וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנגבי: "החלטה אם לתקוף באיראן - עד סוף השנה"

חבר הכנסת מהליכוד ומקורבו של ראש הממשלה נאם בוושינגטון והבהיר כי "איראן ממשיכה להעשיר", וכי שנת 2014 היא ה"קו האדום" מבחינת ישראל. "לא נהיה תלויים באחרים לעזרתנו"

"ההחלטות צריכות להתקבל השנה, 2014 זה הגבול", כך אמר אמש (חמישי) ח"כ צחי הנגבי (הליכוד) בנוגע לאיום האיראני. בדברים שנשא במכון וושינגטון למדיניות המזרח התיכון הוסיף הנגבי, חבר בוועדת החוץ והביטחון ומקורבו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, כי טהרן מתעלמת מהאיומים הבינלאומיים ומתקדמת לעבר השגת הפצצה. "האיראנים עדיין ממשיכים בהעשרה", הצהיר הנגבי בנאומו והבהיר: "בקצב ההעשרה הנוכחי - ההחלטה צריכה לבוא עד סוף השנה". לטענתו, שנת 2014 היא "הקו האדום" מבחינת ישראל, וזאת על אף הניסיונות להגיע לפשרה דיפלומטית שתמנע מהלך צבאי אפשרי נגד איראן.

"האיראנים מאוד מתוחכמים. בכל פעם שמשרטטים את הקו האדום, הם חותכים אותו למאה קווים אדומים קטנים וחוצים אותם אחד אחד. כולם תוהים, היכן הקו האדום? כשנתניהו הגדיר באו"ם את הקו האדום הוא התייחס לכמות האורניום המועשר שתספיק לפצצה - בינתיים הקהילה הבינלאומית הצליחה במאמצים להבהיר לאיראנים שהם מתקרבים לרגע סכנה, והם המירו אורניום מועשר לשימוש במתקן האזרחי - זה אפשר לכולם להרגיש שהזמן פחות דוחק", אמר הנגבי. עם זאת, לטענתו אסור לטעות ולחשוב שאיראן אכן משתפת פעולה – שכן היא לא זנחה את תכנית הגרעין הצבאית. לפיכך, הבהיר, יש לקחת החלטה בתוך שבעה חודשים לכל היותר.

נתניהו מתח "קו אדום" לאירן: "השעה מאוחרת". רויטרס
נתניהו בנאום ה"קו האדום" באו"ם/רויטרס

על אף שמול איראן ניצבת כעת קואליציה בינלאומית חזקה, שכוללת בין היתר את ארצות הברית ואת האיחוד האירופי אשר הטילו עליה שורת סנקציות כלכליות וצבאיות, לא הוגדר על ידן "קו אדום" שחצייתו תהווה עילה לתקיפה. בעניין זה ציין ח"כ הנגבי כי ישראל מעולם לא ביקשה שחיילים אמריקנים יילחמו בשבילה. "ישראל לא יכולה להעמיד עצמה במצב שבו הישרדותה תהיה תלויה בנכונות של שחקן כלשהו להתערב לטובתה", אמר.

אחמדינג'ד הטעין דלק לכור בטהרן. רויטרס
אחמדינג'אד בכור המחקר בטהרן/רויטרס

בנוגע לחזית נוספת המאיימת על היציבות באזור, אמר הנגבי כי הדיווחים על העסקה להעברת טילי s-300 מרוסיה לסוריה היא מדאיגה. "ישראל עשתה מאמצים שונים למנוע אספקת טילי קרקע-אוויר לגורמים שיכולים לסכן אותה. בעבר היה ניסיון למנוע עסקה דומה בין רוסיה לאיראן, וזו אכן טרם התבצעה. כעת נפוצו שמועות על עסקה בין סוריה לרוסים - מדובר בטילים ייחודיים שלא היו עד כה בזירה, וזו בהחלט התפתחות מדאיגה".

בסיום דבריו התייחס הנגבי למשא ומתן בין ישראל לפלסטינים וציין כי הוא רואה שינוי בגישה של ממשל אובמה כלפי תהליך השלום, במיוחד הודות למאמצים של שר החוץ החדש ג'ון קרי. "בשנתיים האחרונות תחושת עייפות מהתהליך אפיינה את כל הצדדים, אך קרי הוא שחקן חדש ונמרץ, אין לו כרגע הרבה משברים בעולם שהוא יכול באמת לפתור, והוא מאוד אופטימי. קדמו לו הרבה מזכירי מדינה אופטימיים שהמציאות טפחה על פניהם, אך הממשל הזה נוקט בקו יותר פרגמטי. ראש הממשלה נתניהו מרגיש מחויבות לעשות מאמץ גדול - בתקווה שהצד השני ייענה. זה לא מבטיח סיום המו"מ, אבל בלי התחלה לא יהיה גם סוף".

ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם מזכיר המדינה האמריקני ג'ון קרי בירושלים. אפריל 2013. קובי גדעון, לשכת העיתונות הממשלתית
"קרי הוא שחקן חדש ונמרץ". נתניהו ושר החוץ קרי/לשכת העיתונות הממשלתית, קובי גדעון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully