וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוקר ישראלי: ההתרסקות באפגניסטן - טעות אנוש

לי בן שי

1.5.2013 / 14:24

לדברי אברהם קימחי, הגורם להתרסקות הקטלנית של מטוס התובלה האמריקאי עשוי להיות חוסר איזון של המטען שנשא. "הטייסים דחפו ההגה ככל שיכלו אך לא יכלו לעצור זאת"

צילום: סרטון חובבים שהועלה לרשת, עריכה: יאיר דניאל

התיעוד המחריד של התרסקות מטוס התובלה האמריקאי באפגניסטן מעט לאחר המראתו ביום שני העלה שאלות רבות לגבי סיבת התאונה האווירית. לפי דיווח ה-CNN, מהיום (רביעי), דובר הטליבן באפגניסטן כבר הספיק לקבל אחריות על האירוע וטען כי קבוצה המשתייכת לארגון הפילה את המטוס. עם זאת, מבחינה מדוקדקת של הסרטון עולה כי ההתרסקות הקטלנית שהביאה למותם של שבעה בני אדם נבעה ככל הנראה מטעות אנוש.

אברהם קימחי, קברניט בדימוס באל על וחוקר במשרדו של החוקר הראשי, סיפר לוואלה! חדשות כי הוא מכיר היטב את דגם מטוס התובלה מסוג בואינג 747-400. לדבריו, סיבת התאונה עשויה להיות נעוצה במיקום לא מאוזן של המטען. "כשאנחנו מעמיסים כלי טיס, אנחנו מעמיסים אותו כשמרכז הכובד שלו יהיה מתאים גם על הקרקע וגם באוויר. מומחים להעמסה קושרים כל דבר קודם כל על הקרקע במקום המתוכנן. שמים כל מטען עם המשקל שלו במקום המיועד לו. הסכנה עשויה לצוץ אם יש במטוס מטען שלא היה קשור מספיק טוב - שלפי הערכה ראשונית היה הגורם להתרסקות - שהיה בחלק האחורי של כלי הטיס ונע אחורנית".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
טעות אנוש הובילה להתרסקות הקטלנית? המטוס מתקרב אל הקרקע/מערכת וואלה!, צילום מסך

קימחי הקביל את הכוחות הפועלים באותו הרגע על המטוס לישיבה במכונית "כשהראש מונח אחורנית ומרגישים את התאוצה". לדבריו, "דבר שלא היה מחובר לקרקע, נקרע או נפל אחורנית וכתוצאה מרכז הכובד נפל גם הוא לאחור. בשביל להתנגד לזה צריך הרבה מאוד 'הגה'". הוא הסביר כי כדי לשמור על האיזון של המטוס, על ההגאים, המשקל והמהירות להיות במצב מסוים. "כשממריאים כל הדברים האלה משתנים. הגלגל הקדמי לא יעלה כל עוד לא הגעתי למהירות מתאימה. כשהוא ניתק אני רוצה שאני אוכל להרים או להוריד עם ההגה את האף (של המטוס, ל.ב.ש) מעט, לא להתעסק בכמויות גדולות מאוד של חוסר איזון".

מהתרשמותו של קימחי מהסרטון נראה שהמטוס חווה תנועת מטען אחורית "שהביאה את המטוס לחוסר איזון גדול. הטייסים דחפו כמה שיכלו את ההגה ולא יכלו לעצור את זה, אז רואים איך המטוס מזדקר ומהתהפך ולמעשה כבר לא בשליטה כשהוא מגיע לקרקע". התופעה נקראת "קרגו שיפטינג" – הזזה של מטען.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"הטייסים דחפו כמה שיכלו את ההגה ולא יכלו לעצור את זה, אז רואים איך המטוס מזדקר ומהתהפך ולמעשה כבר לא בשליטה כשמגיע לקרקע"/מערכת וואלה!, צילום מסך

"אני לא יודע אם המטען היה קשור ולא היה איזון, או שהמטען זז תוך כדי המראה. אלה דברים שאפשר לדעת רק אחרי שמוצאים את הקופסאות השחורות", אמר קימחי. "אני מקווה שהן שרדו את האש שהייתה שם, ומזה יסיקו מסקנה יותר מדויקת". לדבריו, החקירה הוטלה על הרשויות האמריקאיות, שלא יחפשו אשמים אלא ינסו להבין איך התקלה נגרמה כדי שלא תחזור על עצמה.

עוד סיפר על היכרותו עם שני סיפורים דומים שבמזל הסתיימו ללא פגע: "באחד מהם, הטייס הרגיש בבעיה והחליט לא להמריא. בשני הוא המריא אבל הצליח לנחות מהר בחזרה". עם זאת, לדבריו תאונות כאלה אינן שכיחות בעולם התעופה. "יש הרבה מאוד אנשים שזה עיסוקם - לבדוק ולעשות איזון. התעופה היא עדיין דרך התחבורה הכי בטוחה בעולם".

התרסקות המטוס, בשטחו של בסיס חיל האוויר האמריקני "בגרם" באפגניסטן, צולמה מלוח מחוונים של מכונית שנסעה בסמוך (התאריך שבתחתית המצלמה אינו מסונכרן). הטיסה המריאה כאמור ביום שני בשעה 7:00 בבוקר. יעד המטוס היה דובאי, אך הוא התרסק עם המראתו. אף אחד משבעת חברי הצוות לא שרד את ההתרסקות. שישה מהקרבנות היו תושבי מישיגן וההרוג הנוסף היה תושב קנטקי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully