וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בשורה לילדי הזרים? בת 18 קיבלה מעמד בתום מאבק

חרף מאבקה הממושך, ג'נל פנצ'ו, שנולדה בישראל לאם ואב מהפיליפינים, גרה כל חייה בארץ אך נותרה חסרת מעמד. לאחר פניית וואלה! חדשות החליט השר סער כי היא תזכה למעמד קבע

בשורה לילדי העובדים הזרים? ג'נל פנצ'ו, בת 18, אשר נולדה בישראל לאם ואב מהפיליפינים אך הייתה חסרת מעמד עד כה, התבשרה היום (שלישי) על ידי שר הפנים גדעון סער כי היא תקבל מעמד של תושבת קבע, זאת בעקבות פניית וואלה! חדשות למשרד הפנים בעניינה. משמעות ההחלטה היא כי גם הוריה של פנצ'ו יזכו למעמד דומה. "נולדתי כאן, גדלתי כאן, התחנכתי כאן ואני לא מכירה מקום אחר, סיפרה פנצ'ו לוואלה! חדשות טרם קבלת ההחלטה. "אני מחכה לתשובות שנים ארוכות ואני כמעט באפיסת כוחות. זה מרוקן אותך ונשאר רק הפחד שיתלשו אותי מביתי".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
לא הסכימה לקבל "לא" כתשובה ונלחמה. פנצ'ו/מערכת וואלה!, צילום מסך

החלטת הממשלה על הענקת מעמד לילדי זרים העומדים בקריטריונים שקבעה ועדה בין-משרדית התקבלה באוגוסט 2010. במהלך חודש ספטמבר הוגשו למשרד הפנים 701 בקשות. רק בינואר 2012, אחרי המתנה של למעלה משנה, בהיותם בלתי חוקיים, הודיע שר הפנים דאז, אלי שי, כי 257 בקשות עמדו בקריטריונים, 118 בקשות נדחו והצטרפו ל-65 בקשות שנדחו על הסף במועד ההגשה, ו-260 בקשות יועברו לוועדת חריגים, כלומר לישי שיחליט עצמאית בעניין. הזמן חלף ומשפחות רבות, בהן גם כאלה שהתקבלה החלטה לגביהם, לא קיבלו תשובות בנוגע לגורלן. נוסף אליהן, משפחות שעברו לוועדת חריגים משיכות בהמתנה לקבלת החלטה בעניינן.

אמה של פנצ'ו הגיעה לישראל מהפיליפינים באשרת עבודה בשנת 1992, ושנה לאחר מכן הגיע גם אביה באמצעות אשרת עבודה חוקית. "אני ואחי נולדנו בארץ. גדלנו לתוך התרבות הישראלית, המנהגים החגים והתרבות" כתבה פנצ'ו בפנייה נרגשת בפייסבוק. "ישראל היא הבית שלנו, ואני מבטיחה לכם שאם לא היינו נראים כמו שאנחנו נראים, לא הייתם מבחינים בשוני ביננו לבין כל ילד ישראלי אחר. לשלוח אותנו לפיליפינים, מדינה שאנחנו לא מכירים, יהיה לקרוע לי את הלב ולנפץ את כל מה שאני מכירה עד עכשיו. זה שובר לי את הלב לדעת שיום אחד יכולים פשוט לקחת לך את הכל ולנתק אותך מכל מה שהכרת".

"חשוב לי לתרום בחזרה למדינה שבה גדלתי"

פנצ'ו הגישה בקשה לקבלת מעמד עוד בסיבוב הקודם, בהחלטת ממשלה שהתקבלה בעניין בשנת 2006 ולא נענתה. בשנת 2010 הגישה בקשה נוספת, ועל אף עמידתה בכל הקריטריונים טרם זכתה למענה. "אני עומדת בפני סיום תיכון, עומדת לצאת לחיים בלי שום כיוון ומבולבלת" כתבה פנצ'ו, "כל בני כיתתי מתגייסים כעת אבל בגלל החוסר בתעודת זהות כחולה - אני לא יכולה, אפילו להתנדב בצבא לא נתנו לי. ניסיתי לפנות לשירות לאומי כי חשוב לי לתרום חזרה למדינה בה גדלתי, אבל אמרו לי שגם אצלם זה לא אפשרי בלי תעודת זהות".

כישראלית לכל דבר נאבקה פנצ'ו עת יצאו בני כיתתה למשלחת לפולין ולא הסכימה לקבל "לא" כתשובה ונלחמה. מי שנחלץ אז לעזרתה היה דווקא שר הפנים הנוכחי, גדעון סער. "פניתי לח"כ אילן גילאון ולשר החינוך גדעון סער שיעזרו לי לנסוע למרות שאין לי מסמכים, כדי שאוכל ללמוד מקרוב על ההיסטוריה של המדינה שלנו וזוועות השואה והם עזרו לי. המסע היה בין החוויות הכי משמעותיות בחיים שלי", סיפרה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
משמרת מחאה מול בית ראש הממשלה במחאה על גירוש ילדי עובדים זרים, אפריל 2011. עומר מירון
הפגנת ילדי עובדים זרים מול בית ראש הממשלה בירושלים, אפריל 2011/עומר מירון

קבוצה נוספת שחיה במתח רב מזה כשלוש שנים היא משפחות ילדים שעלו לגן חובה בעת הגשת הבקשות למעמד. בקשות אלו לא נדחו על הסף, חרף החלטת הממשלה לפיה יקבל מעמד ילד השוהה בישראל לפחות חמש שנים ועולה לכיתה א' או לכיתה גבוהה יותר ביום קבלת ההחלטה. יוסטס אוזומה, בת שמונה, ממתינה גם היא להחלטה של ועדת חריגים בעניינה. לפני כשלוש שנים, זמן קצר לפני יום קבלת ההחלטה, הוחלט שמפאת גילה הצעיר, תשהה אוזומה שנה נוספת בגן חובה ולא תעלה לכיתה א', מה שהטיל בספק את זכאותה למעמד. הוריה, וינסנט והלן הגיעו לישראל באופן חוקי, הכירו כאן, נישאו, והביאו שלושה ילדים, כשיוסטס היא הבכורה.

"המקרה של ג'נל מדגים את האבסורד בהתנהלות הממשלה"

"זו המתנה ארוכה ומורטת עצבים, כשמדי פעם יש שמועות על קבלת תשובות, אז אני נצמד למכשיר הטלפון ורק ממתין", סיפר אוזומה האב. "השנים חולפות והילדים גדלים במדינה שהם כל כך אוהבים, כשבעצם לא מכירים שום דבר אחר. ניגריה עבורם זה שם של מקום רחוק להם אין כל קשר אליו. אני כל כך מקווה שהשר החדש ימנע מאתנו תקופה ארוכה נוספת של עוגמת נפש, הוא נראה כאדם שאכפת לו".

"המקרה של ג'נל מדגים את האבסורד בהתנהלות הממשלה בנושא ילדי העובדים הזרים", אמרה רותם אילן, מייסדת עמותת ילדים ישראלים. לדבריה, "התקבלה החלטת ממשלה שמטרתה הייתה להבטיח כי ילדים וילדות כמו ג'נל יישארו בישראל, מולדתן. בפועל, שר הפנים היוצא, אלי ישי, דאג להתעלם מההחלטה ולא להחזיר תשובות למשפחות שממתינות מעל שנתיים וחצי. באותו הזמן הוא המשיך לתת אשרות עבודה חדשות והתיר לעובדים נוספים להיכנס למדינה. אני מאמינה ששר הפנים החדש ימשיך במאבקו למען ילדים אלה, ויעניק לחמש מאות הילדים הנוספים שממתינים את המעמד שהובטח להם".

מלשכתו של שר הפנים גדעון סער נמסר: הנושא של ג'נל פנצ'ו היה אמור להיות נידון במסגרת ועדת חריגים כבר לפני שנתיים, וכעת ועדת חריגים והשר החדש יבחנו את הכל הבקשות שטרם התקבלה החלטה בנוגע אליהן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully