וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חדירות מזל"טים: נקודת התורפה של חיל האוויר

25.4.2013 / 16:21

סקירה היסטורית של חדירות לשמי ישראל מציגה תמונה בעייתית: רק ביוני האחרון הספיק מזל"ט לחלוף מעל ישראל ועזה וזמן רב עבר עד יירוטו. ב-2004 הצליח אחר אף לשוב ללבנון

צילום: ערן גילווארג, לע"מ, דובר צה"ל; עריכה: מיכאל ברגמן; קריינות: אביב אברמוביץ'

המזל"ט שהופל היום (חמישי) מול חופי חיפה מצטרף לרשימה של כלי טיס בלתי מאוישים של חיזבאללה שחדרו לשטח האווירי של ישראל: בחודש אוקטובר 2012 חדר מזל"ט חיזבאללה שסופק על ידי איראן משטח לבנון לשטח מדינת ישראל, תוך כדי שהוא מבצע הקפה באזור רצועת עזה. היחידה לבקרה אווירית זיהתה מעט באיחור את המזל"ט והזניקה לעברו מטוסי קרב מסוג אף-16 מבסיס חיל האוויר רמון. מרגע הזיהוי ועד שלב היירוט חלפו 20 דקות. לבסוף החליטו טייסי הקרב באישור דרגים בכירים בצה"ל ליירט אותו באזור היישוב מיתר שבנגב. החדירה עוררה ביקורת נגד חיל האוויר, שלא הצליח לזהות וליירט את המזל"ט בשלב מוקדם יותר ואפשר לו לחדור לשטח ישראל. ההערכה בישראל הייתה כי המזל"ט המריא משטח לבנון מתחת לאף של יחידת הבקרה האווירית בצפון.

חיזבאללה טוען: זה היה המסלול של המזל"ט שחדר לישראל.
המזל"ט שחיזבאללה טען כי חדר לשמי ישראל ב-2012

בחודש נובמבר 2004 הצליח חיזבאללה להטיס מזל"ט משטח לבנון לעבר המרחב האווירי הישראלי. בישראל נמתחה גם אז ביקורת על חיל האוויר, שלא הצליח לאתר את חדירת המזל"ט שעזב את השטח האווירי של ישראל מבלי שאיש יבחין בו. בדרכו חזרה ללבנון התרסק המזל"ט בים. בשנת 2005 טענו גורמים בחיזבאללה כי הטיסו מזל"ט נוסף בשמי ישראל "למטרות צילום", אך אף גורם צבאי לא אישר את הפרסום.

ב-7 באוגוסט 2006, בימי מלחמת לבנון השנייה, שוב הטיס חיזבאללה מזל"ט לעבר שטח מדינת ישראל. הפעם הוזנקו במהירות מטוסי קרב של חיל האוויר. מטוסי האף-16 הצליחו לאתר את המזל"ט, לעקוב אחריו ולהשמיד אותו מול חופי ישראל, מצפון-מערב לחיפה. בתחקיר של חיל האוויר התברר כי צה"ל גילה את המזל"ט עוד בשטח לבנון - כעשר דקות לפני שחדר לתחום האווירי של ישראל. כעבור שישה ימים הופל מזל"ט נוסף ששוגר על ידי חיזבאללה. בחיל האוויר החליטו לסמן את הפלת המזל"ט מסוג "אבביל", בלשון חיזבאללה, על גבי שני המטוסים שהפילו אותו. הסימון שנבחר שונה מן הסימון של הפלת מטוסים; הוא כולל את עץ הארז הירוק שנלקח מדגל מדינת לבנון, וסביבו עיגול שחור. חיל האוויר מסמן מאז 1948 את מטוסיו שהפיל לו מטוסי אויב באמצעות עיגול שחור המוקף בעיגול אדום.

יצוין כי במהלך תרגיל ההגנה האווירי הגדול בהיסטוריה שהתקיים בישראל בשנה שעברה, בין ארה"ב לישראל, תרגלו הכוחות תהליכי גילוי, זיהוי ויירוט של טילים ואף מזל"ט. גורם ביטחוני התייחס לתרחיש חדירת המזל"ט: "צריך לציין שלזהות חדירת מזל"ט זו היא משימה קשה מאוד. בטח ליירט אותו. התוצאות שחיל האוויר הציג מרגע הגילוי והיירוט משביעות רצון. לקראת התרגיל צה"ל יגביר את רמת הערנות והדריכות בכל הגזרות כדי להימנע מאירוע דומה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully