וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יחימוביץ' על הסטודנטים: "בהם אתם מעזים לפגוע?"

הדיווח על הכוונה להעלות את שכר הלימוד גרר ביקורת חריפה נגד שר האוצר: "לפיד לא היה סטודנט, ולא מודע לנטל. אל תשכח מי בחר אותך". שמולי: "ככה עוזרים למעמד הביניים?"

צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: יאיר דניאל

הסטודנטים נגד לפיד: כוונת משרד האוצר להעלות את שכר הלימוד האקדמי עוררה הבוקר (שלישי) את זעמם של הסטודנטים - שהיוו נתח משמעותי בין קהל בוחרי "יש עתיד" בבחירות האחרונות. "להעלות את שכר הלימוד לסטודנטים פירושו לירוק לבאר ממנה שתית", כתבה קרן בסון בעמוד הפייסבוק של שר האוצר לפיד. "לולא הסטודנטים לא היית יושב בכיסא הזה היום", הוסיפה. שירה גינוסר, סטודנטית באוניברסיטת תל אביב, אמרה לוואלה! חדשות כי בעיניה "זה מטורף, העול הכלכלי שיש על סטודנט לא מסתכם בשכר לימוד, הרי צריך לשלם גם הוצאות מחיה אם אתה לא גר בבית של ההורים". לדבריה, "מה שבעיקר מעצבן זה שמציבים את זה מול הקיצוץ בהשכלה הגבוהה, משמע שכך או כך הסטודנטים נפגעים".

יצוין כי לפני הבחירות האחרונות התנגד לפיד לקיצוץ בתקציב ההשכלה הגבוהה, ובמצע מפלגתו אף נכתב כי "במשך עשור קוצצו תקציבי מערכת ההשכלה הגבוהה באופן שהותיר בה נזקים חמורים". "אנו עדים לבעיות נוספות במערכת ההשכלה הגבוהה", נכתב במצע המפלגה, ואחת הסיבות שתוארו שם היא: "מספר רב של סטודנטים המתקשים בתשלום הוצאות הלימודים".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
פתחו חזית. סטודנטים בתל אביב מפגינים נגד הכוונה לקצץ בהשכלה הגבוהה, בחודש שעבר/מערכת וואלה!, צילום מסך

"למה ממשיכים להקל עם העשירים ועם חברות הענק?", תהה בן וינברג, סטודנט בן 26 באוניברסיטת תל אביב. "במקום להעלות להם מסים, מעלים את שכר הלימוד לסטודנטים שבקושי גומרים את החודש? לא מספיק שמערכת החינוך במצב בעייתי, כמו שלפיד טרח להזכיר בכל רגע, עכשיו רק יוסיף ויגדל האי-שוויון בהשכלה הגבוהה - פחות עניים, פחות ערבים, פחות חרדים ופחות תושבי פריפריה יוכלו לזכות בתואר אקדמי". לדבריו, "שוב לפיד נוטש את השכבות החלשות ומתמקד ב'ריקי כהן' - אולי היא תתמודד עם שכר הלימוד החדש".

"בפרפראזה על משפטו המפורסם של שלמה שרף, ישראל לפני תקציב של לפיד ונתניהו היא כמו כלה בליל הכלולות. יודעת שהיא הולכת לקבל אבל עוד לא יודעת עד כמה", כתב אליה גרינפלד, סטודנט מתל אביב. "יאיר לפיד, אל תשכח שאותם אנשים שנתנו לך את הכל יכולים לקחת לך אותו, וכן, חלקם הגדול הוא סטודנטים", כתבה בעמוד של שר האוצר שירלי בסט.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

"לפיד לא היה סטודנט, הוא לא מודע לגודל הנטל הכלכלי"

יו"ר מפלגת העבודה, שלי יחימוביץ', התייחסה לנושא בישיבה בכנסת שבה אושר מינויה ליו"ר האופוזיציה – ישיבה שממנה נעדר לפיד. "שתי דקות אתם על הכיסא ובמי אתם פוגעים ראשונים?", שאלה יחימוביץ', "בסטודנטים שהולכים לצבא, שמשלמים מסים. תארו לכם ששרי החינוך והאוצר היו מש"ס והיו פוגעים בסטודנטים, ויש עתיד היו באופוזיציה, איזו זעקה הייתה קמה כאן. כל המחקרים מראים שיוקר המחיה של הסטודנטים הוא בלתי נסבל, גם בגלל מחירי שכר הדירה. בהם אתם מעזים לגעת?". לדבריה, בצעדיה הצפויים מאפשרת הממשלה השכלה לעשירים בלבד. "על זה נאמר 'איפה הבושה?'", הוסיפה יחימוביץ'.

"מוזר שמי שהבטיח לשמור על מעמד הביניים ושאל 'איפה הכסף?' ממשיך לחפש אותו אצל מעמד הביניים", אמר הבוקר ח"כ איציק שמולי (העבודה). שמולי, לשעבר יו"ר התאחדות הסטודנטים, הוסיף כי "העלאת שכר הלימוד תפגע ביכולת של הצעירים להיכנס למערכת ההשכלה הגבוהה ותשלול מהם כל סיכוי להתקדם בחיים". שמולי המשיך לתקוף: "ככה עוזרים למעמד הביניים? במצב כזה הסטודנטים יחזרו להיאבק ברחובות ובעוצמה רבה".

ח"כ ניצן הורוביץ (מרצ) תקף את לפיד שלא הגיע לדיון במליאת הכנסת ואמר: ""עוד לא התחלנו לדון על התקציב וכבר אני קורא שמעלים את שכר הלימוד לסטודנטים...זה לא חייב ללכת בדרך הזו. יש חלופות שלא עולות לדיון".

יו"ר התאחדות הסטודנטים הארצית, אורי רשטיק, טען לאחר פגישתו עם נציגי האוצר אתמול כי הוצב בפניו אולטימטום, שלפיו אם הסטודנטים לא יסכימו להעלאת שכר הלימוד, יקוצץ תקציב מערכת ההשכלה הגבוהה ותתבצע העלאה חד-צדדית של שכר הלימוד. ישי אביאור, סטודנט במסלול הישיר לדוקטורט בביו-הנדסה באוניברסיטה העברית, אמר כי "היות שלפיד מעולם לא היה סטודנט, הוא כנראה לא מודע לגודל הנטל הכלכלי שמוטל עלינו".

ח"כ כבל: "מערכת לעשירים בלבד"

ח"כ איתן כבל (העבודה) התייחס גם הוא לכוונה להעלות את שכר הלימוד באוניברסיטאות, ואמר כי "העלאת שכר הלימוד, הגבוה גם כך, היא הפיכת מערכת ההשכלה הגבוהה למערכת לעשירים בלבד. היא פוגעת בסטודנטים מהפריפריה ומהשכבות המוחלשות ומורידה את הסיכוי שלהם לפרוץ קדימה ולהצליח בשוק העבודה הישראלי כמעט לאפס". לדברי כבל, "אם יש דרך להוציא אנשים ממעגלי העוני ולצמצם פערים בחברה היא עוברת דרך החינוך בכלל וההשכלה הגבוהה בפרט".

יעל סיני, יו"ר אגודת הסטודנטים באוניברסיטה העברית מסרה: "כוונת האוצר להעלות את שכר הלימוד מעידה על ניתוק וחוסר הבנה של יוקר המחיה בישראל. הסטודנטים יתנגדו וייצאו להילחם נגד כל פגיעה בחינוך ובמערכת ההשכלה הגבוהה. אנו נבטיח שהחינוך וההשכלה יישארו ברי השגה לכל הציבור בישראל".

לפני כחודש השביתו הסטודנטים והמרצים באוניברסיטאות ובמכללות ברחבי הארץ את הלימודים במחאה על הכוונה לקצץ בתקציב ההשכלה הגבוהה. באוניברסיטאות השונות קיימו אנשי הסגל והסטודנטים עצרות הסברה ומיצגי מחאה שונים. נשיא האוניברסיטה העברית, פרופ' מנחם בן ששון, אמר אז: "ההשכלה הגבוהה היא לא הבעיה – היא הפתרון. אין עתיד למדינה ולחברה אם היא לא תשקיע במחקר ובהשכלה הגבוהה. הוטלה עלינו שליחות".

התאחדות הסטודנטים: האוצר איים בהעלאת שכר הלימוד

לפניות לכתבת מיכל רשף: michalresh1@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully