וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מזכיר הממשלה הבא: הפצ"ר לשעבר אביחי מנדלבליט

פרסום ראשון: הפרקליט הצבאי הראשי לשעבר יחליף את מזכיר הממשלה בארבע השנים האחרונות צבי האוזר. "נראה שאני אמור להיכנס לתפקיד בהקדם. זה תפקיד חשוב ובעל משמעות"

הפרקליט הצבאי הראשי לשעבר, אלוף (במיל') אביחי מנדלבליט, הוא המועמד המיועד לתפקיד מזכיר הממשלה הבא – כך נודע אמש (שני) לוואלה! חדשות. מנדלבליט אישר את הדברים, ואמר: "נראה שאני אמור להיכנס לתפקיד בהקדם. זה תפקיד חשוב ובעל משמעות".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
שימש פרקליט צבאי ראשי במשך שבע שנים. מנדלבליט/מערכת וואלה!, צילום מסך

מנדלבליט סיים את תפקידו האחרון בצה"ל, שאותו מילא במשך שבע שנים, בחודש ספטמבר 2011. את שירותו הצבאי החל בשנת 1985 במסגרת העתודה הצבאית ומילא שורה ארוכה של תפקידים בפרקליטות הצבאית. בתחילת שנות ה-90 מונה לשופט צבאי ברצועת עזה. בסוף אותו עשור מונה לסגן נשיא בית הדין הצבאי של פיקוד דרום, ובשנת 2000 מונה לסנגור הצבאי הראשי. לאחר מכן, מילא את תפקיד סגן הפרקליט הצבאי הראשי ובשנת 2004 קודם לראש הפירמידה ומונה לתפקיד הפרקליט הצבאי הראשי.

מנדלבליט עלה לכותרות במהלך ההכנות למבצע עופרת יצוקה בסוף שנת 2008 כשאישר תקיפה של מבנים רגישים כמו מסגדים ומוסדות חינוך שמהם שוגרה אש לעבר ישראל. לאחר מכן ניהל את המערכה נגד דוח השופט ריצ'רד גולדסטון והצליח לשלול את מרבית הטענות שהוצגו לכאורה כעובדות נגד חיילי צה"ל באמצעות חקירה וטיעונים משפטיים המבוססים על הדין הבינלאומי.

בחלק מהמקרים שהתגלו במסגרת חקירת המבצע הוא הורה לפתוח בחקירות פליליות, בין היתר נגד מפקד חטיבת גבעתי לשעבר, אלוף-משנה אילן מלכא, ובשל כך זכה לביקורת נוקבת מצד דרגי השטח בצה"ל בטענה ל"חוסר גיבוי". בנובמבר 2011 התכוון ראש הממשלה בנימין נתניהו למנות את מנדלבליט כמשפטן בכיר להכשרת מאחזים, אך בשל הביקורת למינוי הוחלט לבטלו.

ניצן אלון, תת-אלוף בצה"ל, לשעבר כיהן כמפקד אוגדת אזור יהודה ושומרון, ואביחי מנדלבליט אלוף בצה"ל ,בכנס של המכון למחקרי ביטחון לאומי, ינואר 2012. דרור עינב
מנדלבליט עם אלוף פיקוד המרכז ניצן אלון/דרור עינב

מאז שפרש מצה"ל כתב מנדלבליט עבודת דוקטורט באוניברסיטת בר אילן בנושא הדין הבינלאומי, שבו התמחה במחקר במכון למחקרי ביטחון לאומי. גורמים במערכת המשפט הצבאי העריכו אמש כי הערך המוסף שיביא עמו מנדבליט לממשלה יהיה המומחיות לדין הבינלאומי. "זה נראה כמו איתות למערב כי בכוונת ישראל למצות את הדין הבינלאומי עד תום כדי להגן על עצמה".

יצוין כי גורמים בכירים במערכת המשפט הדגישו לאחרונה כי מנדלבליט מתכוון להתמודד על תפקיד שופט מחוזי, אך בשל ההצעה שקיבל מראש הממשלה בנימין נתניהו, שאותו הכיר במרוצת השנים ולאור העיסוק בדין הבינלאומי החליט לוותר על כך לעת עתה.

מנדלבליט יחליף את מזכיר הממשלה בארבע השנים האחרונות, צבי האוזר, שבחודש ינואר הודיע לראש הממשלה בנימין נתניהו על כוונתו לסיים את התפקיד. עם היוודע דבר עזיבתו של האוזר מסרה לשכת ראש הממשלה כי נתניהו הודה להאוזר על עבודתו וביקש ממנו להישאר בתפקיד עד לסיום חפיפתו של מזכיר הממשלה הבא. "האוזר ליווה את עבודת הממשלה בשנים מאתגרות ומרתקות למדינת ישראל, ואני בטוח שהוא ימשיך לתרום למדינת ישראל'', אמר נתניהו. עם פרישתו צפוי האוזר להשתלב בשוק הפרטי.

מזכיר הממשלה, צבי האוזר. AP
מהבודדים שנותרו בלשכה לאורך כל הקדנציה. צבי האוזר עם ראש הממשלה נתניהו/AP

האוזר הוא אחד האנשים היחידים שנותרו בלשכתו של נתניהו לכל אורך כהונתה של הממשלה הקודמת. זאת על אף שהיה אחד משלושת הבכירים שהתלוננו וחשפו את פרשת הטרדת העובדת ר' על ידי ראש הסגל ומקורבו של נתניהו, נתן אשל. נתניהו הביע אז חוסר אמון בבכירים שהתלוננו ולא עדכנו אותו מיד בחשדות, אך בעוד שראש מערך ההסברה הלאומי יועז הנדל נאלץ לפרוש מהלשכה והמזכיר הצבאי יוחנן לוקר סיים מאז את תפקידו, האוזר נותר בלשכה.

מלשכת ראש הממשלה נמסר כי "ראש הממשלה בנימין נתניהו בירך את מנדלבליט ואיחל לו הצלחה בתפקיד". כמו כן נמסר כי נתניהו "הודה להאוזר על עבודתו המסורה והמקצועית בארבע השנים האחרונות ואמר כי הוא בטוח שהוא ימשיך לתרום למדינת ישראל". האוזר עצמו בירך על מינוי מחליפו בעמוד הפייסבוק שלו. "לפני כשלושה חודשים ביקשתי מראש הממשלה לסיים את תפקידי כמזכיר הממשלה לאחר ארבע שנים מרתקות ומאתגרות. היום בישר לי ראש הממשלה כי הוא החליט למנות את האלוף אביחי מנדלבליט לתפקיד", כתב האוזר. "אני מכיר היטיב את אביחי, אדם ראוי, שקול,מקצוען ישר והגון. עבדתי עם אביחי כששימש הפרקליט הצבאי הראשי ובפרט עת התמודדנו עם תוצאות ?דוח גולדסטון? . אביחי עשה עבודה מצויינת ותרם באופן מכריע לצמצם את נזקי הדוח . מינוי ראוי של אדם ראוי".

בוועד מתיישבי השומרון הגיבו הערב על מינויו של מנדלבליט, ואמרו כי מדובר ב"תקיעת אצבע בעיניהם של המתיישבים". גורמים ביהודה ושומרון טענו כי בתקופתו כפצ"ר פעל מנדלבליט נגד ההתיישבות בהתנחלויות, בין היתר בכך שיזם צווים משפטיים ושיבח את פועלם של ארגוני זכויות אדם. "אולי נצליח לנטרל את המינוי שלו", נכתבו בעמוד הפייסבוק של הוועד.

לקריאה נוספת:
גנץ הכריע: תא"ל מוטי אלמוז יהיה דובר צה"ל הבא
מזכיר הממשלה האוזר פורש: "פונה לדרך חדשה"

בהכנת הידיעה השתתף יהושע בריינר

(עדכון ראשון: 21:10)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully