וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בשל המחאה: בנק לאומי הקפיא הסדר החוב עם דנקנר

18.4.2013 / 0:01

הידיעה על מחיקת חוב של 150 מיליון שקלים על ידי הבנק עוררה סערה ציבורית ופוליטית. כעת, החליטו בבנק לאומי כי ההסדר יושהה עד תום הבדיקה של המפקח על הבנקים

בעקבות המחאה הפוליטית והציבורית, הודיע אמש (רביעי) בנק לאומי על הקפאת הסדר החוב עם החברות אשר בבעלותו של איש העסקים נוחי דנקנר. לפי ההסדר, עליו נודע בשבוע שעבר, התכוון הבנק למחוק לדנקנר חוב בסך 150 מיליון שקלים. בהודעה שפרסם הערב הבנק נטען אמנם כי ההסדר "מהווה את הפתרון הטוב ביותר להשבת החוב לבנק", אך כי הוא "קשוב לרחשי לב הציבור, אף שהוא אינו חשוף לתמונה המלאה" - ולפיכך החליט "להשהות את הטיפול במתווה להסדר החוב של החברה", וזאת עד להשלמת הבדיקה של המפקח על הבנקים, דוד זקן, שבוחן את הנושא. "נפעל בכפוף לתוצאותיה", אמרו בלאומי.

יושבת ראש מרצ, ח"כ זהבה גלאון, הביעה תמיכה בהחלטת לאומי. "טוב עשתה מנכ"לית בנק לאומי שהקשיבה לביקורת הציבורית והשהתה את ההסדר עם דנקנר עד שתסתיים החקירה של בנק ישראל. הציבור הוכיח שהוא לא מוכן שעסקאות מפוקפקות ייסגרו במועדון חברים אקסקלוסיבי שבו יד רוחצת יד, ושמחיקה של 150 מיליון שקל לאחד הטייקונים הגדולים במשק לא תעבור ללא בדיקה". גלאון הוסיפה כי על דירקטוריון בנק לאומי להתכנס ולהפוך את ההשהיה לביטול מוחלט של ההסדר.

הגולשים בפייסבוק "תקפו" את בנק לאומי

העסקה האמורה בין איש העסקים לבנק לאומי הצליח לעורר סערה ברשת. גולשים רבים קראו ללקוחות הבנק לשלוח מכתבי דואר אלקטרוני ללאומי בבקשה למחוק גם את חובם האישי. "אודה לכם באם תדריכו אותי כיצד למחוק סך של 20,000 שקלים מחובי אליכם, דבר שיקל את התנהלותי העסקית והאישית", כתב אחד הגולשים בפנייה לבנק שפורסמה בפייסבוק. "סכום פעוט זה הינו שבריר בלבד מהחוב שאתם מוחקים למר דנקנר, כך שאני בטוח שתמצאו דרך לסייע לי".

גולש אחר פנה למנכ"לית הבנק, רקפת רוסק עמינח, בפרסום שזכה לאלפי לייקים ושיתופים: "אני מבין כי לנוכח עברך וקשרייך עם מר דנקנר, את מרגישה בנוח לשבת עמו לכוס קפה חברי מבלי לחשוש מעין הציבור ועוד יותר מכך, לנסות ולהעביר מחטף, כן כן, מחטף ציבורי ולמחוק את חובו. אולם הרשי לי להביא לתשומת לבך שוב את הנתון הבא: את פקידה. את פקידה המנהלת בנק המוחזק בידינו, ואת עובדת עבורנו תוך שמירת אינטרס חד משמעי - טובתנו. מחיקת חובו של מר דנקנר אינה מקובלת עלינו. פשוט אינה מקובלת".

אולם ייתכן שהמחאה לא תישאר רק ברשת. לקוחות זועמים נוספים אף הקימו קבוצה הקוראת לחרם צרכנים על הבנק, ומזמינה את הגולשים להגיע ביום שני הקרוב לסניף הראשי של הבנק בתל אביב, בכוונה לשוחח עם רוסק עמינח ולברר איתה את הגורמים שהובילו להחלטה למחוק את חובו של דנקנר.

אדם ניסה להצית את עצמו בסניף בנק לאומי בחולון. דרור עינב
מחאה מול הסניף בתל אביב? סניף בנק לאומי/דרור עינב

עוד טרם ההחלטה להקפיא את הסדר, פנתה מוקדם יותר אתמול יו"ר האופוזיציה, ח"כ שלי יחימוביץ' (העבודה) במכתב למפקח על הבנקים בגין מה שהגדירה כ-"החלטה שערורייתית שריח חריף של העדפת מקורבים נודף ממנה". היא טענה כי "שום אדם פרטי או בעל עסק גדול או בינוני לא היה זוכה להטבה זו אלא בחלומותיו".

יחימוביץ' אמרה עוד כי מדובר באפליה לרעה של לקוחות פרטיים ובעלי עסקים קטנים, לעומת בעלי ההון. "בעוד הבנקים פועלים בכל האמצעים העומדים לרשותם על מנת לגבות את חובותיהם של משקי הבית ושל העסקים הקטנים והבינוניים, לא ייתכן כי בהינף יד תתקבל החלטה לוותר על חוב של מאות מיליוני שקלים לבן אדם אחד, יהיה חשוב ומשפיע ככל שיהיה. הדבר צורם, מקומם, לא הגיוני ולא כלכלי", סיכמה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully