וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אובמה לצפון קוריאה: "הפסיקו עם הגישה הלוחמנית - עכשיו"

נשיא ארה"ב אמר כי הוא שואף לפתור את המשבר עם פיונגיאנג באופן דיפלומטי, אך הבהיר שוושינגטון תפעל להגן על עצמה. דוח אמריקאי: איכות הנשק הגרעיני של צפון קוריאה נמוכה

צילום: רויטרס, עריכה: רן מנחם

נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, קרא אמש (חמישי) לצפון קוריאה להפסיק לנהוג בעוינות, אך הבהיר כי הממשל האמריקאי עדיין שואף לפתור את המשבר עמה בדרכים דיפלומטיות. "עכשיו הוא הזמן שצפון קוריאה תפסיק לפעול לפי הגישה הלוחמנית שאותה היא נוקטת, ותנסה להנמיך את גובה הלהבות. אף אחד לא מעוניין בעימות בחצי האי הקוריאני", אמר הנשיא.

לדברי אובמה, ארצו תנקוט את כל האמצעים כדי להגן על עצמה ועל בנות בריתה מפני כל איום גרעיני מצד המשטר בפיונגיאנג. הוא הוסיף כי "חשוב מאוד שצפון קוריאה, כמו כל שאר המדינות, תנהג לפי הנורמות והכללים המקובלים, כולל לפי החלטות האו"ם". מזכ"ל האו"ם, באן קי-מון, שנפגש אמש עם הנשיא האמריקאי ודן עמו במשבר הגרעיני, אמר כי על סין, הנחשבת לתומכת העיקרית של צפון קוריאה, לעזור בהפחתת המתיחות.

זמן קצר אחרי הפגישה קרא באן קרא לשליט צפון קוריאה קים ג'ונג און להפחית את האיומים נגד ארצות הברית ולהתמקד בשיפור מצבם של בני עמו. בראיון שהעניק לרשת CNN פנה המזכ"ל לקים בשידור חי בשפה הקוריאנית ואמר לו: "עשה יותר למען שלום ואחדות בחצי האי הקוריאני".

צפו בהצבת סוללות הפטריוט ביפן

LIVE
נשיא ארצות הברית ברק אובמה נפגש עם מזכ"ל האו"ם באן קי מון. רויטרס
נשיא ארצות הברית אובמה בפגישה עם מזכ"ל האו"ם באן/רויטרס

במקביל, חבר קונגרס אמריקאי חשף היום כי הפנטגון האמריקאי מעריך שלצפון קוריאה יש ככל הנראה יכולת לשגר טילים גרעיניים, אך כי יעילותם מוטלת בספק. סוכנות הידיעות AP דיווחה כי במהלך דיון של הוועדה לשירותים מזוינים של הקונגרס האמריקאי, הציג חבר הקונגרס הרפובליקני דאג למבורן חלק מדוח חסוי של סוכנות הביון של הפנטגון, שלפיו איכותו של הנשק הגרעיני של צפון קוריאה נמוכה, כמו גם שקיימת אפשרות ולפיה אמצעי הלחימה לא יעבדו כראוי במקרה שישתמשו בהם. למבורן ציין כי החלק שחשף אינו סודי. גורם רשמי בקונגרס ציין כי הדוח נכתב בחודש מרץ.

שליט צפון קוריאה קים ג'ונג-און. רויטרס
מנהיג צפון קוריאה, קים ג'ונג און/רויטרס

לפי הדוח, ההערכה של סוכנות הביון של משרד ההגנה האמריקאי בנוגע לאמינות הנשק הגרעיני של המשטר בפיונגיאנג, הינה "שקולה". בדוח אין התייחסות לטווח הטילים. המתיחות בין ארצות הברית ודרום קוריאה לבין צפון קוריאה נמצאת בשיאה בימים אלה, לנוכח האיומים של המשטר המבודד לתקוף בנשק גרעיני את ארצות הברית. סוכנות הידיעות הדרום קוריאנית "יונהאפ" דיווחה אתמול כי משטרו של הרודן קים ג'ונג און משנה תדיר את מיקומם של הטילים ששינע לחופה המזרחי של צפון קוריאה, על רקע הדיווחים שלפיהם בכוונתה לבצע ניסוי רביעי בטיל בליסטי.

מזכ"ל האו"ם באן פונה לקים ג'ונג און בקוריאנית

על פי הדיווח, פיונגיאנג מנסה לפגוע במאמצי איסוף המודיעין של יריבותיה. גורמי מודיעין בסיאול מסרו לסוכנות הידיעות הדרום קוריאנית כי על פי הניתוח המודיעיני, הצפון העביר שני טילים שהוסתרו במחסן באחת מערי הנמל. "יש עדות לכך שהצפון יכול לשגר טילים בזמן הקרוב", אמר גורם מודיעיני, "אך הצפון מעביר טילים שוב ושוב, והדבר דורש מעקב קרוב".

שר ההגנה הייגל: "צפון קוריאה - סכנה ממשית וברורה". רויטרס
"קו גבול מסוכן". שר ההגנה האמריקאי, צ'אק הייגל/רויטרס

שר ההגנה של דרום קוריאה אמר לפנות בוקר כי איננו מאמין שהשכנה מצפון הצליחה לייצר ראש נפץ גרעיני מיניאטורי לטילים, ובכך הטיל ספק בהערכת ארצות הברית. "הצבא שלנו מעריך שצפון קוריאה טרם הצליחה לייצר זאת", אמר דובר המשרד קים מין-סאוק. "צפון קוריאה ערכה שלושה ניסויים גרעיניים, אך קיים ספק אם הם בשלב שבו הם יכולים להפחית במשקל ולייצר את ראשי הנפץ המיניאטוריים", הוסיף.

שלשום שיגר שר ההגנה האמריקאי, צ'אק הייגל, מסר מזהיר לכיוון צפון קוריאה, על רקע איומיה נגד ארצות הברית ודרום קוריאה. "צפון קוריאה, עם הרטוריקה התוקפנית שלה ופעולותיה, גולשת לעבר קו גבול מסוכן", אמר הייגל במסיבת עיתונאים של משרד ההגנה בנוגע לתקציבו לשנת 2014. "הפעולות והמילים שלהם לא עזרו להפיג את המצב המתוח". הייגל הבהיר כי לארצות הברית יש יכולת להגן על אזרחיה ועל אזרחי בעלות בריתה מפני כל פעולה שצפון קוריאה עלולה לנקוט.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully