וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דאגה עקב הפיצוץ בטקסס: "לפנות מפעל האמוניה בחיפה"

ביום ראשון יתקיים דיון מיוחד במשרד ראש הממשלה, לבקשת המשרד להגנת הסביבה, בו ידונו בפינוי המפעל. בינתיים, בטקסס, מספר ההרוגים עולה ובארץ מעריכים כי מדובר בטעות אנוש

צילום: סרטון חובבים שהועלה לרשת, רויטרס; עריכה: מיכאל ברגמן, קריינות: אביב אברמוביץ'

(צפו בזירת הפיצוץ הלילה במפעל לייצור דשן במרכז טקסס, ארצות הברית)

"יתכן שריתכו משהו ולא פינו אותו כמו שצריך, ייתכן שאבקה התפזרה מהייצור" – כך מעריכה טניה זילוב, חוקרת כימאית, ממונה רעלים ב"לנדא לאבס", את הסיבה להתלקחות במפעל הדשן מדרום לדאלאס בטקסס שגרמה לפיצוץ הקטלני שגבה חייהם של לפחות חמישה בני אדם ופצע מעל 200. בשיחה עם וואלה! חדשות אומרת זילוב כי דשן הוא חומר מאוד נפיץ, שביומיום נחשב ללא בריא במיוחד לנשימה. לדבריה, במפעלים של חומר מסוכן יש להקפיד על כללי בטיחות מינימליים אך הכרחיים: "לא לעשן בכלל בתחומי המפעל, לדאוג שכל הציוד החשמלי יהיה מוגן מפני ניצוץ כשמדליקים ומכבים אותו, לפרוס שטיחים אנטי סטטיים וכן לדאוג ללבוש לא מוליך", היא אומרת.

פיצוץ במפעל דשן בעיר וייקו, טקסס. רויטרס
"יתכן שריתכו משהו ולא פינו אותו כמו שצריך, יתכן שאבקה התפזרה מהייצור". מפעל הדשן בטקסס/רויטרס

על אף שהמפעל היה מרוחק מרחק 130 קילומטר מהפרבר של העיר ווייקו, בישראל הדאגה ממיקום מפעלים בסמוך לאזורים מיושבים התעוררה בעקבות האסון. השר להגנת הסביבה, עמיר פרץ, הודיע כי הוא מתכוון לפעול בדחיפות לפינוי מיכל האמוניה ממפרץ חיפה. "כל רגע שעובר ובו כמויות אמוניה אדירות מאוחסנות ליד הציבור הוא רגע מסוכן. יש לראות את הפיצוץ בטקסס כנורת אזהרה ולא להשלים עם המשך קיומו של המיכל במפרץ חיפה", אמר פרץ.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"יש לראות את הפיצוץ בטקסס כנורת אזהרה". המפעלים הכימיקליים בחיפה/מערכת וואלה!, צילום מסך

"ביקרתי במיכל ושמעתי את ההסברים שמטרתם להרגיע, אבל אני מציע לא לעסוק בהסברה אלא לעסוק בפינוי של המיכל מוקדם ככל האפשר. כל הגורמים המעורבים צריכים להבין כי הזמן קצר והמלאכה מרובה. שום סיבה אינה מצדיקה להמשיך מצב מסוכן זה, והיום יותר מתמיד יש הזדמנות לבצע זאת בשל הגז הטבעי שזורם לישראל" הוסיף השר פרץ. זילוב מציינת כי בישראל, להערכתה, יש תקן המורה על מרחק של מספר קילומטרים בודדים בין מפעל של חומר מסוכן לבין אזור מיושב. מפעלים כאלה ניתן למצוא באזור התעשייה בערד – המרוחקים מהעיר – והאתר הכימי ברמת חובב.

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר כי בעקבות פנייה מטעמם יתקיים ביום ראשון הקרוב דיון במשרד ראש הממשלה בנושא פינוי המיכל והקמת מפעל חדש. את הדיון ינהל ראש המטה לביטחון לאומי, האלוף במיל' יעקב עמידרור, וישתתפו בו מנכ"לית המשרד להגנת הסביבה, עו"ד אלונה שפר קארו, נציגי משרד האוצר ונציגי משרד הכלכלה והמסחר.

מעמותת "צלול", עמותה לאיכות הסביבה, נמסר כי "הפיצוץ במפעל הדשנים בטקסס הוא תזכורת מפחידה לאסון שעלול להתרחש כתוצאה מפיצוץ שבו מעורב גז אמוניה בקרבת אוכלוסיה. מיכל האמוניה במפעל בטקסס הכיל כמה אלפים בודדים של אמוניה לייצור דשנים; לעומת זאת, מיכל האמוניה במפרץ חיפה מכיל 12 אלף טונות אמוניה – גז נפיץ שמעצים כל תקלה ופיצוץ. עמותת 'צלול' קוראת לממשלה לעמוד בהבטחות שריה, לקדם את פינוי מיכל האמוניה בחיפה ואת הקמת המפעל החלופי בדרום כפרויקט בעדיפות לאומית עליונה". עוד נמסר: "אשתקד הכריז השר הקודם להגנת הסביבה, גלעד ארדן, כי יפעל לפינוי המיכל והקמת מפעל אמוניה בדרום הארץ אולם הנושא טרם קודם. גם השר הנוכחי עמיר פרץ ושר התמ"ת בנט הודיעו כי יפעלו בנושא, אולם טרם התקבלה החלטת ממשלה בעניין, טרם נבחרה החברה שתקים את המפעל בדרום וישנן חסמים רבים המעכבים את קידום הנושא בשטח".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully