וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המתנ"סים במשבר: "לצבא החברתי שלנו אין רמטכ"ל"

3.5.2013 / 9:29

מנכ"ל החברה למתנ"סים, איתן מזרחי, עזב את תפקידו לפני כחמישה חודשים נוכח התסכול מ"ייבוש" התקציבים, אולם מאז לא מונה לו מחליף. "מי שצריך לשאת באחריות לא אומר מילה"

איתן מזרחי, מי שעד לפני מספר חודשים כיהן כמנכ"ל החברה למתנ"סים, כבר עייף מלהתריע. החברה בה עבד וצמח במשך רוב חייו, נמצאת בסכנה של ממש ואיתה, בעיניו, גם הסולידריות החברתית והקהילתית. בראיון לוואלה! חדשות מספר מזרחי כיצד יובשו תקציבי החברה במשך שנים, מדוע עזב את תפקידו ומה האתגר שעומד בפני השרים הממונים על החברה – פירון ולפיד.

בחודש שעבר פורסם בוואלה! חדשות תחקיר שהראה כיצד במשך שנים קיצץ משרד האוצר את התקציב של החברה למתנ"סים במיליונים – ובצורה שיטתית. "כשהאוצר לא מצליח להפריט הוא מייבש, ואז אתה בקושי מצליח לחיות", אומר מזרחי. "כארגון שמקבל כסף מהמדינה, אתה מנסה כל הזמן להתייעל, אבל מרגע מסוים אתה כבר לא יכול לחיות. גם הפקידים במשרד החינוך כבר התייאשו". מזרחי זועם על המכרזים לשירותים קהילתיים בהם נאלצת לעמוד החברה שוב ושוב, כאשר מולה עומדות חברות מסחריות שמציעות שירותים זולים במיוחד, לטענתו על מנת למקסם את הרווח על חשבון האזרח. "המאבק על הפרויקטים מהמדינה הוא בין החברה והעמותות מול המגזר העסקי שעושה מזה רווח. למשל, במכרז של הצהרונים, הארגונים החברתיים נתנו מחירים גבוהים יותר מהארגונים העסקיים. למה? כי לארגון העסקי פחות אכפת מה הילד יקבל. היום אתה יכול לתת לילד ארוחת צהריים בתשעה שקלים. זה לא הגיוני. אתה יורד מתחת לגבולות הגיוניים כבר".

מבחינתו של מזרחי, השינוי יכול לבוא רק משינוי מהותי בגישה. "יש מאבק בחברה הישראלית בין של ההפרטה, המכרוז והרגולציה – תפיסה שבאה מלמעלה, לבין התפיסה של הגברת האחריות האזרחית – שבבסיסה נותנים לשטח, לאזרחים, את היכולת להיות מעורבים יותר בתהליכים שמשפיעים על החיים שלהם", אמר. הוא הבהיר כי יש צורך שתושבי המקום הם אלה שיכריעו לגבי מה שקורה סביבם, שכן הם מכירים את הצרכים שלהם. "יכול לבוא מומחה מתל אביב ולהגיד מה טוב לירוחם, אבל אני מאמין שהאנשים בירוחם יכולים להגיד מה טוב בשבילם, והמדינה צריכה לספק להם מספיק משאבים כדי לעשות זאת". לדבריו, כדי לאפשר זאת – יש צורך בתקציב שיוכל לקדם מקומות מוחלשים. "ירוחם שוויונית לצפון תל אביב? היא צריכה לקבל פי עשר כדי להיות באותה רמה".

איתן מזרחי מנכ"ל החברה למתנ"סים לשעבר, אפריל 2013. נועם מושקוביץ
"כשהאוצר לא מצליח להפריט הוא מייבש, ואז אתה בקושי מצליח לחיות". מזרחי/נועם מושקוביץ

מזרחי לא תמיד היה המנהל המעונב כפי שהתואר מחייב. הוא רואה את עצמו כאדם חצוי – ילד מופרע, אבל בתוך גבולות. "למעשה אני לא סיימתי את התיכון. למדתי עד כיתה י'. אני זוכר שאימא שלי כל הזמן רדפה אחרי מנהלים ומורים כדי שהילד המופרע שלה יישאר בבית הספר. בסוף כיתה י' העיפו אותי, אבל מה שהחזיק אותי אז היה 'הצופים'. בצופים היינו ילדים טובים, הדרכנו שם וזה נתן לנו הרבה יכולת מנהיגות והפעלה. תמיד נלחמתי במוסכמות. זה מה שאפיין אותי אפילו עד היום".

עם השנים בעט במספר מסגרות נוספות - עשה שני תארים ואפילו התחיל דוקטורט כל זה ללא בגרות - עד שמצא את הנחלה בחברה למתנ"סים. "זה ארגון שכל כך לא אופייני לחברה הישראלית. אתה צריך להיראות בו מקצועי כמו ארגון עסקי, שתהיה לך תשוקה כמו בתנועת הנוער ועם תחושת שליחות. באזורים מסוימים, המתנ"ס הוא מוקד החיים של החברה, של הקהילה, של השיח בין האנשים. הכל קורה שם וזו חוויה מדהימה", אמר. הוא הסביר כי הרוח הזאת איפשרה לו להתפתח. "נותנים לך ליזום דברים אז זה מקום שהיה לי טוב לגדול בו".

ביום רביעי התקיים דיון בוועדת החינוך, התרבות והספורט של הכנסת בנוגע לחינוך הבלתי פורמאלי, הכולל בתוכו את תנועות הנוער, פעילות הרשויות המקומיות וכן את גם החברה למתנ"סים. בעוד שחשיבותו של הנושא רק הולכת ועולה, התקציב שמוקדש לו עומד על 4.49% בלבד מסך תקציב משרד החינוך. "במשולש ההשפעה שבין הבית, בית הספר והפנאי - אני טוען שהגורם הכי משפיע הוא הפנאי. אבל אם נסתכל, רמת ההשקעה של החברה בפנאי היא הכי נמוכה בעוד שההשפעה שלו היא הכי גבוהה. זה הרי אבסורד. אם תתנו פחות מחצי שעת הוראה לכל ילד (במסגרת בלתי פורמאלית) אתם תקבלו פי עשר מאותה שעת הוראה שהוא יקבל בבית ספר. בבית הספר התכנית באה מלמעלה וכשאתה בתנועה או במתנ"ס אתה יוצר את הדברים בעצמך, נותנים לך את מרחב הפעולה. פה אתה גם בא מבחירה. כלומר, יש המון אלמנטים שמצביעים מה החשיבות של המערכת הזאת, אבל המערכת שקובעת את המדדים והעקרונות לא מעמידה את זה בסדר העדיפויות שלה".

מזרחי טוען כי למעשה המערכת הממשלתית הפריטה את הפנאי, ויצרה מצב בו השירותים החברתיים ניתנים לכל הממעיט במחיר – וכך גם זה נראה בשטח. לדבריו, חוסר היכולת של המסגרות הללו לספק תוכן משמעותי הוביל בין היתר להידרדרות ערכית. "זה גורם להיווצרותן של כל מיני תרבויות רעות של בני נוער כמו אלימות, למשל. תמיד הייתה אלימות, אבל היא תמיד הייתה בשוליים. עכשיו היא פה ומשפיעה על החיים שלנו, וזה קורה בגלל שהליבה הערכית שלנו יותר חלשה. אם נחזק את הליבה המרכזית של הערכים והשייכות - האלימות תלך חזרה לשוליים, שם יותר קל לטפל בה כי אתה יודע איפה היא".

מתנ"ס בית תמי, תל אביב, מרץ 2013. דרור עינב
"המתנ"ס הוא מוקד החיים של החברה". מתנ"ס בית תמי בתל אביב/דרור עינב

"החברה למתנ"סים נמצאת בנקודה קריטית מאוד"

כאמור, לפני מספר חודשים עזב מזרחי את החברה בה השקיע את מרבית שנותיו. "כשהרגשתי שבסיטואציה שנוצרה אני לא יכול לקדם את החברה למקום שאני מאמין בו, אז חשבתי שאני צריך לפרוש כי המאבק הזה לא מביא אותי למקומות הנכונים. נותנים לחברה לחיות עם האף מעל המים כדי שיהיה לה טיפת אוויר, אבל מידי פעם היא טובעת, קצת עולה קצת יורדת. זה לא המקום של חברה כזו. הרגשתי שאני לא מסוגל בכוחותיי מול המנגנונים האלה, ניסיתי בכל כוחי. אני חושב שכולם מתכוונים רק לטוב אבל המערכת הזאת כלואה בתוך עצמה".

למרות הזמן שחלף מאז התפטרותו, הבחירות שכבר נשכחו והשרים החדשים שנכנסו לתפקידם, טרם מונה מחליף למזרחי. "האם היינו רואים מצב שצה"ל מתפקד בלי רמטכ"ל ארבעה או חמישה חודשים? לא יעלה על הדעת. החברה למתנ"סים זה סוג של צבא חברתי - ואין לה רמטכ"ל. אנשים שצריכים לשאת באחריות לזה לא אומרים מילה. זה עצוב בעיני". מזרחי מודאג מאוד לגבי עתידה של החברה שהפכה חלק בלתי נפרד ממנו. "אין לי ספק שהחברה למתנ"סים נמצאת בנקודה קריטית מאוד. אני חושב שלפתחו של שר החינוך עומדת שאלה ערכית ולא שאלה כלכלית או ארגונית. לצערי, גורמים ארגוניים וכלכליים לוקחים את זה לשיח כלכלי למרות שזה שיח חברתי", אמר וסיכם בנימה אופטימית: "אני מאוד אוהב את הארגון הזה ומאוד מאמין בו".

ממשרד האוצר נמסר בתגובה כי "בשונה מהטענות, המדדים לבחירת ספק השירותים הם בראש ובראשונה איכות השירות ולא רק עלותו. בתחומים שאינם בליבת הפעילות של החברה, בהם אף קיימים נותני שירותים איכותיים אחרים, פרטיים וציבוריים, מחויבת המדינה במתן הזדמנות שווה ובקיום מכרזים בהתאם להוראות חוק חובת מכרזים, תוך מתן העדפה לגופים חברתיים. לאורך השנים, ראתה הממשלה חשיבות רבה בקיומה של החברה ולצורך כך פועלת בשנים האחרונות ליישום תוכנית הבראה, במסגרתה הסכימה הממשלה להעביר לחברה סיוע משמעותי לצורך התמודדות עם חוסר היעילות של החברה ומנגנון מנופח. חתימתו של הסכם ההבראה מתעכבת זמן רב רק בגלל התנהלות החברה למתנ"סים ובעיות קשות באמינות דיווחי ההנהלה. החברה הוכרה על ידי הממשלה כזרוע ביצוע הפטורה ממכרז להפעלת המתנ"סים באמצעות העסקת מנהלי המתנ"סים ואספקת תכנים מקצועיים ומשרד החינוך התקשר עימה לצורך כך".

ממשרד החינוך נמסר כי "משרד החינוך רואה בהעצמת החברה למתנ"סים כזרוע חשובה לצמצום פערים ולקידום יעדים ערכיים וחברתיים. המשרד יפעל בנחישות על מנת שהחברה למתנ"סים תממש יעדים אלו".

מהחברה למתנ"סים סירבו להגיב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully