וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מפקד האוגדה למשפחת הרב שנהרג: "מקבלים אחריות"

יהושע בריינר

11.3.2013 / 12:40

במפגש טעון עם משפחת הרב מרצבך הוצגו ממצאי התחקיר, בהם סרטון המתעד את התקרית בה ירה חייל ברב בשוגג. למרות ששגה בצורה קשה ולמרות מחאת המשפחה, החייל לא יועמד לדין

צילום: יהודה גליק, דובר הישוב עתניאל; עריכה: גדי וינסטוק

מפגש מתוח נערך הבוקר (שני) בהתנחלות עתניאל שבדרום הר חברון, בין מפקד אוגדת יהודה ושומרון, תא"ל חגי מרדכי, לבני משפחתו של הרב דן מרצבך, שנהרג לפני כשנה וחצי מירי בשוגג של חייל צה"ל סמוך לחברון. תא"ל מרדכי הציג בפני משפחת מרצבך את התוצאות הסופיות של התחקיר הצבאי, והבהיר להם כי צה"ל מקבל אחריות מלאה על האירוע. הוא אף הודה כי הירי היה טעות קשה מצדו של החייל היורה.

במהלך המפגש, שנערך כשבוע לאחר שבמשטרה הצבאית החוקרת הוחלט לסגור את תיק החקירה נגד החייל היורה, הקרינו נציגי הצבא לבני משפחת מרצבך את תיעוד הירי כפי שצולם על ידי שתי מצלמות שהיו ממוקמות בעמדה הצבאית הסמוכה לצומת שבו אירעה התקרית.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מפגש מתוח. מפקד האוגדה בבית משפחת מרצבך, הבוקר בעתניאל/מערכת וואלה!, צילום מסך

בני המשפחה טוענים כי הסרטון מראה בבירור שהחייל ירה על הרכב אף שמרצבך לא נהג בו בצורה מעוררת חשד. הם העלו אמנם טענות קשות לגבי התנהלות הצבא, שלא עדכן אותם, לטענתם, בדבר סגירתו של התיק הפלילי נגד החייל היורה. עוד טענו כי הצבא פרסם חלק מתוצאות התחקיר בצורה לא מסודרת, אולם מאידך, היו מרוצים מכך שתא"ל מרדכי קיבל אחריות מלאה על האירוע הטראגי. "זו הייתה פגישה מחויבת מצד גוף כמו צה"ל, שבה הונחו הדברים על השולחן, והצבא הודה בפה מלא שאבי פעל ללא דופי", סיפרה רינה בן שבת, בתו של הרב מרצבך. "היה חשוב לנו לטהר את שמו של אבינו. גם כשצפינו בסרטון הנורא ראינו שהדברים שטענו אומתו - לא הונח כל מחסום על הכביש, אבא נסע עם אורות כרגיל והירי היה ללא סיבה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

"וחייל שירה במחבל כן עומד לדין?"

במהלך השיחה עם מפקד האוגדה מתחה בן שבת ביקורת קשה על צה"ל, וציינה מקרה אחר, שבו לוחם ומפקד ירו למוות במסתנן פלסטיני מדרום הר חברון לפני כחודש וחצי יועמדו לדין - בעוד שתיק החקירה נגד החייל שהרג את אביה ייסגר. "לשמוע שבמקרה הזה סוגרים את התיק, אבל במקרה אחר מפקד וחייל הולכים לעמוד לדין בתוך חודש וחצי מהאירוע, הייתה מכה קשה וכואבת מבחינתי", אמרה בעצב. "אנחנו ויתרנו על כבודו של אבא ולא רדפנו אחרי החייל, אבל כשחייל ומפקדו יורים במחבל כן מעמידים אותם לדין? זה דבר שהוא ממש בושה".

תקרית ירי בדרום הר חברון. דרור עינב
מכוניתו של הרב מרצבך בבוקר האירוע, לאחר הירי/דרור עינב

ואולם, למרות הביקורת, מבהירה בן שבת כי למשפחה אין כוונה בשלב הזה להמשיך בהליכים משפטיים נגד החייל היורה. "חשוב לנו שחיילים שפועלים בשטח לא ירגישו מאוימים על ידי הליכים משפטיים", הסבירה. "אנחנו בעצמנו כועסים כאשר לוחמים נאלצים להיות מאוימים בתביעות משפטיות, ולמרות הרגישות הגדולה בעניין שלנו, בשלב זה אין לנו כוונה לפעול בעניין".

התקרית הקשה אירעה בנובמבר 2011. הרב מרצבך נסע ברכבו בדרכו מעתניאל, יחד עם נוסעים נוספים, לתפילת שחרית במערת המכפלה. כשהגיע הרכב לצומת הכבשים שעל כביש 60, ירה החייל לעבר הרכב שמונה כדורים. הרב מרצבך, שנהג ברכב, נהרג מהירי, ושלושה אנשים נוספים שהיו עמו ברכב נפצעו. מיד לאחר התקרית קיבלו בצה"ל אחריות על האירוע, והבהירו כי מרצבך פעל כשורה ולא סיכן את הכוח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully