וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשש מקיצוצים: אסיפות מחאה והסברה באוניברסיטאות

6.3.2013 / 18:20

במוסדות להשכלה גבוהה נערכים לקיצוץ בתקציב המדינה, שצפוי לפגוע גם במערכת החינוך, ומתכוונים להשבית את הלימודים. "למרות ההישגים האדירים, הפער משתנה לרעתנו"

הנהלות האוניברסיטאות והמכללות, התאחדות הסטודנטים הארצית והסגלים האקדמים והמנהליים יקיימו ביום שלישי הבא אסיפות מחאה והסברה בקמפוסים, שבמהלכן יופסקו הלימודים, על רקע הכוונה לקצץ בתקציבי ההשכלה הגבוהה. בשעות הבוקר והצהריים צפויות להתקיים עצרות הסברה, בין היתר באוניברסיטאות תל אביב, העברית, חיפה, בר אילן, הטכניון, בן גוריון וכן במכללות תל חי, שנקר, לוינסקי וסמינר הקיבוצים.

עצרות ההסברה יתקיימו במוסדות הבאים: אוניברסיטת תל אביב יחד עם מכללת שנקר (בין השעות 11:30-12:30), האוניברסיטה העברית בירושלים (בין השעות 12:30-13:30), אוניברסיטת חיפה (בין השעות 12:00-14:00), הטכניון (10:30-11:30), אוניברסיטת בר אילן, אוניברסיטת בן גוריון (בין השעות 9:00-10:00), מכללת תל חי, מכללת צפת, המכון הטכנולוגי בחולון (HIT), מכללת ספיר, מכללת סמינר הקיבוצים, מכללת לוינסקי והאקדמיה למוזיקה ומחול בירושלים. האוניברסיטה הפתוחה תקיים ישיבה מיוחדת של פורום המטה המורחב של הנהלת האוניברסיטה בנושא הקיצוץ.

אוניברסיטת בר אילן. אורי בצון
אוניברסיטת בר אילן/אורי בצון

עם פרסום דבר הקיצוצים הצפויים בתקציב המדינה החלו הסטודנטים בפעולות הסברה בקמפוסים על חשיבות עתיד ההשכלה הגבוהה. אתמול פורסם במוסף "ממון" של "ידיעות אחרונות" כי קיצוץ כזה אכן עומד להתקיים. גורמים באוצר טענו כי ככל הנראה יבוצע קיצוץ בתכנית הרב-שנתית עליה הוחלט ב-2010, שבמסגרתה היו אמורים להתווסף לתקציב ההשכלה הגבוהה מיליארד שקלים על פני שש שנים.

יושב ראש הועדה לתכנון ולתקצוב של המועצה להשכלה גבוהה הפרופסור מנואל טרכטנברג הזהיר מפני הקיצוצים. "יש איום ממשי ומוחשי על תקציבי ההשכלה הגבוהה", אמר היום טרטכנברג ביום עיון בנושא שוויון הזדמנויות באקדמיה והוסיף כי "כל העניין של מדיניות חברתית כלכלית מושכלת היא סדרי עדיפויות, לקצץ לכולם זה לברוח מאחריות וזה הכי קל. אנחנו עומדים בנקודת מבחן בעניין הזה, לא שיקמנו את אמון הסטודנטים, הסגל והמוחות הבורחים מאז עשור הקיצוצים האחרון. לא מדובר פה רק על כסף, אלא על אמירה שתקבע האם התהליך לשיקום מערכת ההשכלה הגבוהה ייכשל".

פרופ' מנחם בן-ששון, יו"ר ועד ראשי האוניברסיטאות, הוסיף כי "אם יוחלט לבצע קיצוץ, זו תהיה פגיעה קשה ונוספת במערכת ההשכלה הגבוהה המוכה. חוסנה המדעי, הטכנולוגי והתרבותי של המדינה, הוא צורך ונכס אסטרטגי קיומי. הקיצוץ משמעו לא רק הרס המחקר וההשכלה הגבוהה ופגיעה קשה בסטודנטים, אלא פגיעה במשאב החשוב ביותר של מדינת ישראל - העתודה האנושית שלה. ממשלה אחראית, לא זו בלבד שלא הייתה מחליטה על קיצוצים, אלא הייתה מבינה את הסכנה העומדת לפתחנו, ומזרימה כספים להחייאת המערכת. אנו קוראים לממשלה שלא לממש את האיום ולחזור בה מכוונתה לקצץ במחקר ובמערכת ההשכלה הגבוהה".

נשיא אוניברסיטת חיפה, עמוס שפירא, שלח אגרת לחברי הסגל שבה בישר על המחאה הצפויה נגד הקיצוץ בתקציבי ההשכלה הגבוהה. שפירא כתב באגרת כי "בתקופה האחרונה התבשרנו רבות מכלי התקשורת ומדיווחים שונים על הקיצוץ הצפוי בתקציב המדינה, ולפיכך על קיצוץ צפוי בתקציב מערכת ההשכלה הגבוהה שעלול להשליך על כולנו. לצערנו, אנו חוששים כי אלה אינם דיבורי סרק". שפירא הוסיף כי "קיצוץ בתקציב המחקר והאקדמיה אינו הבעיה של האוניברסיטאות בפרט, אלא הבעיה של כולנו כאזרחי מדינת ישראל. נתונים מראים כי למרות ההישגים האדירים של המחקר האקדמי עד כה ותרומתו לביטחון ולכלכלת ישראל, הפער בשנים האחרונות בינינו לבין מדינות העולם משתנה לרעתנו, כולל אפילו בינינו לבין מדינות המזרח התיכון".

יו"ר התאחדות הסטודנטים, אורי רשטיק, אמר בתגובה כי "האוצר והממשלה קיצצו בעבר בתקציבי מערכת ההשכלה הגבוהה והביאו לקריסתה של המערכת ולפגיעה בצמיחה. קיצוץ נוסף בתקציב יהווה טעות חמורה שתפגע בהנגשת המערכת לכלל האוכלוסיות, והסטודנטים נערכים כבר כעת על מנת למנוע אפשרות כזאת".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully