וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"שטיפת מוח נגד המדינה בגני התנועה האיסלמית"

קובי דוד

3.3.2013 / 20:21

תושבי טורעאן טוענים כי מאות ילדים המתחנכים בגנים במסגדים ניזונים ממסרים נגד המדינה. העמותות המפעילות את הגנים: משרד החינוך מפקח עליהם, לא ניתן לצפות שנחנך לציונות

תושבי הכפר טורעאן שבגליל העליון וכן גורמים במועצה המקומית טוענים כי מאות ילדים המתחנכים בגנים שמפעילה התנועה האיסלמית ניזונים ממסרים קיצוניים נגד מדינת ישראל. התושבים טוענים כי הפעילות המתקיימת בגני הילדים חורגת מהמתווה החינוכי שקבע משרד החינוך, אך מנהלת מחוז צפון במשרד החינוך, ד"ר אורנה שמחון, אמרה כי בביקורת שערכה מפקחת בגנים לא נמצא בסיס לטענה זו. מנגד, גורם בכיר במערכת החינוך של הכפר טוען כי "ילדי הגן עוברים שטיפת מוח בעד הנביא מוחמד ונגד מדינת ישראל". לדבריו, "לא פעם קיימו הילדים הפגנות עם דגלי פלסטין. כולם מודעים למתרחש, אבל אף אחד לא עושה דבר. אני לא מאמין שלמישהו יש אומץ להתעסק עם גורמים מתוך התנועה האיסלמית".

הכפר טורעאן, פברואר 2013. יגאל לוי
גן של התנועה איסלמית בטורעאן/יגאל לוי

בכפר טורעאן פועלים כמה גנים המופעלים בתוך שני המסגדים הממוקמים בפאתי הכפר: מסגד "אבו בקר אל צדק" בצד המזרחי, ומסגד "סלאח אל דין" בצד המערבי. מאות ילדים בגילאי גן חובה לומדים בגנים הללו, ורובם מתגוררים בכפר. גני הילדים ממוקמים בקומת המרתף של המסגדים, ובית המשפט אף נדרש לסוגיה, כיוון שהוועדה המקומית לתכנון ובנייה גליל מזרחי הגישה כתב אישום נגד העמותה בגין הפעלת הגנים ללא היתר. מהנדסת בוועדה אף התריעה כי העמותה התעלמה מדרישות בטיחות של משרד החינוך.

במועצת טורעאן נבנו קרוב ל-19 גנים, שמחציתם עומדים ריקים וללא שימוש. "יש לא מעט משפחות שמפחדות לרשום את ילדיהם לגני המועצה", הסביר תושב הכפר. "הם יודעים שלא כדאי להם לעצבן את נציגי העמותה שמנהלים מעקב קפדני אחר רישום הילדים לגנים". לדבריו, תכני הלימוד מושפעים באופן מובהק מהעמותה המפעילה את הגנים, שנתמכת על ידי התנועה האיסלמית. "הילדים מספרים להורים שהם לומדים על דת האיסלם ועל גדולתו של הנביא מוחמד. במקביל מעבירים להם מסרים על כך שמדינת ישראל היא מדינה שלא דואגת לכלל תושביה, אלא רק ליהודים. יש פחד גדול לדבר על כך. אף אחד לא רוצה להסתבך".

יעקב זוהר, ראש המועצה המקומית טורעאן. פברואר 2013. יגאל לוי
ראש הוועדה הקרואה, יעקב זוהר/יגאל לוי

ראש הוועדה הקרואה בטורעאן, יעקב זוהר, מלין על התנהלות העמותה וטוען כי "למיטב ידיעתנו התכנים הנלמדים בגן חורגים מהמתווה של משרד החינוך. הגננות והעוזרות נבחרות על ידי התנועה ולא על ידי משרד החינוך. לצערי הרב, בניתי 19 גנים חדשים אך בעשרה מהם לא נעשה שימוש". זוהר החל את כהונתו לפני כחמש שנים, במהלכה ניסו להתנקש בחייו, ולא פעם הוא קיבל מסרים מאיימים בשל התנהלותו. "אני לא מתרגש מאף אחד. אני מחויב למועצה ולתושבים שאני אוהב ומעריך. עשיתי מהפכה בכל הנוגע לגורמים קיצוניים בתנועה האיסלמית. פעם הם היו מאוד מורגשים, היום כבר פחות", אמר זוהר. ראש הוועדה הקרואה מלווה עם מאבטח צמוד במשך כל שעות היממה. על אף שתפקידו מאפשר לו לבקר בכל פינה בכפר, לדבריו, יש רק מקום אחד שאינו רשאי להיכנס. "נציגי המועצה לא יכולים להיכנס לתוך הגנים. הם מונעים מאתנו כל ביקור".

הכפר טורעאן, פברואר 2013. יגאל לוי
גן של התנועה האיסלמית בטורעאן/יגאל לוי

בחודש יוני 2010 התכנסה ועדת החינוך בכנסת על מנת לדון בנושא העמותות הפיראטיות והשפעתן על הילדים הלומדים בגנים שהן מפעילות. מנהלת מחוז צפון במשרד החינוך, ד"ר אורנה שמחון הסבירה במהלך הדיון כי "בצפון הארץ פועלים כ-500 גנים מוכרים שאינם רשמיים ולפחות 100 מתוכם בחסות התנועה האיסלמית. המשרד מקבל מידע מתלונות ומפיקוח על גני ילדים ובתי ספר שאינם פועלים לפי חוק מטרות החינוך, עורך שימועים למנהלי בתי הספר ושלל רישיונות של גנים". על אף שחלף זמן רב, נראה כי המצב על פני השטח לא השתנה. בשיחה עם שמחון שהתקיימה השבוע היא אמרה כי "משרד החינוך מקיים פיקוח על הגנים של האגף המוכר שאינו רשמי, לרבות שלילת רישיונות מאותם מוסדות שאינם מקיימים פעילות חינוכית על פי חוק החינוך". עוד הוסיפה שמחון כי "באשר לטורעאן, מפקחת משרד החינוך ביקרה בגנים ביישוב ולא נמצא בסיס לטענה הזו. מנהלת המחוז הנחתה את המפקחת לקיים פיקוח צמוד על הגנים. בשעתו המפקחת ביקרה בגנים והעבירה חוות דעת פדגוגית ולא הגיע אלינו כל מידע ספציפי באותו עניין. אם ישנה עדות מהימנה היא תטופל בכל האמצעים".

עו"ד צדיק נסאר המייצג את העמותות המפעילות את גני הילדים אמר בתגובה: "הטענה לגבי הסתירה בין התכנים הנלמדים בגנים לבין חוקי המדינה היא ממש 'עורבא פרח'. קיים פיקוח פדגוגי מטעם משרד החינוך ומעולם לא עלתה טענה על ידי גורמי הפיקוח מהסוג הזה. בידי העמותות יש את כל האישורים הנדרשים". עו"ד צדיק לא הכחיש את מהות הקשר שקיים בין התנועה האיסלמית לבין העמותות המפעילות את הגנים. "אני לא רוצה להיכנס לפרטים. אבל יש קשר בין שני הגופים". עו"ד צדיק סבור כי לא ניתן לצפות מאותן עמותות לחנך את הילדים באמצעות מסרים ציוניים. "זכותו של כל אדם לזהות בין המדינה לבין הציונות. בגני הילדים כן לומדים על מוחמד כמו שלומדים על כל נביא אחר".

ממשרד החינוך, מאגף החינוך המוכר שאינו רשמי, נמסר בתגובה: "הנושא נמצא בהליך משפטי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully