וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אובמה, בוא לאכול איתנו חומוס

סלאח עליאן

18.3.2013 / 14:14

לקראת ביקור נשיא ארה"ב, פונה אליו מזכיר הממשלה הפלסטינית בטור מיוחד לוואלה!: "נדרשת פנייה ישירה לעם הפלסטיני, כדי לשקם את אמונו בארה"ב כמתווך הוגן ונטול פניות"

ברק אובמה יבקר השבוע במזרח התיכון לראשונה מאז החלה כהונתו כנשיא ארצות הברית ב-2009. ביקורו האחרון באזור היה ב-2008, אז היה סנאטור ומועמד לנשיאות. לדברי גורמים רשמיים בבית הלבן, אחת הסיבות לביקורו היא רצונו להביע תמיכה ברשות הפלסטינית.

ביקור אובמה בישראל בוואלה! חדשות:
דיווח: "ישראל תבקש מאובמה לתקוף בסוריה"
המתנה של אובמה: שבב זהב ועליו מגילות העצמאות
הסטודנטים נגד אובמה: "לא ניתן להפלות אותנו"
ביקור אובמה - סיקור מיוחד

ביקורו מגיע בתקופה שבה שיחות השלום בין ישראל לפלסטינים שקועות במבוי סתום מתסכל. מאז ביקורו ב-2008 המצב בשטח הלך והחמיר, והותיר פלסטינים רבים ללא תקווה לשינוי או שיפור בחיי היום-יום שלהם תחת הכיבוש. ההידרדרות הנמשכת ברמת החיים של העם הפלסטיני, לצד האכזבה המתמשכת מדשדוש התהליך המדיני, מעמידים אותנו במצב של חוסר יציבות משווע. בהתחשב בכל זאת, ישנן כמה נקודות שהנשיא צריך להביא בחשבון עם ביקורו.

ראשית, ומעל הכול, הפלסטינים מצפים שארה"ב תתניע מחדש את תהליך השלום, ותוביל מהלך נחוש להחייאת המשא-ומתן. כבר הוכח שוב ושוב שמו"מ לא יכול להתנהל ללא התערבות של צד שלישי. הפלסטינים מצפים שארה"ב תמלא את התפקיד הזה, כגורם היחיד שיש לו מספיק השפעה כדי להניע שינוי. זה הזמן למתוח קו ולומר: מספיק זה מספיק. נדרשת התחייבות ברורה מצד ארה"ב לוודא שהתהליך מתקדם לעבר הסכם שלום כולל בששת החודשים הקרובים, ושתיקבע מסגרת זמן ליישום, המקובלת על שני הצדדים.

גורם נייטרלי?

מערב לכך, כדי שארה"ב תוכל להיות מתווך הראוי לאמון, על הנשיא אובמה להשתיק את החששות הפלסטיניים, כאילו האמריקאים מעדיפים את ישראל. עליו להעלות ולהדגיש את תפקיד הפלסטינים בשמירה על הביטחון באזור וכגורם מפתח בסכסוך הישראלי-ערבי. חשוב שהמסר הזה לא יעבור רק למנהיגות, אלא גם לעם הפלסטיני. לאחר אינספור עיכובים ואכזבות לעם הפלסטיני, נדרש לבנות אמון מחודש עם האמריקאים. על אובמה לפנות לעם הפלסטיני ישירות. כדאי, למשל, כהבעת סולידריות, שיבקר במקום בעל חשיבות מיוחדת לפלסטינים. ביקור במסעדת פלאפל או חומוס מסורתית ברמאללה או בבית לחם יכול להיות ביטוי לאחווה ודרך לחיזוק הקשרים. פנייה ישירה לעם הפלסטיני, ובייחוד לצעירים הפלסטיניים, שיכולים להיות סוכנים של שינוי חברתי, תשקם את תדמיתה של ארה"ב ברחוב הפלסטיני כגורם נייטרלי שראוי לשמש כמתווך.

הפלסטינים עוקבים בדריכות אחר מדיניותה של ארה"ב, שתצטרך להוכיח כי ביכולתה להיות קשוחה יותר כלפי ישראל - בעיקר בתחומי הפרת זכויות אדם והפרה של החוק הבינלאומי, ולא רק בנושא ההתנחלויות. כמו כן, הפלסטינים רוצים לראות את ארה"ב עומדת בהתחייבויותיה לתרום כספים לרשות הפלסטינית, ולא מקצצת או בולמת מימון בלחץ של ישראל או הלובי הישראלי. הם רוצים לראות את ארה"ב מעבירה מסר חד וברור לישראל, המעדיף את הפתרונות הדיפלומטיים על אלו הצבאיים. הם רוצים לראות את ארה"ב מסייעת לשחרור אסירים פלסטינים - נושא קריטי שלא ניתן להמעיט בערכו, שכן הוא נוגע בחיי אדם וחשוב לכל פלסטיני.

זאת ועוד - על ארה"ב להכיר במציאות הקשה שבה חיים הפלסטינים, הכוללת עקירה, גלות, כיבוש, השפלה יום-יומית ואי-ודאות עמוקה. כל אלו נגרמים על ידי המדיניות הישראלית, שכוללת צווי הריסה בלתי פוסקים והרחבה נמשכת של ההתנחלויות בגדה המערבית ובירושלים.

ולבסוף, זה הזמן להעלות לסדר היום, ללא שיהוי, את נושאי הליבה של הסדר הקבע - כגון הגבולות, מעמד ירושלים, ההתנחלויות והפליטים. לא נצליח להגיע לסיום הסכסוך ללא השגת פתרון צודק לסוגיות ירושלים והפליטים, וללא הכרזה פשוטה: אני מוכן להקשיב לשני הצדדים.

הכותב, סלאח עליאן, הוא מזכיר ממשלת הרשות הפלסטינית

הכול על ביקור אובמה - סיקור נרחב בוואלה! חדשות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully