וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפיצוץ בטקסס גרם לרעש אדמה: "נראה כמו אזור מלחמה"

רויטרס

18.4.2013 / 11:23

לא ידוע מה גרם לפיצוץ, שהיה במפעל דשן מדרום לדאלאס. כ-200 איש נפצעו, רבים מהם במצב קשה. המשטרה: בין 5 ל-15 בני אדם נהרגו. עדת ראייה: "זה הרגיש כמו טורנדו"

צילום: סרטון חובבים שהועלה לרשת, רויטרס; עריכה: מיכאל ברגמן, קריינות: אביב אברמוביץ'

לפחות 200 בני אדם נפצעו בפיצוץ שאירע לפנות בוקר (חמישי) בעקבות שריפה שהתלקחה במפעל לייצור דשן במרכז מדינת טקסס שבארצות הברית. עוצמת הפיצוץ הייתה כה עזה, עד שהמכון הגיאולוגי של ארצות הברית מדד באזור רעש אדמה בעוצמה 2.1 דרגות בסולם ריכטר. תושבים במרחק של 50 קילומטרים דיווחו כי הרגישו את האדמה רועדת.

משטרת טקסס מסרה כי בין 5 ל-15 בני אדם נהרגו בפיצוץ. קודם לכן ציטטה תחנת טלוויזיה מקומית, KWTX, את ראש מינהל החירום המקומי, שהעריך כי הפיצוץ עשוי לגבות את חייהם של 60 עד 70 בני אדם. נסיבות הפיצוץ והשריפה שגרמו לו אינן ברורות עדיין. לפי שעה לא דווח כי נבדק חשד לטרור או לקשר לפיגוע בבוסטון או לשליחת מעטפות הרעל לנשיא אובמה ולסנאט בימים האחרונים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
תיעוד הפיצוץ במפעל הדשן, כפי שצולמה אחרי השריפה שפרצה במקום/מערכת וואלה!, צילום מסך

הפיצוץ אירע בשעה 20:00 (שעון מקומי) בעיירה ווסט, פרבר של העיר ווייקו בו מתגוררים 2,700 תושבים, הממוקם כ-130 קילומטרים מדרום לדאלאס. בשל הפיצוץ נשרף בית ספר ועשרות בתים סמוכים נשרפו כליל בשל מה שתואר כ"כדור אש ענק" בפי עד ראייה שהתראיין לרשת טלוויזיה מקומית של סי-אן-אן. בית אבות קרס , ואנשי הצלה מחפשים לכודים בתוכו. עדת ראייה נוספת סיפרה כי חיות המחמד שלה נספו בשריפה.

בעקבות הפיצוץ הוקם במגרש פוטבול אזור חירום למיון הפצועים, ואמבולנסים וכלי רכב פרטיים הובילו את הנפגעים לבתי החולים. "הפיצוץ זרע כאן הרס רב, מעולם לא ראיתי דבר כזה", אמר השריף פרנל מקנמרה. "זה נראה כמו אזור מלחמה". ראש העיר הסמוכה ווסט, טומי מוסקה, מסר כי מוקדם להעריך כמה אנשים נהרגו בפיצוץ.

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady
פיצוץ במפעל לייצור דשן בטקסס, אפריל 2013. רויטרס
העשן נותר במקום גם שעתיים לאחר הפיצוץ. שמי הערים ווייקו ו-ווסט, הבוקר/רויטרס
פיצוץ במפעל דשן בעיר וייקו, טקסס. רויטרס
כלי רכב שעלו באש באזור הפיצוץ/רויטרס

דבי מארק, שהייתה במרחק רחוב מאזור הפיצוץ, סיפרה לסוכנות הידיעות אי-פי כי הבחינה בעשן סמיך מיתמר מהמפעל שבו התלקחה האש. לדבריה, שני ילדים קטנים חלפו על פניה בצרחות בזמן שהמשטרה הזהירה את כל התושבים להתפנות, מחשש שהמפעל יתפוצץ. "זה היה כמו להיות בטורנדו", סיפרה. "חפצים התעופפו לכל עבר. משהו ניפץ את השמשה שלי, וזה הרגיש שהאדמה רועדת כולה". עדת ראייה נוספת, לידיה צימרמן, סיפרה כי הייתה בגינה עם בני משפחתה כשנשמע הפיצוץ. "זה נשמע כאילו שלוש פצצות הופעלו לידנו", אמרה.

מושל טקסס, ריק פרי, פרסם הצהרה בעקבות הפיצוץ, ואמר כי משרדו גייס את משאבי מדינה כדי לטפל באירוע. משרד השריף המקומי מסר כי "האזור כולו מכוסה עשן סמיך גם שעתיים לאחר הפיצוץ, ועל הרצפה מפוזרים שברי עץ, לבנים וזכוכית". מבית החולים האזורי נמסר כי הפצועים סובלים מכל סוגי החבלות כתוצאה מהאירוע. "מפציעות אורתופדיות ועד לחולים שאיבדו דם רב", אמר מנכ"ל בית החולים, גלן רובינסון.

אזור הפיצוץ:

הפיצוץ התרחש יומיים לפני יום השנה ה-20 למצור בווייקו. כת קיצונית התבצרה סמוך לעיירה במשך 50 ימים והתעמתה עם רשויות אכיפת החוק. הסוכנים נתקלו באש כשביקשו להיכנס למקום ולאחר מכן צרו על חברי הכת. במתקפה הסופית פרצה שריפה, בה נהרגו 82 מחברי הכת וארבעה סוכנים.

האסון התעשייתי הקטלני ביותר בתולדות ארצות הברית היה בטקסס לפני 66 שנים בדיוק. ב-16 באפריל 1947 נהרגו 581, בני אדם בדליקה שפרצה על סיפון הספינה "גרנדקמפ" שעגנה בנמל טקסס סיטי על גדות מפרץ גלווסטון. בשל השריפה התלקחו 2,300 טונות של אמוניום חנקתי, וכמעט כל הכבאים של העיר נספו כשניסו להשתלט על הלהבות.

פיצוץ במפעל דשן בעיר וייקו, טקסס. AP
עשן מיתמר ממפעל הדשן לפני הפיצוץ, אמש/AP
פיצוץ במפעל דשן בעיר וייקו, טקסס. AP
כבאי מחפש ניצולים בבית שעלה באש/AP
פיצוץ במפעל דשן בעיר וייקו, טקסס. רויטרס
שרידי המפעל אחרי השריפה והפיצוץ/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully