וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בקרוב: קבוצות למידה של מורים ותלמידים בפייסבוק

11.3.2013 / 3:25

למדתי: אחרי שנאסר על מורים להיות חברים של תלמידיהם בפייסבוק, מעודד משרד החינוך פתיחת קבוצות משותפות למטרות לימודיות. "אם הם שם, גם אני צריכה. זה חלק מהכיתה שלי"

אחרי האיסור על מורים להיות חברים של תלמידיהם בפייסבוק, מוציא משרד החינוך הנחיות חדשות שמשחררות מעט את החבל. בחוזר מנכ"ל שיופץ בקרוב, מודיע המשרד כי הוא מעודד פתיחת קבוצות משותפות למורים ותלמידים ברשת החברתית, אולם האיסור על חברות ישירה של המורים עם התלמידים עומד עדיין בעינו.

במשרד החינוך הבינו זה מכבר כי פייסבוק משמש סביבה מוכרת לתלמידים שבה הם מרגישים בנוח, וכי ניתן לנצל אותה למטרות לימודיות. על פי ההנחיות שניתנו, על המורה והתלמידים לפתוח עמודים אישיים ייעודיים אשר ישמשו אותם בחברותם בקבוצה ולא יכילו מידע אישי עליהם. הקבוצה תנוהל על ידי המורה או על ידי תלמיד שיקבל הרשאה לכך, והאחראי יצרף רק תלמידים שהוגדרו על ידי המורה – תלמידי כיתה אחת או תלמידים מכיתות שונות הלומדים יחדיו במגמה מסוימת. כמו כן, המורה יהיה אחראי להתנהלות השיח בקהילה שיתמקד אך ורק בנושאי הלימוד. כללי האתיקה החלים על שיח זה הינם זהים לכללי האתיקה של השיח הכיתתי.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
האיסור על חברות ישירה עומד בעינו/מערכת וואלה!, צילום מסך

דליה פניג, סגנית יו"ר המזכירות הפדגוגית, מסבירה כי "חשבנו שהפייסבוק הוא רשת מוכרת, זו סביבה שאנשים מתפקדים בה באופן שוטף. גם פוליטיקאים מאמצים אותה ולכל הגופים הכי שמרניים יש פייסבוק. תלמידים חיים היום ברשתות החברתיות וגם מורים רבים. למה שלא ננצל את זה שהם מיומנים לכך ונשתמש בסביבה הזו כסביבה לימודית? אנחנו חושבים שההפצה בקבוצות הופכת את הלמידה של כולם לשיתופית יותר במובן של היכולת של מורים להעלות רעיונות. אנחנו רוצים להשתמש בחכמת ההמונים, כיוון שקהילה שעובדת באופן משתף זו קהילה מועצמת. היכולת של אנשים לאמץ רעיונות של בודדים זה משהו מאוד מעצים ואנשים מרגישים שהם הופכים להיות חלק בתהליך קבלת החלטות".

פניג לא מתעלמת ממורכבות העניין, לנוכח העובדה שפרטים אישיים רבים נחשפים ברשת החברתית. "מאחר שאנחנו יודעים שיש תלמידים שמביאים פרטים על חייהם האישיים באופן שבו הם יכולים לפגוע אחד בשני, אני מצפה מהמורה בכיתה לערוך דיון על התופעה ולהסביר את הבעייתיות", היא אומרת. "זו לא מדיה מסורתית. היא מאוד קלילה ומרגע שדברים פורסמו, אי אפשר להחזיר אותם. לכן יש מקום לאיסור הזה. אני לא יודעת כמה זה נכון שהמורה יהיה מעורב כל כך בחייו של התלמיד. עדיין יש את השיחה האישית והמייל האישי. הפייסבוק לא בא להחליף שום דבר".

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא

לא לרדת על משרד החינוך

לפני כשנתיים הוציא משרד החינוך הנחיה גורפת ולפיה אסור למורים להיות חברים של תלמידיהם ברשת החברתית וכי עליהם לאבטח את חשבונם הפרטי ולהיזהר בתכנים שהם מעלים אליו. האיסור עורר מחאה מצד חלק מהמורים שסברו כי פייסבוק מהווה פלטפורמה טובה לחיבור אישי יותר עם התלמידים, וחלקם אף טענו כי תלמידיהם סיפרו להם פרטים אישיים אודותיהם שאותם לא היו חושפים בכל מקום אחר מלבד ברשת החברתית.

רשת התיכונים "אנקורי" הייתה הראשונה לגבש נייר מדיניות שימוש ברשת החברתית בחינוך, שבו גובשו עקרונות אתיים לשימוש בפייסבוק ככלי חינוכי לכל דבר. את העקרונות גיבשה ועדה מיוחדת שכללה נציגי חינוך ומשפט. "נקודת המוצא הערכית שלנו הייתה השאלה כיצד אנו יכולים להרחיב את הדיאלוג בין התלמיד למורה שהוא נר לרגלינו בעשייה החינוכית, מבלי לפגוע בזכויותיו של איש", מסביר יוסי שפרבר, מנהל קמפוס "אנקורי" בירושלים. "בנובמבר לפני שנה וחצי, לאחר הרבה דיונים ובדיקות, עשינו כנס גדול ופרסמנו חוברת שהופצה גם למשרד החינוך של מדיניות מדיה חברתית שמחייבת את כל עובדי הרשת. היינו הראשונים בעולם שייצרנו מדיניות כזו בחינוך. נקודת המוצא שלנו הייתה שאם כמורה חלה עליי אחריות כלפי התלמיד כשהוא בסביבת בית הספר, בהפסקה באותה מידה חלה עליי האחריות עליו גם כאשר הוא נמצא ברשת החברתית".

שפרבר טוען כי ההנחיות הראשוניות של משרד החינוך לא תאמו את המציאות החדשה שבה תלמידים חיים יותר מארבע שעות ביום ברשת החברתית. "חודש וחצי אחרי שהפצנו את המסמך שלנו, הוציא משרד החינוך חוזר מנכ"ל דרקוני", הוא אומר. "החוזר הראשון יצר בהלה וחוסר הבנה לעומק של מה זה רשת חברתית, וזה הוביל מיד לפאניקה מוסרית שיצרה מיידית איסור מוחלט למורים לנהל תקשורת עם תלמידים והורים ברשתות החברתיות". אולם לדבריו, השינוי החדש מביא עמו הבנה עמוקה יותר של המצב בשטח: "אני רואה אור בקצה המנהרה. צריך לברך על יוזמות כאלה, לא צריך לרדת על משרד החינוך. הם לפחות פרסמו מדיניות, שזה כבר מקדים מדינות אחרות ברחבי העולם. המשרד מתקדם צעד אחר צעד בהבנה שזו המציאות החדשה וככל שהשינוי יתפוס יותר עומק, כך נוכל לייצר אדפטציות שיתאימו למאה ה-21. זה תהליך מאוד לא פשוט".

אילוסטרציה. ShutterStock
"זו המציאות החדשה"./ShutterStock

אולם למרות השבחים, שפרבר גם מצביע על בעייתיות מסוימת בהנחיות החדשות. לפי ההנחיות, על המורה והתלמיד לפתוח דפים אישיים ייעודיים לקבוצה בנוסף לעמוד הפרופיל האישי שלהם. הדבר מנוגד לחוקי הרשת החברתית, שאוסרת על פתיחה של יותר מעמוד פרופיל אחד לאותו אדם. עם זאת, יצוין כי חוזר המנכ"ל טרם הופץ, וייתכן כי יעבור עוד התאמות ושינויים נוספים.

בדומה למורי רשת "אנקורי", ישנם מורים נוספים במערכת החינוך שכבר נהנים מפירות ההצלחה של קבוצות שיתופיות אלו. מאיה לוי, מורה לגיאוגרפיה מרמות חפר, פתחה עבור תלמידיה קבוצה מיוחדת עוד בתחילת השנה. "כל ההתכתבויות בינינו היו בפייסבוק וכולם יכלו לראות את ההערות של כולם ולהגיב עליהן. נוצר ממש שיח עמיתים. קדמה לזה שיחה רצינית בכיתה על ההבדל בין חברים בפייסבוק לבין קבוצת העבודה. לא היה להם קל כי הם לא הבינו איך פתאום המורה שלהם צצה להם בפייסבוק. היו ילדים שזה ממש הפריע להם כי הם לא הבינו איך עושים שיעורי בית בפייסבוק. היו שיחות מאוד מעניינות בנושא". לוי מספרת כי גילתה להפתעתה שדווקא היא זו שמלמדת את תלמידיה הצעירים כישורים מסוימים ברשת כגון העלאת קבצים, עבודה משותפת על קובץ אחד ועוד. "אני לא צעירה", היא מסבירה, "ומה שמחזיק אותי בהוראה, מעבר לזה שאני אוהבת ללמד, זה שאפשר ללמוד דברים חדשים כל הזמן. שמחתי לגלות שאני ממשיכה ללמד אותם ולא הם אותי. זה שבר את הדימוי שיש בנושא".

לדברי לוי, "בעיניי זה לא חשוב מה אני חושבת על פייסבוק, חשוב לי שאם הם שם אז גם אני צריכה להיות שם. זה כלי שהוא אמנם רשת חברתית, אבל מבחינתי הוא חלק מהכיתה שלי. זה פתח שיח אמיתי של איך משתמשים בעולם הדיגיטלי של שטף המידע. אני לא רואה את עצמי עובדת היום בלי הכלי הזה".

מורה. ShutterStock
מורה/ShutterStock

הגר, תלמידתה של לוי מכיתה י"א, מצטרפת להתלהבות. "זה מאוד נוח. המורה יכולה לרשום בפייסבוק איפה יהיה השיעור ואנחנו ישר יודעים, או אם היא לא מגיעה", היא אומרת. היא שמה לנו סיכומים ואנחנו מגיבים לה וזה גם יותר נוח ללמוד מהמחשב. בפייסבוק אתה נמצא כמה פעמים ביום אז בכל פעם אתה מסתכל אם המורה עדכנה משהו בקבוצה. כולם מכבדים את חוקי הקבוצה. היא יכולה למחוק אם מקללים אבל אף אחד לא עשה דברים כאלה. היא אמרה לנו שאף אחד לא ירשום דברים".

מנכ"לית משרד החינוך דלית שטאובר ציינה כי "הרשתות החברתיות הן כלי בעל פוטנציאל אדיר שניתן לעשות בו שימושים חינוכיים, פדגוגיים וחברתיים רבים תוך שמירה על הנהלים הקיימים כיום. אנו סבורים כי באמצעות רשתות אלו נוכל ליצור שיתופיות, החלפת מידע ובניית מאגרי מידע שיעמדו לרשות צוותי החינוך וציבור התלמידים וכן יוכלו להעשיר את הלמידה ולהפוך אותה לאחרת, עדכנית וחווייתית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully