וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"פתרון שתי המדינות זקוק כעת למכונת החייאה"

26.2.2013 / 6:00

בראיון לוואלה! חדשות אומר המתאם המיוחד מטעם האו"ם לתהליך השלום במזרח התיכון כי יש צורך בצעדים שיאפשרו בניית מדינה פלסטינית, והודה כי האו"ם מנהל דיאלוג עם חמאס

המתאם המיוחד מטעם האו"ם לתהליך השלום במזרח התיכון, רוברט סרי, מזהיר כי פתרון שתי המדינות - פלסטין וישראל - קרוב להיעלם. בראיון לוואלה! חדשות שנערך ביום חמישי שעבר בארמון הנציב בירושלים, אמר סרי כי "פתרון שתי המדינות זקוק כעת למכונת החייאה. זו שנה קריטית ועל כל הצדדים להבין שאם לא נספק אופק דיפלומטי אמין לפתרון שתי המדינות, הדבר עלול להוביל לתוצאות רציניות מאוד".

רוברט סרי, המתאם המיוחד של האו"ם לתהליך השלום במזרח התיכון, בדיון במועצת הביטחון, ספטמבר 2009. David Karp, AP
"אם לא נספק אופק דיפלומטי אמין לפתרון שתי המדינות, הדבר עלול להוביל לתוצאות רציניות מאוד". סרי/AP, David Karp

סרי, הולנדי במוצאו, מכהן כבר חמש שנים בתפקידו. הוא מודע לכך שאפילו תפקידו הפך להיות נושא להתבדח עליו ומספר כי קיבל פעמים רבות עצה להחליף את התואר מ"מתאם מיוחד לתהליך השלום", ל"שליח האו"ם להשגת שלום במזרח התיכון". הוא נע לא מעט בין הגדה, עזה, ירדן וגם מצרים ובמהלך שנות כהונתו חזה כיצד התחלף השלטון בקהיר, בירדן נרשמת תסיסה נגד ארמון המלוכה ואילו עזה חוותה מצור, לחימה ודווקא כעת - סוג של רגיעה וצמיחה כלכליים.

דיאלוג שקט ולא רשמי עם חמאס

אולם נראה שהמצב בגדה מטריד את סרי אפילו ברמה האישית. "אני לא מבין כיצד כל כך הרבה חברים שלי, ישראלים ופלסטינים, סקפטיים כל כך באשר לתהליך השלום. כרגע, אין עדות לאופק מדיני וזה לא אפשרי שהמצב הזה יימשך עוד. הסטטוס קוו הנוכחי לא יכול להימשך מאחר שהוא יוביל להסלמה בלבד. למעשה מאז 29 בנובמבר (הפנייה של הרשות הפלסטינית לעצרת הכללית של האו"ם בדרישה להכיר בה כחברה, א.י) אנו בשלב של 'לעשות או לשבור', 'Make or Break'. חלון ההזדמנויות לא יישאר פתוח ליותר מכמה חודשים נוספים. תהליך השלום אינו משחק ילדים שאפשר לטעון מחדש כמה פעמים שתרצה ובכל זמן שתבקש. זה חשוב מאוד שמשהו יסודי יקרה בשטח, שינוי כיוון. אנו זקוקים לצעדים חיוביים שיאפשרו בנית מדינה פלסטינית".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

הראיון נערך יומיים לפני מותו של ערפאת ג'רדאת, האסיר בן ה-30 שנמצא ללא רוח חיים בכלא מגידו ונסיבות מותו אינן ברורות. סרי, שראה את השפעתה של שביתת הרעב של ארבעת האסירים הפלסטינים, אמר כי "סוגיית האסירים תמיד יכולה להוביל לדברים גרועים יותר. גם מזכ"ל האו"ם הביע בשיחה עם ראש הממשלה נתניהו את חששותיו בנושא זה בשיחתם לאחר הבחירות בישראל". אתמול פרסם סרי הודעה מטעמו בעקבות מותו של ג'רדאת שבה הוא מביע את דאגתו לנוכח המקרה והדגיש את הצורך בניהול חקירה מקיפה ושקופה.

מהומות אחרי הלווייתו של ערפאת ג'ראדאת, האסיר שמת בכלא מגידו. פברואר 2012. יותם רונן
"סוגיית האסירים תמיד יכולה להוביל לדברים גרועים". מהומות בגדה בימים האחרונים/יותם רונן

בשיחה הודה סרי כי האו"ם מנהל דיאלוג שקט עם חמאס. "מבחינתנו אש"ף הוא הנציג הלגיטימי היחיד של העם הפלסטיני ובמקרה של ממשלת אחדות, ההתחייבויות של אש"ף יהיו תקפות לגבי כל ממשלת אחדות שתקום. מה שאנו עושים בעזה אינו בגדר הכרה בחמאס אולם השמירה על הקשר עם החמאס, הינה צורך של ממש, בעיקר כדי לאפשר את פעולות האו"ם (בעזה, א.י)". לדבריו, יש דיאלוג שקט ולא רשמי עם חמאס "ועל הציבור בישראל לדעת שדו השיח הזה בינינו לבינם יכול לסייע לישראלים עצמם. לדוגמה, באוקטובר 2011 התקשר אליי גנרל ישראלי באמצע הלילה וביקש ממני להעביר מסר דחוף לחמאס, שבו הוא מבהיר כי ישראל לא הייתה מעורבת בפיצוץ (בעזה, א.י). שבוע לאחר מכן הבנתי בעצם מה היה דחוף כל כך כאשר שחררו את גלעד שליט".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully