וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי הפיגוע בתפוח: אלוף הפיקוד שוב תחת אש

יהושע בריינר

10.5.2013 / 18:17

לאחר שזכה לשקט יחסי, בא הפיגוע בצומת תפוח וליבה מחדש את העוינות כלפי אלוף ניצן אלון, הנחשב ל"סדין אדום" בעיני המתנחלים, המאשימים אותו בכבילת ידי הצבא מול הטרור

המתנחלים נגד אלוף פיקוד מרכז - סיבוב שני: אלוף ניצן אלון, הקצין מסיירת מטכ"ל שנבחר לפקד על אזור יהודה ושומרון על אף, ואולי בגלל, שנחשב לסדין אדום בעיני הימין, דווקא זכה לתקופה יפה של שקט. ואולם, הפיגוע הקשה בשבוע שעבר בשומרון שבו נרצח בדקירות אביתר בורובסקי מיצהר על ידי פלסטיני בצומת תפוח, הפך שוב את אלון לשק החבטות של רבים בהתנחלויות.

בזמן לוויית ההרוג: עימותים בין צה"ל לפעילי ימין. שלומי גבאי
עימותים בין פעילי ימין וכוחות צה"ל בשבוע שעבר בשומרון/שלומי גבאי

עד כדי כך שראש המועצה האזורית שומרון אף התבטא בחריפות נגדו ואמר כי "אלון סובל מבעיה מנטלית", ודרש את פיטוריו המיידיים. ביישוב בית אל אף ביקשו מאלון שלא להגיע לחגיגות יום ירושלים בעקבות לחצים שהופעלו עליהם. כמו כן, מאז הפיגוע צמצם אלון את המגעים עם המתנחלים. מעבר לכך, ובניגוד לאירועים קודמים, נמנעו אלון וקצינים בכירים נוספים בפיקוד מרכז להגיע ליצהר, והאלוף בחר לקיים את ביקור ניחום האבלים בבית הוריו של בורובסקי, בכפר חסידים.

זה לא היה ביקור פשוט עבור אלון. אלמנתו של בורובסקי, צופיה, הטיחה מילים קשות באלוף הפיקוד. "אני רואה בך אחראי לרצח של אביתר", אמרה בורובסקי לאלון, והוסיפה כי הסרת המחסומים ברחבי הגדה המערבית היא שהובילה בין השאר לרצח, נוסף להסתמכות הצבא על פעילות מנגנוני הביטחון הפלסטיניים. "המדיניות שלך כובלת את ידי החיילים בשטח מלפעול נגד המחבלים. הם חוששים לפתוח בירי", הטיחה בפניו.

"ניצול ציני של פיגוע קשה"

אלון, כך העידו מקורביו, התקשה לשמוע את הדברים, אולם לא הגיב לדבריה של האלמנה, שבעקבות הרצח הקשה תיאלץ כעת לגדל לבדה את חמשת ילדיה. באותו הלילה אף אלון אף גרם עצמו לחימום האווירה נגדו, כשהורה לכוחות הביטחון להרוס מאחז על שמו של בורובסקי שהוקם בשומרון. במאחז הספיקו להקים אוהל ושני מבני עץ, שאחד מהם אף הוכרז על ידי ראש המועצה גרשון מסיקה כלשכתו החדשה.

המתנחלים טוענים בתוקף כי הגיעו להסכם עם המנהל האזרחי כי המקום יפונה בסיום השבעה. ההסכם הזה לא הגיע לאלון, שהורה על פירוק המקום בלילה. לדברי גורם ביטחוני, לא זו בלבד שהמאחז לא היה חוקי, אלא שהוא אף הוקם על שטח של מנחת מסוקים. "לפי קצב גידול המאחז, עד לסיום השבעה היו במקום כבר מבנים נוספים, ופינוי המקום היה קשה בהרבה", אמרו גורמים בסביבתו של אלון.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הריסות המאחז על שמו של בורובסקי שהוקם בשומרון/מערכת וואלה!, צילום מסך

בפיקוד מרכז עוד זוכרים איך כמה מתנחלים שהחלו להתגורר באוטובוס בצומת בית אל במאי 2001, לאחר רצח אסף הרשקוביץ, הפכו בינתיים ל"גבעת אסף" - אחד המאחזים הגדולים ביותר, שעד היום לא פונה. "היה כאן גם ניצול ציני של פיגוע קשה על מנת להקים מאחז נוסף שאין בינו לבין חוקיות ולו דבר", אמר הגורם.

בימין, כאמור, זעמו. יום למחרת הפיגוע פרסמה אלמנתו של בורובסקי מכתב פומבי ובו הדגישה כי "לניצן אלון אין לב". בעקבות הפינוי המשיכו תושבי יצהר ופעילי ימין בלחץ על המועצה בבית אל לבטל את השתתפותו של ניצן בחגיגות יום ירושלים (רב היישוב זלמן מלמד כינה את הלחץ על אלון שלא להגיע כ"מעשה שטן") – מהלך שגובה בדברים החריפים שאמר יו"ר המועצה מסיקה.

בתחילה צוטט מסיקה באתר "הקול היהודי", המזוהה עם יצהר, כאומר ש"ניצן אלון סובל מבעיה נפשית"; אך בהמשך טען כי התכוון ל"בעיה מנטלית", ואף קרא לפיטוריו. הגדיל לעשות אתר האינטרנט "סרוגים", שאיננו נחשב דווקא לקיצוני, ופרסם קריקטורה שבה נראה אלון נוהג בדחפור לאחר הריסת בית של מתנחלים, כשבמקביל הוא מסיע פלסטיני המיידה אבנים על אישה ישראלית וילדה.

אף מילה על יעלון

בחלק מההתנחלויות ההתבטאויות נגד אלון הן על סף הסתה של ממש. כך או כך, הדברים הגיעו לאוזניו של אלון כשהיה בפיקוד בירושלים, בדרכו לסיור בבסיס האימונים של חטיבת הנח"ל. קצינים שהיו במקום סיפרו לאלון על ההתבטאויות נגדו. "אל תתייחסו לזה", אמר אלון בשיחה. "הרוב הדומם חושב אחרת. יש לנו מספיק עבודה גם בלי זה". אבל בפועל, ברור שלאלון לא קל להתמודד מול המתקפה נגדו. בשבוע האחרון הוא המשיך בפעילות רגילה. בין היתר סייר בין הגדודים השונים בפיקוד, כולל סיור עם גדוד שריון ביריחו, ובהמשך השתתף בדיונים מבצעיים בחטיבת חברון ובאישור תכניות לקראת אפשרות של הסלמה באזור, וכן בדיונים בעניין גדר ההפרדה באזור.

במקביל פיקד אלון על מבצעי מעצרים של חוליה (נוספת) שתכננה פיגוע חטיפה. עם זאת, גרעין קטן יחסית ומצומצם של אנשי ימין ומתנחלים הפך אותו לאויב ההתיישבות כולה, תדמית שמצליחה לסחוף אחריה רבים אחרים. לימין קל להיטפל אל אלון. אם בעבר המטרה הראשונה לאחר פיגועים הייתה מופנית אל עבר לשכת שר הביטחון לשעבר, אהוד ברק, הרי שהיום, כאשר משה יעלון יושב בקריה בתל אביב, אף מילה לא נאמרת נגדו.

יעלון, שנחשב כתומך מובהק של המתנחלים, אף נועד השבוע עם ראשי ההתיישבות, והצדדים הרעיפו שבחים זה על זה. "את המדיניות של שר הביטחון ושל הממשלה מיישם צה"ל, ולא להיפך", אמר גורם בכיר בהתיישבות. "קשה להגיד שאלון הוא הש"ג, אבל עם כל הכבוד, איך אפשר לצאת נגד אלוף שמגן עליך יומם ולילה?".

חדשות בדקה. דרור עינב
זירת הפיגוע בצומת תפוח שבשומרון, בשבוע שעבר/דרור עינב

ההתקפה של מסיקה גם זכתה לגינוי חריף מצד ראשי מועצת יש"ע, הנחשבים לצד הממלכתי ביהודה ושומרון. במכתב שכתבו ראש מועצת מטה בנימין אבי רואה, וזאב (זמביש) חבר לאלון, הם גינו את המתקפה של מסיקה, נגדו. "לעתים יש לנו ביקורת, אך אנו יודעים שדלתך פתוחה, ועל מאמציך להגן עלינו, תושבי יהודה ושומרון". מדובר במכתב חריג במיוחד לאור העובדה כי מסיקה עצמו נחשב לאחד הגורמים החזקים בקרב המתנחלים. מסיקה, אגב, ביקש שלא להגיב למכתב, אבל בוועד מתיישבי שומרון, גוף המקבל מימון ונחשב לפעיל השטח של המועצה, יצאו בהתקפה נגד מועצת יש"ע, תקפו את המכתב, ואמרו כי הגינוי הפומבי נגד מסיקה, שביקר את אלון, הוא "פגיעה בהתיישבות".

במערכת הביטחון מקבל אלון גיבוי מוחלט. שם גם מזכירים כי למעט הפיגוע האחרון, לא היו הרוגים בגדה המערבית זה שנה וחצי, וכי מספר הפרות הסדר פחת יחסית. עוד נטען כי הכוחות אף התמודדו בהצלחה מול הפגנות אלימות כמעט ללא הרוגים פלסטינים. כדי להנמיך את גובה הלהבות בשטח, אף המליץ אלון על שחרורם המוקדם של מספר אסירים פלסטיניים חולים, הנמצאים זמן ממושך במאסר בישראל. אלון אף פעיל מאוד בהסכמים מול אסירים שובתי רעב, שמותם עלול להביא להפגנות סוערות.

בינתיים, בזמן שהמתנחלים חצויים בין תמיכה באלוף (שזוכה בקרב כמה מראשי הרשויות לכינוי "הפרופסור") לבין גינויו, יתמודד אלון השבוע עם מבחן נוסף, ציון יום הנכבה הפלסטיני ביום רביעי הקרוב. בצה"ל מרגישים את התסיסה ברחובות רמאללה ושכם, לאור קיפאון התהליך המדיני, ומבקשים לא אחת הקלות להרגעת השטח.

האג'נדה שמוביל אלון למינימום הרוגים פלסטיניים ולשימוש הכרחי בלבד באש חיה, לצד המשך ההקלות לאוכלוסייה המקומית לא צפויה להשתנות, למורת רוחם של רבים בקרב המתנחלים. השאלה היחידה כעת היא מי ייתן את הטון ביחס המתנחלים לפיקוד מרכז, ועד לאן תוביל ההתנגדות לאיש העומד בראשה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully