וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היום: ועדת הפנים של הכנסת תדון ב"חוק השכרות"

29.4.2013 / 6:00

עד היום נאכפה מכירת אלכוהול בשעות הלילה בסופרמרקטים ושוטרים שפכו תכולת משקאות חריפים שנתפסו אצל קטינים. הדיון היום יסלול את הדרך מהוראת השעה לחוק קבוע

בשלוש השנים האחרונות, כל מי שביקש לרכוש משקה אלכוהולי בין השעות 23:00 ל-6:00 בבוקר, לא יכול היה לעשות זאת, אלא בפאבים ובמסעדות. אך עד כה לא היה הדבר מעוגן בחוק, אלא נאכף במסגרת הוראת שעה. היום (שני) תדון ועדת הפנים של הכנסת בהצעת חוק, המאפשרת להפוך את ההוראה לחוק קבע. אם יתקבל החוק החדש הוא יוכל לקבע את הוראת השעה המאפשרת למשטרת ישראל לשפוך את תכולתו של בקבוק אלכוהול, אם נתפס ברשותם של קטינים. לחברי הוועדה יוצגו נתונים מאת המשטרה והרשות הלאומית למלחמה באלכוהול וסמים – אשר מציגים עלייה בכמות הפעילות המשטרתית היזומה, לצד ירידה משמעותית בכמות האירועים בהם נקראה המשטרה לטפל. יושבת ראש הוועדה, חברת הכנסת מירי רגב, קוראת "למצוא את האיזון הנכון בחוק".

אילוסטרציה: חנות לממכר אלכוהול. ShutterStock
בקרוב יהפוך לחוק קבע? אלכוהול על מדפי הסופר/ShutterStock

בנובמבר 2009 אישרה הממשלה את תכנית המשרד לביטחון פנים, שיזם השר יצחק אהרונוביץ'. במסגרת התוכנית, נוספו שתי הוראות שעה, שזכו לכינוי "חוק השכרות". הראשונה מעניקה סמכות לשוטר לתפוס ולהשמיד משקה משכר, לקטין או במקרים בהם יש חשש כי שתייתו עלולה להביא להפרת הסדר הציבורי או לפגיעה בשלום הציבור. במסגרת זאת, יצאה המשטרה באלפי מבצעים, במסגרתם סיירו שוטרים במקומות בילוי, חופי ים ועוד מקומות מועדים, "תפסו" בני נוער ששתו אלכוהול, נטלו מידיהם את הבקבוקים והשיבו אותם ריקים.

הדילמה שבפגיעה בבעלי הקיוסקים

ההוראה השנייה עוסקת במכירת אלכוהול, ואוסרת על מכירתו בין 23:00 ל-6:00. כך, פיצוציות, מרכולים, סופרמרקטים וכו', אינם רשאים למכור אלכוהול בין השעות האלה, והוא נמכר רק בבתי עסק שקיבלו אישור מיוחד לכך. מהנתונים שיוצגו הבוקר בפני ועדת הפנים, בראשותה של חברת הכנסת מירי רגב, עולה כי בשנת 2012 אירעו ברחבי הארץ 10,808 "אירועי תגובה" – מקרים אשר טופלו על ידי ניידת והסתיימו בתפיסה ובשפיכה של אלכוהול. אירועים אלה טופלו לאחר שהתקבל דיווח במשטרה, דוגמת אזרחים אשר התקשרו לדווח על קבוצת נערים השותים אלכוהול בפארק מתחת לבית. זאת לעומת מעל 16,000 מקרים בשנת 2011. בד בבד, חלה עלייה בכמות אירועי פעילות יזומה של המשטרה פעילות של ניידת משטרה שלא הסתיימה דווקא בתפיסת אלכוהול) – כ-33,000 ב-2012 לעומת כמעט 23,000 ב-2011.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
מירי רגב באירוע הליכוד ישראל ביתנו בעת פרסום תוצאות המדגם, ינואר 2013. שלומי גבאי
"אם ארצה בלילה בקבוק יין, אני צריכה ללכת לפאב?". רגב/שלומי גבאי

גם הרשות למלחמה בסמים ובאלכוהול תציג נתונים בפני הוועדה. על פי הרשות, בעקבות התכנית, "נרשמה בלימה במגמת ההחמרה בשתייה הבעייתית של בני נוער". מהנתונים עולה כי מאז החלה התוכנית נרשמה ירידה מ-20.5% לכ-12.5% בבני הנוער המדווחים על שתיית חמש מנות משקה או יותר באירוע אחד. גם בנתוני מכירת אלכוהול ברמה הארצית נרשמה ירידה על פי הרשות. היקף מכירת וודקה, לדוגמא, ירד בחמישה אחוזים ב-2012 בהשוואה ל-2011. גם בעבירות שהן תופעות לוואי של שתיית אלכוהול חלה ירידה. ב-2008 היה אחוז התאונות בהן מעורב אלכוהול שמונה אחוז, לעומת שני אחוזים בשנת 2012. גם בנתוני אלימות בני נוער באירועים בהם מעורב אלכוהול מציגה הרשות ירידה.

כעת, משצפוי לפוג תוקפן של הוראות השעה, תשקול הכנסת הפיכתם לחוקים קבועים, והיום כאמור יתקיים הדיון בוועדת הפנים של הכנסת. "הכלים הקבועים בשתי ההוראות הללו הוכיחו עצמם כיעילים וראויים", ציין השר אהרונוביץ' לקראת הדיון. "על סמך נתונים המצויים בידינו, אני מציע לתת להוראות שעה אלה תוקף של חוק קבוע שימשיך וייתן מענה הולם להתמודדות עם תופעת השכרות על נזקיה". לקראת הדיון מחר, אמרה חברת הכנסת רגב כי "חשוב למצוא את האיזון נכון בין תופעת האלכוהול לבין הפרנסה של בתי עסק. אני תומכת בחלק בחוק הנוגע לשפיכת אלכוהול לקטינים, אך הנושא של אי מכירת אלכוהול בלילה הוא בעייתי. אם ארצה בלילה בקבוק יין, אני צריכה ללכת לפאב? ובנוסף, מדוע לפגוע בפרנסה של בעלי קיוסקים? על המשטרה להתאמץ יותר במלחמתה באלכוהול".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully