דנקנר קרוב להסדר חוב עם לאומי; מזרחי טפחות ממתין

על פי המתווה ימחק לאומי כ-150 מ' ש' - שליש מהחוב הפרטי של דנקנר *הערכות: מזרחי-טפחות לא יחתום על מתווה דומה לפני הזרמת ההון לחברה

בעוד שהמו"מ שמנהל נוחי דנקנר על הסדר החוב עם מחזיקי האג"ח באי.די.בי אחזקות נעשה בצורה פומבית, וכל צעד בו מדווח בהרחבה בתקשורת, המו"מ על הסדר חובותיו הפרטיים לבנקים מתנהל בדיסקרטיות. היום נסדק מעט מעטה החשאיות, כשהחלו להתפרסם פרטים על הסדר החוב המתגבש בין בנק לאומי לחברת גנדן, שבאמצעותה שולט דנקנר באי.די.בי.

החוב של גנדן ללאומי עומד על כ-450 מיליון שקל, ובמסגרת מתווה ההסדר המסתמן ימחל הבנק, שמנהלת רקפת רוסק עמינח, על חוב של כ-150 מיליון שקל לגנדן, שהוא כשליש מהחוב הכולל. 100 מיליון שקל נוספים ייפרעו לאחר שאדוארדו אלשטיין ישלים (אם ישלים) את הזרמת ההון לחברה, וכ-200 מיליון שקל, שהם כ-45% מהחוב ייפרסו לתקופה ארוכה. החוב של לאומי ומזרחי טפחות לא ניתן בקונסורציום, כלומר מול כל בנק חתמה החברה על תנאים שונים, כאשר לפי הערכות לוח הסילוקין של מזרחי טפחות קצר יותר מזה של לאומי.

בעוד שההסדר עם לאומי מתקדם, מזרחי טפחות, הנושה השני של גנדן, לא ממהר לחתום על הסדר במתווה דומה. לפי הערכות, במזרחי טפחות היה רוצה קודם לראות שאלשטיין, איש העסקים מארגנטינה, אכן מזרים את הכסף לגנדן, בטרם יחתום על הסדר חוב עם החברה.

אלשטיין, שכבר הזרים 25 מיליון דולר לגנדן, אמור להזרים 75 מיליון דולר נוספים. אלא שבינתיים הוא דוחה שוב ושוב את מימוש האופציה, ומתנה אותה בהשגת הסדר כולל, שימחק חלק משמעותי ממצבת החובות של הקבוצה.

בכל מקרה, נדגיש כי ללא הסדר של גנדן עם מזרחי טפחות, לאומי לא יחתום על הסדר.

נוקשות לטייקונים

פירמידת החובות של אי.די.בי לבנקים, הכוללת גם את החוב בחברות הפרטיות גנדן וטומהוק, עומדת על כ-1.7 מיליארד שקל. נזכיר כי הבנקים כבר הפרישו בעבר בדוחותיהם את החוב של גנדן להפסדי אשראי, כך שכעת הקרב הוא על הריקברי, כלומר על כמה מהחוב הם יצליחו לגבות, כאשר כל סכום שכזה יוכר כרווח.

גנדן מחזיקה ב-47.2% ממניות אי.די.בי אחזקות, השוות כיום 240 מיליון שקל. מול המניות הללו עומדים חובות גנדן לבנקים על יותר מ-500 מיליון שקל: כ-450 מיליון שקל ללאומי, וקצת פחות מ-80 מיליון שקל למזרחי טפחות. טומהוק, שבאמצעותה מחזיק דנקנר בגנדן, חייבת כ-200 מיליון שקל לדיסקונט והפועלים.

כאמור, מזרחי טפחות וגם בעלי האג"ח באי.די.בי אחזקות לא רוצים לחתום על ויתור על חוב, לפני שיהיו בטוחים שאלשטיין אכן יזרים את הכסף. "אנחנו רוצים לעשות הסדר חוב אמיתי, ולא סתם עוד הסדר, שיתגלה כתחנה בדרך להסדר חוב ותספורת נוספים בהמשך", אומר גורם בשוק ההון.

לאומי יותר קואופרטיבי, ומוכן לגבש מתווה להסדר כבר עכשיו, כאשר רק החתימה הסופית עליו מותנית בהזרמה של אלשטיין ובהסדר החוב עם בעלי האג"ח.

זו לא הפעם הראשונה שמזרחי טפחות, בניהולו של אלי יונס, מגלה נוקשות יחסית בהקשר לחובות הטייקונים. גם בהסדר החוב שגיבשה ממורנד, שבשליטת לב לבייב, היה מזרחי טפחות קשוח יותר, ודרש לקבל יותר בהסדר. כמו כן, לפני כמה חודשים, פסל הבנק הצעה להסדר חדש מול לבייב, ודרש מלבייב שיגדיל ביטחונות כפי שהתחייב, או שהבנק יבצע פירעון מיידי לחוב - דרישה שנענתה.

מלאומי וממזרחי טפחות נמסר כי הם אינם מתייחסים לענייני לקוחות ספציפיים.

דנקנר
 דנקנר