וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האו"ם: אירן מענה ומוציאה להורג מתנגדי משטר

1.3.2013 / 4:38

בדו"חות שפרסמו מזכ"ל האו"ם ונציג הארגון לענייני זכויות אדם באירן נקבע כי המשטר בטהרן מדכא כל ניסיון מחאה על ידי עינוי אסירים, השתקת התקשורת ומעצר פעילי אופוזיציה

השלטונות באירן הגבירו באחרונה את מאמציהם לדכא כל ניסיון התנגדות למשטר האייתוללות השולט במדינה, על ידי הוצאה להורג של פעילי אופוזיציה רבים יותר מבעבר, כולל בני נוער, וכן מעצר אזרחים שלרוב עוברים עינויים קשים בבתי הסוהר – עד מוות – כך עולה מדו"ח שהציג אמש (חמישי) מזכ"ל האו"ם, באן קי-מון. הדו"ח של ארגון האומות המאוחדות מצטרף לדו"ח נוסף שחיבר נציג האו"ם לענייני זכויות אדם באירן, אחמד שהיד, שבו הוא מביע דאגה ממה מהגברת השימוש באלימות ברפובליקה האיסלמית.

"מזכ"ל האו"ם מוטרד מאוד מהדיווחים על כך שחלה עלייה במספר ההוצאות להורג, כולל של בני נוער, במקרים של קטיעת איברים והלקאה, מעצרים שרירותיים, משפטים לא הוגנים וכן עינויים", נכתב בדו"ח של מזכ"ל האו"ם. באן מציין כי המשטר בטהרן מטיל הגבלות חמורות על פעילות כלי התקשורת במדינה, על פעילי זכויות אדם, עורכי דין, אנשי אופוזיציה וכן אזרחים המשתייכים לקבוצות מיעוט בחברה האירנית".

עורכי דין אירנים לזכויות אדם, ובהם כלת פרס נובל שירין עבאדי (שנייה משמאל) ועורך הדין עבד אל-פתח סולטאני במסיבת עיתונאים בטהרן, יולי 2004. Vahid Salemi, AP
13 שנות מאסר בגין "תעמולה". סולטאני/AP, Vahid Salemi

בדו"ח שחיבר שהיד נכתב כי אירן, המתמודדת עם סנקציות כלכליות קשות שהטילו עליה מדינות המערב בשל תוכנית הגרעין שלה, "לא חוקרת באופן ראוי מקרים בהם יש הפרה שיטתית של זכויות אדם". נציג האו"ם לענייני זכויות אדם באירן קרא לשלטונות בטהרן "לשחרר באופן מידי, ללא כל תנאי, פעילי זכויות אדם, עורכי דין ועיתונאים, הנתונים במעצר". שהיד מציין בדו"ח שחיבר כי שני מנהיגי האופוזיציה האירנית, מהדי כרובי ומיר חוסיין מוסאווי, עדיין נמצאים במעצר, יחד עם מאות עצירים פוליטיים נוספים, כיוון שמחו על התנהלות השלטונות במהלך הבחירות לנשיאות ב-2009, אז טענה האופוזיציה כי תוצאות הבחירות, שבהן נבחר שוב הנשיא מחמוד אחמדינג'ד - זויפו. לפי הדו"ח של שהיד, עשרות עיתונאים, בלוגרים ופעילי אופוזיציה נעצרו בחודשים האחרונים באירן, ועורכי דין המייצגים אותם, כדוגמת עבד-אלפתח סולטאני, שנידון ל-13 שנות מאסר בגין "תעמולה נגד המשטר" – נרדפים על ידי השלטונות. סולטאני, שייסד עמותה למען זכויות אדם במדינה בצוותא עם כלת פרס נובל לשלום, שירין עבאדי, הורשע ב-2012 בעבירות של "תעמולה נגד המשטר, האדם, התאגדות וקנוניה נגד המשטר, רכש בכסף בלתי חוקי וסיכון הביטחון הלאומי". הוא מרצה את עונשו באגף 350 בכלא אווין הידוע לשמצה בטהרן, השמור לפעילים פוליטיים.

500 הוצאות להורג בשנה

הדו"ח כולל בנוסף התייחסות לבלוגר סאתאר בהשתי, שתקף את התנהלות המשטר בארצו כלפי פעילים פוליטיים, נעצר בשנה שעברה ועונה למוות בכלא אווין. לדברי שהיד, הרשויות באירן עצרו את בהשתי כדי לחלץ ממנו את פרטי חשבון הפייסבוק האישי שלו וכי הוא הוכה בפניו ובגופו באמצעות אלה. בהשתי נעצר יומיים לאחר שפרסם בבלוג שלו כי "זה זמן רב מונעת הרפובליקה האיסלמית מפעילים אירנים עצמאיים להביע את דעתם על הנעשה באירן, על ידי עינויים ואיום בהוצאה להורג. אימיילים מאיימים, סינון של המדיה ומעצר לאור היום - אלה רק כמה דוגמאות למה שהמשטר הזה מעולל מדי יום". מהדו"ח של שהיד, לשעבר שר החוץ של האיים המלדיביים, עולה כי הרשויות באירן הודיעו על 297 הוצאות להורג במהלך השנה שעברה, אך בדו"ח שחיבר נטען כי מניין הנידונים למוות מגיע ל-500.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully