וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לראשונה: האו"ם ידרוש להגביל סחר בנשק בין מדינות

רויטרס

2.4.2013 / 19:41

אחרי עשור של מאמצים והתנגדות מצד סוריה, איראן וצפון קוריאה, אושרה האמנה הבינלאומית לפיקוח על סחר בנשק, שנועדה למנוע העברת אמצעי לחימה למחבלים ולכנופיות פשע מאורגן

העצרת הכללית של האו"ם אישרה הערב (שלישי) את האמנה הראשונה מסוגה לפיקוח בינלאומי על סחר בנשק. האמנה נועדה להגביר את השקיפות על היקף הסחר בכלי נשק בין המדינות השונות, הנאמד ב-70 מיליארד דולרים מדי שנה.

האמנה הובאה לאישור אחרי כעשור של מאמצים. 154 מדינות הצביעו בעד, ושלוש מדינות התנגדו: איראן, סוריה וצפון קוריאה - הנתונות כולן לעיצומים חריפים של מועצת הביטחון. בשבוע שעבר, שגרירי שלוש המדינות הללו סיכלו יחד את הטיוטה הראשונה של האמנה, כשמנעו ניסיון להשיג ניסוח המוסכם על כל 193 חברות האו"ם. הן טענו כי ניסוח האמנה מפלה אותן לרעה ונועד לפגוע ביחסי החוץ שלהן. שגריר סוריה באו"ם, בשאר ג'עפרי, אמר כי דמשק מתנגדת לאמנה, מכיוון שהיא אוסרת על מכירת נשק לארגונים לא-ממשלתיים, כולל "מחבלים" - הכינוי שנתן המשטר הסורי למורדים נגד השלטון.

עצרת האו"ם בניו יורק, ספטמבר 2011. רויטרס
סוריה טענה שהאמנה לא מגבילה מכירת נשק למורדים. העצרת הכללית של האו"ם/רויטרס

יצואניות נשק גדולות כרוסיה וסין נמנעו בהצבעה, יחד עם מדינות רבות בדרום אמריקה כוונצואלה, קובה ובוליביה. האמנה תועבר לחתימה ב-3 ביוני, ותיכנס לתוקף אחרי שהמדינה ה-50 תאשרר את ניסוחה. ישראל הצביעה בעד האמנה, אך טרם הודיעה אם בכוונתה לחתום עליה.

לפי הניסוח שאושר בעצרת הכללית, מדינות המייצאות נשק למדינות אחרות יידרשו לוודא כי נשק זה לא ישמש להפרות של זכויות אדם, יגיע לידי ארגוני טרור או ימצא את דרכו לידיהן של כנופיות פשע מאורגן. המדינות החתומות על האמנה ייאלצו לדווח מדי שנה לאו"ם על נתוני ייצאו הנשק שלהן, אך הנתונים לא ייחשפו בפומבי. בשלב זה, לא ברור כיצד תיאכף האמנה ומהן הסנקציות שיוטלו על המדינות שיפרו אותה.

"העולם חיכה זמן רב לאמנה היסטורית זו"

האמנה אינה מתערבת בעניינה הפנימיים של כל מדינה או אוסרת על סחר בין המדינות החברות באו"ם, ואינה אוסרת על מכירה של נשק מכל סוג שהוא.

חרף דרישתם של כמה ארגונים לזכויות אדם, לא נכללה באמנה דרישה לחייב את המדינות לחשוף מידע על סחר בכלי נשק גרעיניים, כימיים או ביולוגיים. המידע שיחויב בדיווח עוסק בסחר בטנקים, בנגמ"שים, במערכות ארטילריה, במסוקים ובמטוסים, במשגרי טילים וברובים מסוגים שונים.

בריאן ווד, ראש בקרת נשק וזכויות אדם בארגון אמנסטי אינטרנשיונל, מסר בתגובה כי "העולם חיכה זמן רב לאמנה היסטורית זו. לאחר שנים ארוכות של קמפיין, רוב המדינות הסכימו לאמץ אמנה בינלאומית שיכולה למנוע הזרמת נשק למדינות שבהן הוא ישמש לביצוע מעשי זוועה". לדבריו, "למרות הניסיון הציני ביותר של איראן, צפון קוריאה וסוריה לסכל זאת, הרוב המכריע של אומות העולם הראה תמיכה מהדהדת באמנה מצילת חיים שבמרכזה ההגנה על זכויות אדם".

הצעה שאסור לפספס

מבצע מיוחד: חודשיים ראשונים חינם על כל ברי המים של תמי 4

לכתבה המלאה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully