וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תקדים: בית המשפט הורה להשיב נשק לאזרח ולפצותו

8.5.2013 / 4:25

נשקו של האיש הוחרם ב-2011 וחרף החלטות בתי המשפט לא הוחזר לו. המשרד לביטחון הפנים יפצה אותו ב-30 אלף שקלים. עורך דינו: "התנהלות שערורייתית של המדינה"

ניצחון לאזרח הקטן במאבק מול הרשויות: באופן תקדימי התערב בית משפט המחוזי לעניינים מנהליים בירושלים בהחלטת פקיד רישוי נשק של המשרד לביטחון הפנים, והורה למשרד להחזיר לעותר את רישיון הנשק באופן מיידי. כמו כן נפסקו לטובת העותר פיצויים בגובה 30,000 שקלים.

הפרשה החלה בהגשת תלונה בגין הטרדה מצד גרושתו של האיש בחודש דצמבר 2011. המנהל נקרא לחקירה בתחנת מוריה בירושלים, והתבקש להחזיר את נשקו ורישיונו למרות שאין מדובר בעבירת אלימות. בתום החקירה סירבה המשטרה להחזיר למנהל את נשקו, וזה הגיש ערר בבית משפט השלום בעיר, שקבע כי יש להחזיר אליו את הנשק. אלא שחרף החלטת בית המשפט, הנשק לא הוחזר, ובניסיון לעקוף את ההחלטה פנתה המשטרה לפקיד הרישוי במשרד לביטחון פנים, וביקשה ממנו לבטל את הרישיון.

ביולי אשתקד פורסם בוואלה! חדשות כי בית משפט המחוזי בירושלים הורה למשרד לביטחון פנים לשקול מחדש את נטילת רישיון נשק ממנהל חברת אבטחה ידועה בירושלים. לאחר שהנשק לא הושב הגיש המנהל ערר לבית המשפט, וזה קבע כי המשטרה והמשרד לביטחון פנים הפרו צו שיפוטי, ופסק נגדם הוצאות משפט בסך 15,000 שקלים.

"החלטתה התקבלה ללא בסיס ראייתי מספיק"

כארבע חודשים לאחר מכן, בחודש נובמבר, קבע פקיד הרישוי של משרד הפנים כי המקרה נבדק ונבחן שוב במשטרת ישראל, ולאחר בחינת כלל הנתונים והפרטים הוחלט להמשיך ולהתנגד להשבת הנשק. המנהל לא ויתר ועתר מחדש לבית המשפט באמצעות עו"ד אייל בסרגליק.

באופן תקדימי התערב בית המשפט בהחלטה של פקיד הרישוי, והורה למשרד לביטחון פנים להחזיר לו את רישיון הנשק באופן מיידי, לצד מתיחת ביקורת קשה על התנהלות הרשויות. "בית המשפט לא יתערב בשיקול דעתה של הרשות אלא כאשר הוא חרג מתחום הסבירות או כאשר החלטתה התקבלה ללא בסיס ראייתי מספיק או בלי שניתנה הדעת למכלול הנתונים הרלוונטיים ולאיזון בניהם", כתב בין היתר בהחלטתו השופט דוד מינץ. "למעשה מלבד ציון כי ההחלטה ניתנה לאחר בחינת הדיון שהתקיים בבית משפט השלום, אין כל התייחסות בהחלטה לתוכנה של החלטת בית משפט השלום ואין התמודדות עם קביעתו של בית משפט השלום, אשר לאחר שנכנס לפרטי התיק הגיע למסקנה הסותרת את המלצת המשטרה". לצד ההחלטה הורה בית המשפט לפצות את העותר בסכום נוסף של 15,000 שקלים.

"בוחנים אפשרות לערער"

עו"ד בסרגליק מסר בתגובה: "מדובר בהתנהלות שערורייתית של המדינה, אשר התעמרה באזרח מן השורה, משך למעלה משנה. בית המשפט, ובצדק, בציינו כי טענות המדינה, אינן מן העניין או מן המניין, קבע כי על המדינה להשיב את רישיון הנשק. מדובר בהחלטה תקדימית, שכן בית המשפט אינו נוטה להורות אופרטיבית על החזרת הנשק, ואינו מחליף את שיקול הדעת של הרשות המנהלית. אולם כאשר זו החליטה בעניינו, בלי לשקול את השיקולים הרלוונטיים, בלי לבחון את העותר ולדבר אתו, ובאופן שרירותי כפי שנקבע, לא היה מנוס אלא לחייב את המדינה להחזיר את הרישיון, ולפסוק לה הוצאות נכבדות, וכך פסק בית המשפט".

מהמשרד לביטחון פנים נמסר בתגובה: "המשרד לביטחון פנים ומשטרת ישראל לומדים את פסק הדין ובוחנים את האפשרות לערער עליו. אם יוחלט שלא להגיש ערעור, פסק הדין ייושם ככתבו וכלשונו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully