וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דרום קוריאה: "ייתכן ניסוי טילים בצפון כבר השבוע"

רויטרס

7.4.2013 / 9:50

לשכת הנשיאה בסיאול מתריעה מהפגנת שרירים של השכנה מצפון בימים הקרובים. במקביל, ביטלה ארה"ב שיגור מתוכנן של טיל בליסטי מקליפורניה מ"חשש שיתפרש לא כהלכה"

צילום: רויטרס, עריכה: מיכאל ברגמן

(צפו בשליט צפון קוריאה סוקר תרגיל צבאי)

צפון קוריאה עשויה לבצע ניסוי טילים סמוך ל-10 באפריל - כך העריכה הבוקר (ראשון) דרום קוריאה. את ההודעה פרסם "הבית הכחול", משרדה של הנשיאה פארק ג'ן-הייאה. בהודעה נאמר כי סיאול נמצאת "בכוננות צבאית", וההערכה מבוססת על התאריך האחרון שנתנה פיונגיאנג לפינוי הדיפלומטים הזרים משטחה ולסגירת אזור התעשייה המשותף בפארק "קאסונג".

במקביל, מנסה ארצות הברית להפחית מהמתיחות בחצי האי קוריאה, והודיעה על דחיית ניסוי בטיל לטווח ארוך שתוכנן ליום שלישי. מקורות בפנטגון הודיעו כי שיגורו של הטיל מבסיס בקליפורניה נדחה מחשש שהוא "יתפרש שלא כהלכה" בצפון קוריאה. מדובר בניסוי בטיל בליסטי מדגם LGM-30 "מינטמן". מקור בוושינגטון אמר כי ייתכן שהניסוי יתבצע בכל זאת בחודש הבא, והבהיר כי שיגור הטיל תוכנן זה תקופה ארוכה ואינו קשור למתיחות מול צפון קוריאה.

במערב ממתינים בדריכות גם ל-15 באפריל, יום חג בצפון קוריאה המציין 101 שנים להולדת מייסד האומה קים איל-סונג, סבו של השליט הנוכחי קים ג'ונג-און. ימי שנה מסוג אלה מהווים לעתים קרובות הזדמנות להפגנות כוח, וייתכן שפיונגיאנג תנצל את התאריך כדי לבצע ניסוי בטיל לטווח בינוני.

טילי פטריוט של צבא ארה"ב ליד סיאול, דרום קוריאה. רויטרס
טילי פטריוט של צבא ארה"ב פרוסים בדרום קוריאה, בסוף השבוע/רויטרס

בסוף השבוע הזהירה צפון קוריאה את הדיפלומטים הזרים בשטחה כי לא ניתן יהיה עוד להבטיח את ביטחונם החל מ-10 באפריל, והמליצה להם לעזוב. השגרירויות הזרות ממשיכות לפעול כרגיל בשלב זה, אך כמה מדינות שוקלות להוציא לאזרחיהן אזהרת מסע למדינה.

אמש דווח כי ארה"ב שלחה לקוריאה מטוס ריגול בלתי מאויש מסוג "גלובל הוק", כדי להגדיל את היכולות המודיעיניות שלה באזור. לראשונה אי פעם יוצב המטוס ביפן, ויפעל מבסיס אמריקאי בחלקה הצפוני של המדינה. ה"גלובל הוק" נחשב למטוס בעל יכולות מודיעיניות מתקדמות וטווח טיסה גדול במיוחד.

נשיא ארה"ב ברק אובמה מארח את סגן נשיא סין שי ז'ינפין בבית הלבן, 14 בפברואר 2012. רויטרס
נשיא ארה"ב אובמה מנהל מגעים עם מקבילו הסיני, שי ג'ין-פינג/רויטרס

במקביל דיווח ה"ניו יורק טיימס" כי וושינגטון מזהה שינוי מסוים ביחסה של סין כלפי צפון קוריאה, וכי ממשל אובמה דורש ביתר תוקף מבייג'ין לפעול בנחישות נגד הצהרותיה וצעדיה הלוחמניים של המדינה המבודדת, שהענק הסיני הוא פטרונה ובן בריתה המשמעותי היחיד. לפי הדיווח, הנשיא אובמה שוחח לאחרונה על הנושא עם מקבילו הסיני שי ג?ין-פינג, ובכירים בוושינגטון העבירו לסינים מסר לפיו אם סין לא תפעל – היא תיאלץ להשלים עם נוכחות צבאית אמריקאית מוגברת בחצר האחורית שלה.

הנשיא אובמה תידרך את הנשיא שי על התוכניות האמריקאיות לעבות את מערך ההגנה מפני טילים באזור ולפעול בדרכים נוספות כדי להרתיע את המשטר בפיונגיאנג. שתיקתה של סין נוכח תגבור הכוחות האמריקני באזור - הן בערוצים הרשמיים והן בערוצים החשאיים - מהווה לדברי גורמים אמריקאים עדות נוספת לשינוי המדיניות הסיני ביחס לשכנתה הסוררת צפון קוריאה, כך לפי ה"טיימס".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully