וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מכות, הרעבה והטרדה מינית: כך מתנהל מעון בלתי חוקי לחוסים

תמונה קשה עולה מעדויות החוסים וקרוביהם במעון בבני ברק, שמופעל ללא רישיון מזה 6 שנים על ידי הרב רייזמן: "ביקש מבתי לנקות אצלו בלי בגדים". הרב מכחיש: "רודפים אותי"

עדכון: בתאריך ה- 17.4.2013 החליטה משטרת ישראל לסגור את התיק הפלילי נגד הרב יוסף רייזמן.

הרעבה, מכות, העסקה ללא תמורה וניצול מיני – אלה הם רק חלק מהחשדות לגבי מה שמתרחש במעון בלתי חוקי ללוקים בנפשם בבני ברק. המעון המחולק לשתי מסגרות "תפארת בחורים" לגברים, ו"תפארת הבית" לנשים, פועל כבר שש שנים ללא אישור משרד הבריאות שהתריע על ההזנחה הקשה ואף הפסיק התקשרותו עם המקום. נגד בעל המקום, הרב יוסף רייזמן, הוגשה תלונה במשטרה בחשד לפגיעה בחסרי ישע. התיק והעדויות שנגבו מחוסים במקום הועבר לטיפול הפרקליטות, ובימים אלו צפויה להתקבל הכרעה בנושא.

עד שנת 2006 קיים משרד הבריאות שיתוף פעולה עם המעון, שכלל פיקוח ומימון של השוהים בו. עם זאת, בעקבות ביקורות שהעלו ליקויים שונים, בהם החזקת החוסים בתנאים לא ראויים והזנחה קשה, הופסקה ההכרה. משרד הבריאות אף הזהיר את הציבור מפני שימוש בשירותי המעון, שאמור היה להוות מסגרת שיקומית לחולי נפש - אך למרות זאת, המקום ממשיך לפעול עד היום.

התמונה הקשה של המתחולל בין כתלי המוסד מתבהרת הודות לעדויות חוסים שהגיעו לידי וואלה! חדשות ואלו מטרידות מאד. בתחילת שבוע שעבר זומנו 30 מהחוסים במעון לוועדת סל שיקום, הכוללת את נציגי של משרד הבריאות, בהם הפסיכיאטר המחוזי, ואת אנשי משרד הרווחה. גורמים העידו כי מנהל המעון ניסה למנוע קיומה של הוועדה, זאת על אף שהונחה על ידי הפסיכיאטר המחוזי ומחלקת הרווחה לסייע בהבאת החולים אליה. משכך, הגיעו לוועדה 10 חוסים בלבד בליווי קרוביהם - כשאחרים יצאו ל"טיול" שיזם המעון.

בין אלו שהתייצבו הייתה חוסה אשר מאושפזת מחודש ינואר בשל הידרדרות במצבה. אמה סיפרה לוועדה כי לפני שלושה חודשים התבקשה בתה על ידי הרב לנקות את משרדו תמורת חמישה שקלים, תוך שהוא מבקש ממנה להתפשט ולהחליף את בגדיה בנוכחותו. לדבריה, הרב "החמיא" לה על ישבנה ושוקיה. בנוסף העידה האם כי כשבתה אמרה לו שהיא מתביישת הוא השיב לה ש"הוא כמו אבא בשבילה". עוד טענה האם שבשל הקושי לדבר על כך נמנעה מלדווח עד כה. בתום הדיון העבירה היועצת המשפטית המחוזית של משרד הבריאות דיווח למשטרה בצרוף העדות. אישה נוספת שהתייצבה בוועדה העידה כי היא נדרשת לשלם לרייזמן 1,400 שקל כי היא ומרוויחה רק 40 שקל בחודש תמורת העסקתה במרכז התעסוקה. "היא מפחדת מאוד לעבור מסגרת", נכתב בפרוטוקול הוועדה. לדבריה, "הרב מפעיל עליה לחץ שלא לעבור".

בית הכנסת אוהב ישראל, בני ברק. דרור עינב
"בחורה שיש לה ספקות לגבי זהות מינית שלה, מקבלת את התרופות אצל הרב בחדר סגור". המעון בבני ברק/דרור עינב

גם במעון הגברים, שהוא למעשה חדר מעל בית כנסת, נרשמו עדויות מזעזעות. אחד מהחוסים שהגיע לוועדה בליווי משפחתו פרץ בבכי וטען שרע לו ושהוא רעב. "הוא גר במסגרת של הרב בצינוק ובתנאים מחפירים", אמרו. הוועדה החליטה להעבירו מיידית לאשפוז ולא להשיבו למעון. אם לא די בתנאים הקשים שבתוך המעון, נודע כי גם המקום עצמו סבל מליקויים חמורים. מסגרת הנשים פעלה עד לאחרונה במבנה במרכז העיר שאחד מקירותיו החל להתפורר. לפיכך החליט הרב רייזמן להעביר את החוסות לדירה סמוכה לדירת אחיינו.

מהעדויות עולה כי גם דירת האחיין משמשת לצרכיו של רייזמן. אחת החוסות סיפרה כי במקום ישנם 10 ילדים וכי היא ישנה שם עם שתי בנותיו של האחיין. לדבריה, היא נדרשת לבצע עבודות ניקיון בבית ללא תשלום. חוסה נוספת שהגיעה לדיון עם אביה, אשר העיד כי הוא מרוצה מהשירות במעון, אך הוסיף כי "היו תלונות לגבי זה שלא נשאר אוכל לחוסות, ושלא נקי" - נכתב בסיכום הוועדה. בנוסף, חוות דעת שהתקבלה מהמרכז תעסוקתי בו לקחה הדיירת חלק, העלתה כי היא הגיעה מוזנחת וכי נמצאו כינים בראשה.

כמעון ללוקים בנפשם, רבים מהשוהים במקום נזקקים לתרופות פסיכיאטריות. במהלך הביקורת שנערכה בעבר על ידי משרד הבריאות והמשטרה נראו כדורים רבים מפוזרים ברחבי המעון, על מיטות החוסים ועל הרצפה. ארון התרופות היה פתוח ללא כל בקרה. ואם זה לא מספיק, נודע כי מי שאמונה על חלוקת התרופות הפסיכיאטריות במוסד היא אחת הדיירות, לוקה בשכלה בתפקוד גבוה אשר משמשת גם כמדריכה. בפרוטוקול הוועדה נטען כי נשים אחרות העידו שהיא לעיתים הרביצה להן. יש לציין כי על אף העדויות, ארבע חוסות טענו שאינן רוצות לצאת מהמסגרת.

מרכז תמיכה לבעלי מוגבלויות הממוקם בבני ברק, פברואר 2013. דרור עינב
"עדויות שלא נשאר אוכל לחוסות"/דרור עינב

"אנשי הצוות יצאו מזועזעים מהוועדה", אמר גורם המצוי בפרטים, "התקבלה תמונה של כת". לדבריו, למרות הדיווחים על התנהלות פושעת, רבים מהחוסים מסרבים לצאת מהמקום ולעבור למסגרת אחרת. "היו לנו חשדות לעניינים כאלו אך במסגרת כזו של אוכלוסייה מסוגרת עם פחדים, שרק מחביאה אנשים עם בעיות נפשיות קשה להשיג עדויות", אמר.

אם לא די בעדויות החוסים, לפני חודש התקבלה במשרד הבריאות פנייה מעובדת במעון שהפסיקה עבודתה במקום בשנת 2011 בשל חילוקי דעות מקצועיים עם רייזמן. מפנייתה עלה כי אחד החוסים במעון, שהיה "אדם חסון" נאלץ לדבריו לאכול שם רק "לחם עם רוטב". לטענתה, היא פגשה אותו בבית החולי "מעייני הישועה" כשהוא במצב סיעודי. עוד אמרה העובדת לשעבר כי "הרב לא מאפשר קידום תעסוקתי לאף אחת מהנשים ומי שסודרה בעבודה בחוץ קיבלה איומים שתאלץ לעזוב את ההוסטל".

בנוסף העידה כי הנשים שוכנעו על ידי הרב כי רק במקום שלו יוכלו לשמור על כללי הצניעות, וכי חוסה שביקשה קידום בהוסטל הוכתה על ידי הרב במקל. "בחורה שיש לה ספקות לגבי זהות מינית שלה, מקבלת את התרופות אצל הרב בחדר סגור לתימהון הדיירים בסביבה", סיפרה.

הרב רייזמן מכחיש: שקר וכזב

ממשרד הבריאות נמסר כי ההתקשרות עם המסגרות של הרב יוסף רייזמן הופסקה בינואר 2006 בשל תוצאות בקרות שבוצעו על ידי המחוז ואשר העלו אי עמידה מובהקת בתנאי הסף. "מאז פועל המקום ללא כל זיקה למשרד הבריאות וגורמי אכיפת החוק מיודעים על כך. נעשה מאמץ לשכנע בני משפחה ומטופלים לעבור לטיפול במסגרות של משרד הבריאות אך אלה לא נענו. במשרד הבריאות מבקשים להזהיר את הציבור משימוש בשרותי ההוסטל. "אין לו רישיון של המשרד והוא בטיפול המשטרה וגורמי הרווחה", נטען. ממשרד המשפטים נמסר בשם פרקליטות מחוז תל אביב כי התיק הוחזר לאחרונה מהשלמות חקירה במשטרה לפרקליטות. התיק כרגע נמצא בבדיקה וטרם התקבלו בו החלטות.

הרב רייזמן מצדו שלל את הטענות הקשות ואת העדויות של החוסים לגבי הטרדה וניצול, ואמר כי כלל לא מדובר בהוסטל אלא ב"הכנסת אורחים" כפי שנהוג בבני בברק. "אלו לא חולי נפש אלא אנשים מסכנים ואני מסייע להם מזה 30 שנה", אמר, "כל בני ברק מכירה אותי ויודעים שכולם מנסים להעליל עלי עלילות. מאז שהתחלף הפסיכיאטר המחוזי הם רודפים אותי, ולא רק אותי". לדברי הרב, בשל ההתנכלות אליו הוא העביר תלונה בעניין לסגן שר הבריאות יעקב ליצמן. "מדובר בנשים ששוכרות דירה לבד וזה לא בית שלי. הן רוצות לגור במסגרת טובה ואני מכוון אותן. אני לא מחזיק פה איש, ומשרד הבריאות הוא זה שפועל בכוח, מגיע לכאן ומנסה לקחת אנשים באלימות. מדובר בחולי נפש ומה שמשרד הבריאות רצו לשמוע בוועדה - שמעו. המשטרה חקרה אותי, והם בעצמם אמרו שלא מבינים מה רוצים ממני. אנשים חיים פה בפחד כשלא יודעים מה יהיה איתם, זו התעללות".

באשר לחוסה שטענה לניצול מיני אמר הרב: "החוסה הייתה פה חולה מאוד, שאלה 'אולי אוכל לטאטא אצלך?'. היא אושפזה כמה פעמים, לקחתי על עצמי לתת לה תרופות ולהיות אחראי עליה שלא תתאשפז וכך היה במשך שנה וחצי. היא הייתה אומרת שאקנה לה בגדים חדשים. היא משוגעת לגמרי. ביקשה פעם אחת נשיקה אז אמרתי 'את משוגעת?! חס וחלילה'. היא המשיכה ואמרה לי 'אתה כמו אבא שלי'. הבחורה הזו בלי גבולות חולה חולה. ברגע שהוציאו אותה לעבוד במקום אחר אחרי שבוע התאשפזה. כל השאר שקר וכזב".

באשר לעדות הגבר שטען כי הוא אכל במקום רק לחם ורוטב, אמר הרב שלדיירים יש מזון, וכי כל אחד מהם מקבל דמי כיס. לדבריו - חלק מדמי הביטוח הלאומי הולך לוועד דיירים שקונה מזון ומשלם חשבונות. "מי שחסר לו מזון בא אלי. אנחנו מקפידים על 70% ירקות ודואגים לפעילות. אני דואג לאנשים האלה, ובלעדיי אין להם לאן ללכת. הם ישנו בבתי כנסת בלעדיי ברחוב. אמרו להן שיש מקומות אחרים אך הן הודיעו שלא מוכנות לצאת מכאן". בנוגע לניקיון בית אחיינו טען שאין לו שום קשר לנושא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully