וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למרות ההמלצה: לא יוגשו כתבי אישום בפרשת זיגייר

גלעד גרוסמן

25.4.2013 / 14:46

על אף הכשלים העולים מדוח השופטת בלטמן-קרדאי ביחס להתנהלות שירות בתי הסוהר סביב התאבדותו של האסיר איקס, בפרקליטות החליטו שלא לייחס אחריות פלילית למי מאנשי השב"ס

צילום: רשת ABC האוסטרלית, עריכה: יותם בן דוד

צפו בתחקיר רשת איי.בי.סי בפרשה

בסיכום דוח חקירת נסיבות המוות המלא של האסיר איקס, בן זיגייר, שפורסם הבוקר (חמישי) על ידי בית משפט השלום בראשון לציון, המליצה השופטת דפנה בלטמן קרדאי על הגשת כתבי אישום. "בסיכום החקירה מצאתי כי יש ראיות לכאורה לאשמה של גורמים בשירות בתי הסוהר בגרם המוות של המנוח", כתבה. עם זאת, למרות המלצתה של השופטת החליטו בפרקליטות המדינה שלא להגיש כתבי אישום כנגד אותם גורמים, והסתפקו בהעברת חומרי החקירה לגורמים המוסמכים בשירות בתי הסוהר כדי שיקבעו האם יש מקום להליכים משמעתיים כנגד אותם גורמים שהתרשלו.

לקריאת דוח חקירת נסיבות מותו של האסיר X - לחצו כאן

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בהודעה שפורסמה הבוקר על ידי פרקליט המדינה משה לדור, נכתב כי נוכח הראיות שהובאו בדוח השופטת, לא ניתן לקבוע כי חומר הראיות מוכיח במידת הוודאות הדרושה במשפט הפלילי, כי אנשי שירות בתי הסוהר או אחרים גרמו ברשלנות למות האסיר איקס.

עוד נכתב בהודעתו של לדור כי מעיון בחומר הראיות שבתיק החקירה, אשר לא פורט בהחלטת בית המשפט, עולה כי לא מן הנמנע שתכני המפגש ו"ההודעה הקשה למנוח" השפיעו השפעה קשה על הלך רוחו של זיגייר. תכני שיחותיו עם בני משפחתו ידועים כיום ומופיעים בתיק החקירה, אולם תכנים אלה לא היו ידועים בזמן אמת לאנשי שירות בתי הסוהר ולכן לא ניתן היה לעדכן על פיהם את הערכת הסיכון שנשקפה לזיגייר מעצמו.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"ספק אם קיים קשר סיבתי בין הימנעות מפיקוח מוקפד לסיכול המעשה האבדני". זיגייר עם בני משפחתו/מערכת וואלה!, צילום מסך

עוד מנמקים בפרקליטות כי חוות הדעת הפתולוגית קובעת כי פרק הזמן הנדרש מעת תלייתו של אדם בצווארו ועד למותו, נע בין עשרות שניות לשלוש עד ארבע דקות - הכול על פי אופן הידוק הלולאה סביב הצוואר. קרי, כי סביר שבתוך כמה עשרות שניות מת זיגייר. בהתחשב בכך, כדי למנוע את מותו נדרש היה כי איש שירות בתי הסוהר יצפה במעשה ההתאבדות בעת התרחשותו, כאשר הנחיית הפיקוח היתה לצפות בזיגייר מידי חצי שעה. בהחלטת הפרקליטות נכתב כי נוכח האמור, ניתן לקבוע כי על אף שלכאורה "קיים קשר סיבתי עובדתי בין הימנעות מפיקוח מוקפד לבין גילוי מאוחר של המעשה האבדני", הרי שספק אם קיים קשר סיבתי בין הימנעות מפיקוח מוקפד לסיכול המעשה האבדני.

בפרקליטות סיכמו כי "סיומה של הבחינה, בהחלטה שלא להעמיד לדין את מי מהמעורבים - אין בה כדי להפחית מהתחושות הקשות המלוות אותם ואותנו. עם זאת, מובן כי אחריות לשלומו של הנתון במשמורת שירות בתי הסוהר, אין משמעה, כשלעצמה, הטלת אחריות פלילית על מי מאנשי השירות מקום שעלה בידי העציר לשים קץ לחייו. לעניין זה נזכיר, כי לא מוכר לנו תקדים של העמדה לדין פלילי בעקבות מחדלים רשלניים, כשמדובר במעשה אובדני".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully