וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חברה ישראלית הרסה את אחד מסמלי היהודים בוורשה

7.4.2013 / 18:58

חוות גרוכוב, שפעלה בתקופת השואה בפולין, הכשירה חלוצים לעבודה חקלאית לקראת עלייתם ארצה. לפני שלוש שנים הרסה חברת נדל"ן מישראל את השריד האחרון שנותר ממנה: "לא ידענו"

חברת נדל"ן ישראלית עומדת מאחורי הריסתו של השריד האחרון שנותר מחוות ההכשרה גרוכוב שפעלה בתקופה השואה בוורשה, כך נודע לוואלה! חדשות. גרוכוב, חווה חקלאית שבה הכשירו חלוצים לעבודה חקלאית לקראת עלייתם ארצה, הייתה עד לא מזמן תחנה משמעותית במסעותיהם של בני נוער לפולין. לפני שלוש שנים נהרס המבנה היחיד שנותר ממנה בבירת פולין, בניין בודד בלב שכונה שהייתה בעברה קומוניסטית, וזאת לטובת מיזם נדל"ני של חברת "נאוסיטי גרופ". מהמבנה נשאר רק קיר בודד.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
השריד האחרון בטרם נהרס. חוות גרוכוב/מערכת וואלה!, צילום מסך

גורם שמכיר מקרוב את נושא המסעות לפולין סיפר כי משנודעה עובדה זו, היא הובהרה במהרה גם למנהלי החברה, ואלה נדהמו לגלות שהרסו בטעות פיסת היסטוריה. ככל הנראה, מי שמכרה את הבעלות על המבנה והקרקע היא אזרחית פולנייה שמשפחתה השתלטה בעבר על הנכס ולא ידעה את סיפורו.

בשל קשיים כלכליים, ואולי גם בשל הגילוי המפתיע, עצרה החברה את העבודות באתר, ולטענתה הפרויקט הועבר לבעלות הבנק המקומי לאחר שירד ערכה של הקרקע. מדריכים שמבקרים במקום פועלים בימים אלה ליצור קשר עם עיריית ורשה על מנת להניח במקום שלט זיכרון.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
צעירים מפנים הריסות מהחווה. צולם בשנים 1943-1941 ליד ורשה/מערכת וואלה!, צילום מסך

מהחברה נמסר בתגובה: "היה לנו פרויקט כזה בעבר, אולם הבנק לקח אותו ומכר את הפרויקט. אין לנו קשר לפרויקט הזה וכשזה היה אצלנו לא היה ידוע לנו על כך שזה היה אתר היסטורי. לא הובא הדבר לידיעתנו. זה פרויקט ששינו לו את הייעוד ממגורים למסחר ולכן הענקנו את הפרויקט לבנק. אנחנו לא בונים ולא מתכוונים לבנות שם. אין בזה כלום".

קיבוץ ההכשרה גרוכוב היה שייך לתנועת דרור החלוץ הצעיר והוא הכשיר צעירים יהודים לקראת העלייה לארץ ישראל. החווה הוקמה ממזרח לוורשה לפני המלחמה, מעבר לנהר הוויסלה, ומנתה כ-220 חברים וחברות שעסקו בעבודות המשק השונות, ובהן הלול והרפת וכן בבתי חרושת שונים בבירת פולין. במהלך התקופה שפעל, עבר בחדרי הקיבוץ בין היתר גם מנהיג תנועת אי"ל (הארגון היהודי הלוחם), יצחק (אנטק) צוקרמן. עם פרוץ המלחמה נאלצו חברי הקיבוץ לנטוש אותו ולהשמיד את תכולתו כדי שלא ייפלו בידי הגרמנים.

הקיבוץ אמנם ננטש עם הכיבוש הגרמני, אך 60 מאנשיו הורשו להתיישב בו שוב באפריל 1940 על פי מכסת חברים מתנועות הנוער (דרור, השומר הצעיר וכו'), זאת לאחר שהוכיחו שיש להם עבודה מסודרת שם, מה שלא הצריך מהגרמנים לדאוג להם לעבודה. בנובמבר 1940 נלקחו חברי גרוכוב לגטו, אך בעקבות מסע לחצים ביודנרט בראשות צביה לובטקין, ממנהיגות תנועת דרור, הסכימו הגרמנים להחזיר את הנקודה לידי התנועות. זאת, אף על פי שהתקופה הייתה כבר תקופת הגטו, וגרוכוב נמצאה באזור שבכלל מרוחק יחסית מאזור הגטו בוורשה. בשנת 1941 מונה על גרוכוב מנהל מטעם הגרמנים. ב-1942 הגיעה פעילותה של החווה לסיומה כאשר ממונה זה גירש משם את החברים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully