר אמש ניתן היה לראות פעילי "מגמה ירוקה", תנועת סטודנטים למען איכות הסביבה, שביקשה למחות נגד מדיניות הגז של ישראל. היו שם גם נציגי שכונות דרום תל אביב. אליהם הצטרפו נציגים מהקהילה ההומו לסבית, אנשי שמאל ועוד. לדברי קצין המשטרה, דבר אחד מאחד את כולם – ההתנגדות לזרם המחאה המרכזי, המיינסטרימי, של אנשים דוגמת סתיו שפיר ואיציק שמולי. כרמן אלמקייס-עמוס, מ"הלא-נחמדים", קבוצה המזוהה עם המאבק לדיור ציבורי, מציינת כי "אין לנו קשר אליהם, הם לא מייצגים אותנו. ההתנהלות שלהם היא כל כך 2011, זה נראה שהם נהנים. מחאת קיץ 2011 היא שהביאה את יאיר לפיד לאוצר".

עימותים עם מגפינים סמוך לביתו של השר סילבן שלום. יותם רונן
במשטרה לא מאמינים שהעימותים השנה יהיו אלימים. מפגין פצוע מוחזק על ידי שוטרים/יותם רונן

מדוע אתם לא מבקשים אישור מהמשטרה להפגין?
"פעם היינו מבקשים, אבל אחרי שהיינו מפזרים את ההפגנה היה מתחיל בלגן מצד אנשים שלא קשורים אלינו. כמה ימים אחר כך המשטרה הייתה קוראת למי שחתום על הבקשה להפגין ופותחת לו תיק. לכן הפסקנו", אמרה אלמקייס-עמוס ואמרה, "קורה פה משהו שהוא מחאה אחרת, של אנשים מהשכונות, שלא יצאו עד היום מהבית כמו קבוצה של אמהות חד-הוריות שהגיעה מערד. אנחנו מייצגים את המעמד המוחלש, פחות את מעמד הביניים. זה שונה לחלוטין ממה שהיה אתמול בכיכר הבימה. אפילו המיקום שהם בוחרים להפגין בו – רוטשילד, הבימה, מרכז תל אביב. נגד מי בדיוק אתם מוחים?".

זמן קצר לאחר תחילת ההפגנה אמש ברמת גן, התקבל במוקד 100 של משטרת מחוז תל אביב דיווח מאזרח, לפיו בנו של קצין בכיר במחוז ניסה לשים קץ לחייו. הקצין, שהיה עסוק בטיפול בסדר הציבורי, מיהר להתקשר לבני משפחתו, אשר הרגיעו אותו שהכל בסדר וכי לא היה ניסיון התאבדות. לא ברור אם למעשה זה יש או אין קשר להפגנה עצמה, אולם אין זו הפעם הראשונה בה מנסים גורמים מסוימים לפעול נגד קציני משטרה. חלקם יודעים לספר על התקפות שנעשו בקיץ שעבר ברשת הפייסבוק נגד ילדיהם - אך נכון לעכשיו, מדובר במקרים בודדים. גורמים במשטרה מציינים כי "נעשים מאמצים להגיע עם החבר'ה האלה לערוץ הידברות. לעשות עמם תאום ציפיות. את רוב הפרצופים שראינו אתמול אנחנו כבר מכירים".

מחאת העגלות בירושלים. עומר מירון
חלק מהמחאה ה"מנומסת". מחאת העגלות בירושלים, היום/עומר מירון

לדברי הקצין, "מאתמול בלילה עולה שלמרות שיש מחאה, כללי המשחק ברורים לכל הצדדים. לא צפויות התנהגויות חריגות בקיץ הקרוב". אך כללי המשחק אינם כוללים תאום עם המשטרה. לדברי עורך דין ברק כהן, מפעילי המחאה המגדיר עצמו אנרכיסט אשר היה מחוץ לביתו של סילבן שלום אמש, "אנחנו לא מבקשים אישורים להפגנות כעיקרון. זאת זכותנו הדמוקרטית להפגין, לא צריך אישור למחות על עוול. התקשורת מסקרת רק את התחום הכלכלי של המחאה, אבל המטרה בבסיס הקבוצות הרדיקליות היא התנגדות למשטר. למשל, בתחום השוויון בנטל – אנחנו עם החרדים. יש פה מאמץ להציע צורת חשיבה נפרדת למשטר".

לדברי כהן, "יהיה בקיץ הקרוב שיתוף פעולה בין הארגונים השונים. בשבת הקרובה אנחנו מתכננים להפגין מול הבית של יצחק תשובה. כל שבת נצא לרחובות. אבל לא נשתף פעולה עם הזרם המרכזי – ולא עם המשטרה. אני קורא לשוטרים לעזוב את המשטר, לפשוט את המדים ולהצטרף לחברה". גם אלמקייס-עמוס צופה קיץ פעיל. "אני יכולה לדבר בשם עצמי ולומר, שהמחאה שלי היא בלתי-אלימה ואין לי כוונה להזיק. אני גם מאמינה ומקווה מאד שמקרה כמו של משה סילמן לא יחזור על עצמו השנה. אבל אם הממשלה תמשיך להתעלם מהשכבות החלשות ומהמצוקות שלהן, אני לא יודעת מה יהיה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully