וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טורקיה: "פליטים סורים הגיעו עם פגיעות מנשק כימי"

לדברי שר החוץ הטורקי בדיקות שנערכו בפליטים שהגיעו לארצו מעידות על שימוש בנשק מסוג זה. גם שר החוץ האמריקני קרי טוען כי יש "ראיות חזקות" לשימוש בנשק כימי מצד אסד

שר החוץ הטורקי, אחמט דאווטאולו, אמר אמש (שישי) כי בדיקות שנערכו בפצועים סורים שנמלטו לארצו מצביעות על שימוש בנשק כימי בסוריה. לדבריו, "ערכנו בדיקות ויש לנו כמה ראיות לשימוש בנשק כימי, אולם כדי לוודא זאת אנו ממשיכים בבדיקות, ואף נעביר אותן לארגוני האו"ם". שר החוץ האמריקני, ג'ון קרי, הודה אתמול אף הוא כי קיימות "ראיות חזקות" לשימוש בנשק כימי מצד משטר בשאר אסד נגד כוחות המורדים בסוריה. כך דיווחה סוכנות הידיעות הצרפתית.

בתוך כך, נועד אתמול ראש ממשלת בריטניה, דיוויד קמרון, ברוסיה עם הנשיא ולדימיר פוטין, ושוחח עמו על המצב בסוריה. על פי דיווח ב"טלגרף" הבריטי, בתום הפגישה שנערכה בעיר סוצ'י שלחופי הים השחור, אמר קמרון כי "חלה התקדמות משמעותית" בנוגע למלחמת האזרחים בת השנתיים המתחוללת בסוריה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
נפגע תקיפה באידליב, שבה נעשה לכאורה שימוש בנשק כימי בחודש שעבר/מערכת וואלה!, צילום מסך

בשבוע שעבר אמר ראש ממשלת טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן, כי המשטר הסורי השתמש בנשק כימי נגד המורדים, והבהיר כי ידון עם נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, בסוגיה כאשר יבקר בקרוב בוושינגטון. "זה ברור שמשטר אסד משתמש בזה", אמר ארדואן בראיון שהעניק לעיתון היפני "ניקיי". "האופוזיציה שולטת באדמה, אך אסד משתמש בנשק כימי, במטוסי קרב ובמסוקים. התחום היחיד שהמשטר עליון בו הוא תקיפות אוויריות".

"המשטר חי את רגעיו האחרונים, אבל איננו יודעים מתי אסד יודח. זה מצב שעשוי לקרות בפתאומיות", העריך ראש ממשלת טורקיה. במקביל לטענות ארדואן, סוריה עצמה הבהירה שגם מבחינתה שימוש בנשק כימי הוא "קו אדום". בריאיון ל-CNN אמר שר המידע, עומראן זועבי, כי "לא היינו משתמשים לעולם בנשק כזה, גם אילו היה לנו אותו". הוא הוסיף שגם הנשיא בשאר אסד סבור שמדובר ב"קו אדום".

שלשום טען נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, כי נעשה שימוש בנשק כימי בסוריה, וחזר על האמירה שמדובר ב"שינוי חוקי המשחק". במסיבת עיתונאים בבית הלבן אמר הנשיא האמריקני כי "עכשיו יש לנו עדויות שהיה נשק כימי שהשתמשו בו, אבל אנחנו לא יודעים איך, מי ומתי השתמשו בזה". הוא ציין עוד שסוריה הופכת ל"כתם" עבור הקהילה הבינלאומית שאינה מצליחה לפקח על הנעשה במדינה המשוסעת.

"חשוב להבין שכמה שנים אנחנו עדים לאסון מתמשך לעם הסורי. זה לא מצב שאנו צופים בו מהצד", הבהיר אובמה, שלא התחייב מעולם להתערב צבאית בסוריה. "התפישה שלי מלכתחילה הייתה שאסד הרג את אנשיו והדרך היחידה לשלום לאנשיו היא שהוא יעזוב את תפקידו". הנשיא גם התייחס לאפשרות שנשק כימי יזלוג ויכוון נגד "בעלות הברית" של ארצות הברית, והדגיש כי "יש אופציות על המדף שאנחנו לא משתמשים בהן".

שר החוץ האמריקאי ג'ון קרי באנקרה. AP
"ראיות חזקות" לשימוש בנשק כימי מצד אסד. קרי/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully