וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אתגרי השר לביטחון הפנים: שיפור היחסים עם המפכ"ל

18.3.2013 / 11:30

השר החדש-ישן יצטרך להמשיך ברפורמה שהחלה בעקבות אסון הכרמל - הכפפת שירותי ההצלה תחת גג אחד. הוא יתמודד גם עם עובדים שמאיימים בקבלת פנים לא נעימה. הסוף למוקד 100?

האם בקרוב יהיה מספר חירום אחד שירכז את כל כוחות ההצלה? זוהי אחת המשימות שמצפות לשר שיעמוד בראש המשרד לביטחון הפנים - שיהיה ככל הנראה יצחק אהרונוביץ' שימשיך בתפקידו. על פי התכנית, שנמצאת כבר בפיילוט, במקום להתקשר למוקדי 100, 101 ו-102, יחייג האזרח הנמצא במצוקה למספר אחד, שממנו ינותב לשרות החירום שלו הוא נזקק. לצורך כך צפוי גם ארגון מד"א לעבור בזמן הקרוב לאחריות המשרד לביטחון פנים. מדובר במהלך שהחל עם הרפורמה בשירותי הכבאות וההצלה בעקבות אסון השריפה בכרמל. האסון הוביל לביקורת קשה על אופן שיתוף הפעולה בין כלל גופי החירום וההצלה, וכעת השאיפה היא להכפיף את כולם למשרד אחד. ההרחבה המשמעותית שהתרחשה בשנתיים האחרונות הותירה את אנשי המשרד בלתי מרוצים, וסוגיה נוספת שלה יידרש מי שיעמוד בראשו הוא עיצומי עובדים.

השר לביטחון פנים יצחק אהרונוביץ בטקס משטרת התנועה, מרץ 2013. דרור עינב
יישאר או יעזוב? השר לבטחון הפנים, יצחק אהרונוביץ'/דרור עינב

השר לביטחון פנים ממונה על משטרת ישראל, המונה כ-28 אלף שוטרים וחיילי משמר הגבול וכ-35 אלף מתנדבים; על שירות בתי הסוהר, המונה כ-8,300 סוהרים ומופקד על כ-22 אלף אסירים ועצורים; על הרשות הארצית לכבאות והצלה, שהצטרפה כאמור אחרי אסון הכרמל ומונה כיום כ-2,300 איש, מתוכם 1,675 לוחמי אש ומערך של מאות מתנדבים; על הרשות להגנה על עדים הפועלת משנת 2010; על הרשות הלאומית למלחמה בסמים ובאלכוהול; ועל האגף לרישוי כלי ירייה, שבחודש מרץ 2011 הוצא ממשרד הפנים במטרה לצמצם באופן משמעותי את היקף כלי הנשק המוחזקים ללא רישיון. בנוסף, במשרד פועלים אגפים ייעודיים, בהם "עיר ללא אלימות" המונה כיום 100 רשויות מקומיות, שיטור עירוני והמנהלת לאכיפת דיני מקרקעין.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

לא רק "איקס"

רוב נפח הפעילות של המשרד לביטחון פנים קשור למשטרת ישראל. אהרונוביץ' היה אמנם זה שמינה לפני כשנתיים את המפכ"ל, רב-ניצב יוחנן דנינו, אך כהונת השניים לא התנהלה על מי מנוחות, ומקורות יודעים לספר על חילוקי דעות בין השניים. החיכוכים בין בעלי התפקידים הבכירים אינם תורמים לעבודת המערכת השוטפת, ויש לקוות כי השר החדש, אם יהיה כזה, יידע להסתדר עם המפכ"ל הדומיננטי, ולייחל שאם יישאר אהרונוביץ' בתפקידו, הוא ישכיל ליישר את ההדורים עם דנינו.

בשירות בתי הסוהר טיפלו במהלך הקדנציה של אהרונוביץ' לא רק בבן זיגייר, "האסיר X", אלא גם בכ-2,000 מסתננים מאפריקה. בחודשים האחרונים הוקמה בגבול מצרים גדר שמטרתה למנוע את ההסתננות, ומאז שהושלמה בנייתה נכנסו לישראל מבקשי מקלט בודדים. אך האתגר בתחום עבור השר לביטחון פנים לא יסתכם במניעת הסתננות, אלא גם בטיפול באלפים אשר כבר נמצאים בשטח ישראל – רובם מרוכזים בשכונות דרום תל אביב – ובמה שהמשטרה מכנה "הפשיעה ההישרדותית" שלהם. השר צפוי גם להמשיך ביישום התכנית להקמת כלא נשים חדש, כחלופה לנווה תרצה הוותיק.

מצב שירותי הכבאות לא מספק

הטראומה הגדולה של ארגוני החירום וההצלה היא ללא ספק השריפה בכרמל, שהביאה לרפורמה בהתאם לחוק שנכנס לתוקפו ביולי 2012. אליה התווסף דו"ח מבקר המדינה שעסק באסון שבו נספו 44 כבאים, שוטרים ואנשי שב"ס, ומתח ביקורת חריפה על כל הארגונים כמעט. אחת ממסקנותיו היא כי שיתוף הפעולה בין שירותי הכבאות, המשטרה, שב"ס ומד"א לקה בחסר. האחריות להפעלת מערך הכבאות עברה ממשרד הפנים למשרד לביטחון הפנים. מאות כבאים גויסו ונקלטו כעובדי המשרד, נרכש ציוד והוקמה טייסת כיבוי על שמו של הנער אלעד ריבן שנספה בשריפה. אך הרפורמה תמשיך להעסיק את המשרד גם בשנים הקרובות כאשר מצב שירותי הכבאות רחוק עדיין מלהיות מספק.

נאבקים באש בטירת הכרמל. Sebastian Scheiner, AP
הטראומה הגדולה. השריפה בכרמל/AP, Sebastian Scheiner

בנוסף, באגף לרישוי כלי ירייה, יחד עם משטרת ישראל, מתכוונים להמשיך במבצע להחזרת אלפי כלי נשק המוחזקים שלא כחוק בידי אזרחים. פיילוט השיטור העירוני שהחל בתקופה האחרונה ומופעל כיום ב-17 רשויות צפוי להימשך. עיקרו הוא הפעלה משולבת של פקחים עירוניים שעברו הכשרה בשיתוף המשטרה המקומית. ריבוי המשימות והצטרפותם של מאות עובדים לאחריות המשרד הביאה לעיצומים מצד העובדים הוותיקים – דבר שיהווה כאב ראש לשר הנכנס, או הנשאר. "היקף העבודה של המשרד גדל מאד בשנתיים האחרונות ולא קיבלנו על כך תגמול", ציין יו"ר ועד עובדי המשרד, זאב ארגמן. "כרגע אנחנו נוקטים עיצומים ולא משתפים פעולה עם הרפורמה ומנהלים משא ומתן עם האוצר. מה שבטוח, קבלת הפנים שמחכה לשר הנכנס לא תהיה נעימה כל כך".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully