וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארבע תגליות מדהימות על נשים וגברים

גולשת, תפסיקי להתגרד כמו בחור ותעזבי כבר את המחשב, את לא צריכה לעבוד כל כך הרבה ובטח שלא בשבת. כדי שלא תתעלפי לנו פה, הכנו לך שעשוע: 4 מחקרים על ההבדל בין המינים

1. גברים משחקים עם עצמם ונרגעים

סירוק השיער באצבעות, גירוד, מגע בפנים, פיהוק, משחק באצבעות. מחקר שנערך באחרונה בחן את תפקידן של פעולות אלו, הנקראות "התנהגות הזחה" (Displacement Behavior), כאמצעי להפגת לחץ. נראה שהן מאפשרות להסיט את תשומת הלב, ולו לרגע, ממה שגורם לנו להילחץ. החוקרים ערכו לנבדקים שלהם מבחן מלחיץ שכלל ראיון ומשימת חישוב: לחסר את המספר 17 ממספר גדול יותר, שוב ושוב. הבוחנים הפריעו למי שטעה ואילצו אותו לעשות את התרגיל מההתחלה.

במאמר בכתב העת PLOS ONE מדווחים החוקרים כי פעולות שנחשבות להתנהגות הזחה הופיעו אצל גברים פי שניים יותר מאשר אצל נשים. כמו כן, אחרי המבחן, דיווחו הגברים על רמת לחץ נמוכה יותר מהנשים, וגברים שנגעו הרבה בשיער ובפנים הרגישו פחות לחוצים מגברים שישבו בשקט. עם זאת, לא נמצאו הבדלים מובהקים בין המינים בקצב הלב או במספר הטעויות בתרגיל, חוץ מאשר במקרה אחד - נשים שהרבו במיוחד לזוז ולהתגרד גם הרבו לטעות במשימת החישוב. החוקרים מייחסים את ההבדלים לדפוסים חברתיים ותרבותיים – נשים מודעות יותר מגברים ל"עצמי הפומבי" שלהן, ומה שנתפס כהתנהגות לא יאה לליידי, פשוט לא יכול לעזור להן להירגע.

הנסיך צ'רלס וקמילה פארקר בולס לאחר שהודיעו על אירוסיהם ב-2005. AP
הנסיך צ'ארלס וקמילה פרקר בולס מפיגים מתחים אחרי ההודעה על אירוסיהם ב-2005/AP

2. נשים "מוגנות" מפני אוטיזם

זה זמן מה ידוע שאוטיזם נפוץ יותר בקרב גברים מאשר נשים – ביחס של 4 ל-1. מחקר שהתפרסם בחודש שעבר ב-Proceedings of the National Academy of Sciences מצא עדויות לכך שמשהו אכן "משתיק" אוטיזם אצל נשים – רק עדיין לא ברור מה. החוקרים בחנו הופעה של התנהגויות המקושרות לאוטיזם, כמו קשיים באינטראקציה חברתית ובתקשורת, אצל כ-10,000 זוגות של אחים תאומים לא זהים, בנים ובנות. המחקר נערך על תאומים, משום שהם גדלו באותה הסביבה והיו בסיכון תורשתי דומה ללקות באוטיזם, כך שאפשר היה לבודד את ההשפעה שהייתה למין.

זה הולך ככה: החוקרים גילו שאחיהן של בנות שהיו מעל האחוזון ה-90 בהופעה של תכונות אוטיסטיות, הפגינו יותר התנהגויות אוטיסטיות מאשר אחיותיהם של בנים שנמצאו מעל לאחוזון ה-90. כלומר, היה סיכוי גבוה יותר שבנים יציגו תסמינים של אוטיזם. האתגר כעת, אומרים החוקרים, הוא לשים את האצבע על הגורם הגנטי או הסביבתי שאחראי לפער בין בנים לבנות, בתקווה לרתום אותו לטיפול עתידי בתסמונת.

אח ואחות תאומים, בני 11, דוחפים עגלה ובה אח ואחות תאומים, בריטניה, 1948. GettyImages
אח ואחות תאומים מסיעים אח ואחות תאומים, בריטניה, 1948/GettyImages

3. בתקופת האבן, גם נשים חטפו בראש

כשמדובר במדדי השוויון בין גברים לנשים, מדינות סקנדינביה עוקפות את כולם בסיבוב. מסתבר שגם בתקופת האבן (3,900–1,700 לפני הספירה) אפשר היה למצוא שם סוג של שוויון – וליתר דיוק, סיכוי שווה לחטוף מכה איומה בראש. חוקרים שבדקו את שרידיהם של 378 בני אדם באתרי קבורה בדנמרק ובשבדיה מצאו סימנים לפציעות ראש ב-9.4% מהגולגולות בשבדיה וב-16.9% מהגולגולות בדנמרק.

בעוד שאצל גברים נמצאו יותר פציעות שהחלימו, שיעור הפגיעות הקטלניות בשני המינים היה שווה. הממצאים, שפורסמו בכתב העת American Journal of Physical Anthropology, סותרים סברה קודמת כי אלימות בתקופת האבן הייתה בעיקר נחלתם של גברים. עם זאת, החוקרים משערים שגברים אכן נטלו חלק פעיל יותר בעימותים האלימים של החברה החקלאית הקדומה, ואילו הנשים, שעסקו בגידול ילדים, התקשו להגן על עצמן בקרב – וכרגיל, נפלו קורבן לסכסוכים בין הקבוצות השונות.

גולגולות באינדונזיה. GettyImages
גולגולת באינדונזיה/GettyImages

4. גברים מכדור הארץ, נשים גם

ובסופו של דבר, ישנו גם המחקר הזה ב-Journal of Personality and Social Psychology, שטוען שכל העסק הזה של גבריות ונשיות הוא לא יותר מקשקוש. החוקרים בדקו מחדש נתונים שנאספו ב-13 מחקרים שמצאו הבדלים משמעותיים בין גברים לנשים. הם גילו כי בניגוד לתכונות פיזיות כמו גובה או היקף חזה, בכל הנוגע להתנהגות או למאפייני אישיות, אין הבדל של ממש.

החוקרים בדקו הופעה של תכונות שונות שנוטים לייחס למגדר - כמו אמפתיה לזולת, יכולת גבוהה במתמטיקה או התנהגות מוחצת - אצל 13,301 בני אדם שהשתתפו במחקרים, ולא מצאו שהן מאפיינות יותר גברים או יותר נשים. לטענתם, מין, כקטגוריה מובחנת, פשוט לא תופס חזק כמו שנדמה לנו. ספרו את זה לתלוש המשכורת שלכן.

ילד וילדה בכרזת תעמולה בפיונגיאנג, בירת צפון קוריאה. AP
חמודים באותה מידה. ילד וילדה בכרזת תעמולה בצפון קוריאה/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully