וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גלאון לבג"ץ: פרסמו הפרוטוקולים של ועדת הריכוזיות

גלעד גרוסמן

25.4.2013 / 7:34

בעתירה שהגישה יו"ר מרצ נטען שמכיוון שבפני הוועדה הופיעו גם אנשי עסקים ואילי הון, יש לחשוף את השיקולים שעמדו לנגד עיניה כדי שהציבור ישפוט אם לא הושפעה מלחציהם

יו"ר מרצ, זהבה גלאון, עתרה הבוקר (חמישי) לבג"צ בדרישה שבית המשפט העליון יורה לראש הממשלה, בנימין נתניהו, ולשר האוצר, יאיר לפיד, לפרסם את הפרוטוקולים של הוועדה להגברת התחרותיות במשק, הידועה בכינויה "ועדת הריכוזיות". לטענתה של גלאון, הפרוטוקולים חושפים את מערכת השיקולים והנימוקים שעל בסיסן גובשו המלצותיה. כמו כן, היא טוענת כי פרסום הפרוטוקולים יאפשר לציבור לשפוט האם מסקנות הוועדה לא הושפעו מלחצים של בעלי הון או אינטרסים.

זהבה גלאון בוועידת חוץ וביטחון, אפריל 2013. טלי מאייר
"חשיבות החשיפה גוברת". זהבה גלאון/טלי מאייר

בעתירה, שהוגשה באמצעות עורכות הדין דפנה הולץ-לכנר ומיכל ארגמן, נטען כי לאחר פרסום דוח הביניים פתחה הוועדה את דלתה בפני נציגים של בכירי המשק הישראלי, ובכלל זה אנשי עסקים בכירים, בנקאים, אילי הון ונציגים נוספים של גופים בעלי עניין. גלאון טוענת כי מכיוון שבפני הוועדה הופיעו גורמים בעלי אינטרסים כלכליים כבירים, מתבקשת חשיפת מכלול השיקולים שעמדו לנגד עיני הוועדה בטרם קבעה את מסקנותיה. "חשיבות החשיפה גוברת, מכיוון שבסוגיות רבות היו שינויים במסקנותיה של הוועדה בין שלבי עבודתה", נכתב בעתירה.

עוד נטען כי קיים יחס ישר בין מידת החשיבות הציבורית של נושא תופעת הריכוזיות בישראל ובין עוצמת האינטרס הציבורי שבחשיפת המידע הנוגע אליו. בנוסף, נטען כי אין כל סייג או חריג העשוי להצדיק את מניעת הפרסום במקרה זה, שכן אין המדובר בתרשומות בעלת "אופי פנימי", ואין די בחשש ערטילאי כלשהו של הוועדה כדי לפטור אותה מחובותיה החוקתיות לגילוי המידע לציבור.

בספטמבר האחרון פרסמה הוועדה דוח ביניים, בו המליצה על דרכים להגבלת כוחם של בעלי ההון ושל פירמידות השליטה במשק. עיקר ההמלצות נוגעות לפיצול החברות השולטות במשק על ידי הגבלת נכסים, ואיסור אחזקות ריאליות לצד אחזקות פיננסיות - תוך ארבע שנים. ארבעה חודשים לאחר מכן פרסמה הוועדה את מסקנותיה הסופיות, אשר אומצו על ידי הממשלה לפני שנה.

רה"מ בנימין נתניהו עם ועדת הריכוזיות במשק, פברואר 2012. משה מילנר, לשכת העיתונות הממשלתית
נתניהו מקבל לידיו את המסקנות הסופיות של ועדת הריכוזיות, ספטמבר 2012/לשכת העיתונות הממשלתית, משה מילנר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully