וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צפו: משקפי הפלא יצילו חיים בסיירות של צה"ל?

16.3.2013 / 18:04

יחידת 669 קיבלה לניסיון את "אלעד" - מערכת אינפורמציה רפואית ניידת שמקליטה כל פעולה בשטח, מעבירה אותה לחמ"ל ו"מייצרת תיק רפואי דיגיטלי הכולל את המידע שצריך הרופא"

כתבתו של אמיר בוחבוט; צילום: שלומי גבאי, טל אנגלנדר, דניאל בוק, דובר צה"ל, רויטרס; עריכה: טל רזניק, רן מנחם

מדריך צניחה בבסיס תל נוף שבר את רגלו לפני מספר חודשים וקיבל עירוי נוזלים בכמות של שני ליטר. עד לפינוי לבית החולים הוא קיבל שוב שני ליטר של עירוי ובדרך שוב שני ליטר וכשהגיע לבית החולים סורוקה בבאר שבע הוא סבל מבצקת ריאות קשה מכיוון שלא הייתה בקרה על אופן הטיפול בו כשהוא הועבר מחובש לחובש.

הנוהל למספר כל פצוע באמצעות מדבקה על המצח או רישום על ראשו של הפצוע ולהצמיד לגופו טופס עם פירוט אופן הטיפול, שלעיתים עף ברוח השתרש בצה"ל לפני עשרות שנים. גם כשאזרחי ישראל שנפצעו בפיגוע בבורגס שבבולגריה ירדו מהמטוס בנמל התעופה בן גוריון, הם נראו עם מדבקות מספרים על מצחם. חברת "ביו נקסוס" הישראלית פיתחה את "אלעד" - מערכת אינפורמציה רפואית ניידת וממוחשבת שיודעת לבצע מספר רב של משימות, ביניהן העברת מידע משדה הקרב אל החמ"ל בעורף. "במקום טופס נייר שעליו נרשמו נתוני הטיפול הרפואי במקרה הטוב מאחר ולעיתים הוא הולך לאיבוד או שפשוט אין זמן לרשום, אנחנו יצרנו מערכת מתוחכמת שמייצרת תיק רפואי דיגיטלי הכולל את כל המידע שצריך הרופא בבית החולים לדעת כשהוא מקבל את הפצוע לידיו", הסביר מנכ"ל חברת ביו נקסוס, ציקי פוקס. "הטיפול בפצוע מתועד באופן ממוחשב שלא יפריע להליך הרפואי. החובש מדבר והמחשב רושם. אין מצב שהפצוע יעבור מחובש לפרמדיק או רופא ומהשטח לבית החולים וכל אחד לא יידע מה בוצע קודם לכן. כיום אין בהכרח חפיפה מלאה בתהליך הרפואי".

גיא גונן מחברת "ביו נקסוס" אשר פיתחה עזרים טכנולוגיים לטיפול בפצועים בשטח, מרץ 2013. גיא גונן              ביו נקסוס, שלומי גבאי
"הטיפול בפצוע מתועד באופן ממוחשב שלא יפריע להליך הרפואי. החובש מדבר והמחשב רושם". גיא גונן/שלומי גבאי, גיא גונן ביו נקסוס

קצין רפואה ראשי תא"ל איציק קרייס מנסה בכל הרצאה והכשרה להטמיע את חשיבות היסודיות של הצוותים הרפואיים בשדה הקרב: "אני רוצה למנוע תמותת פצועים בני הצלה. אני רוצה למנוע נכות, סבל, ולתרום למאמץ הלחימה". המערכת הממוחשבת של חברת ביו נקסוס אמורה לתת מענה לצרכים שמנסה תא"ל קרייס לקדם.

המערכת של חברת ביו נקסוס כוללת מחשב, מיקרופון מתקדם ועינית ליום ולילה. בזמן הטיפול ולאחר שדיווח החובש בעל פה את חומרת הפציעה הוא רואה בתוך העינית את סכמת הטיפול הנדרשת עבור הפצוע. המערכת יודעת לאותת לחובש האם הוא חורג משיטת הטיפול הנדרשת. כל פעולה שמתבצעת נרשמת ועוברת אל החמ"ל הרפואי שיכול לבצע בקרה מרחוק על אופן הטיפול או לבחור את מי לפנות מהשטח בשל חומרת פציעתו ומי סובל דיחוי. בנוסף, המערכת יודעת גם לבצע סימולציה כסימולטור בשגרה על מנת לאמן את הצוות הרפואי לטיפול בפציעות שונות ומסוגלת לתרגל 20-30 חובשים בו זמנית.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

פוקס הסביר כי "כיום הצוות הרפואי של 669 נוחת בבית החולים עם הפצוע, מעביר אותו לצוות הרפואי ונשאר להעביר מידע לצוות הרפואי על מצבו ואופן הטיפול בו. בינתיים המסוק ממתין במנחת במקום לטוס ולפנות עוד פצוע. המערכת שלנו מאפשרת להניח את הפצוע ולטוס חזרה לשדה הקרב, כי התיק הדיגיטלי נמצא במחשב". לאחרונה סיימה יחידת 669 את תקופת הניסוי במערכת וכעת מפקדת חיל הרפואה של צה"ל אמורה לקבל את ההחלטה על רכישתה. במקביל הועברה המערכת לבחינה בחיל הים האמריקאי וביחידה לפינוי בהיטס האמריקאית.

ארז קפלן, חובש הנדסה קרבית במיל' ואחד ממפתחי המערכת סיפר: "השתתפתי בתרגיל בבסיס צאלים אחרי לילה ויום עם פשיטה על העיר האורבנית ועייפות מצטברת. לא ישנו דקה. הסבירו לנו שצריכים להציל חיים ולפתע מנחים אותנו לטפל בפצועים. באותו הרגע חשבתי על הרעיון שיעזור לחובש בזמן אמת. לטפל בפצוע בצורה טובה יותר. זו פשוט מערכת מצילת חיים".

גיא גונן, פרמדיק וקצין ימ"מ לשעבר שמשמש כיום כמדריך הראשי של בית הספר לפרמדיקים באוניברסיטת בן גוריון, סיפר כי "חוויתי את הפיגועים הקשים של ירושלים בקו 18 ליד נווה יעקב. בקו 18 ליד הדסה עין כרם ותקרת ורסאי שקרסה. אם הייתה מערכת כזו באותם אירועים היו ניצלים יותר אנשים. אני גם לא שוכח את כיצד אחרי הפיגוע בכביש 12 מול הגבול המצרי עלה לשידור ברדיו מנהל בית החולים סורוקה וכשהוא נשאל מצב הפצועים הוא השיב 'כשיגיעו אדע...'. עם מערכת כמו שלנו הוא לא יחכה שיגיעו הפצועים ויוכל להיערך בהתאם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully