וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר: "יבשת אבודה" בקרקעית האוקיינוס ההודי

גבישי זירקון לחוף הים הביאו את החוקרים למסקנה שבעבר חיברה בין הודו לאי מדגסקר יבשת שלמה, לה העניקו את השם "מאוריציה". בין השרידים שנותרו ממנה: מאוריציוס ואיי סיישל

שרידיה של יבשת עתיקה שלא הכרנו עד כה קבורים בקרקעית האוקיינוס ההודי - כך עולה ממחקר חדש. החוקרים מצאו עדויות לכך שגוף היבשה היה קיים החל מלפני כ-2 מיליארד שנים ועד לפני 85 מיליון שנים, אז ההתעצב העולם כפי שאנו מכירים אותו היום. כיום, נותרו ממנה שרידים בודדים, בהם האי הקטן מאוריציוס ושרשרת איי סיישל, השוכנים לחופיה המערביים של אפריקה.

לפי התיאוריה הגיאולוגית המקובלת, עד לפני כ-750 מיליון שנה, היו כל היבשות בעולם מאוחדות בגוף אחד, המוכר בשם "רודוניה". במסגרת הגוף הזה, היו תת-היבשת ההודית והאי מדגסקר צמודים זו לזה, אף שהיום מפרידים בינם אלפי קילומטרים. אולם לפי המחקר החדש, שפורסם בכתב העת "Journal Nature Geoscience", בין שני הגופים היבשתיים הפרידה למעשה רצועה נוספת של יבשה, "מיקרו-יבשת" לפי המאמר - לה העניקו את השם "מאוריציה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
היום מפרידים בין הודו למדגסקר אלפי קילומטרים. האוקיינוס ההודי/מערכת וואלה!, צילום מסך

למסקנה בדבר קיומה של מאוריציה הגיעו החוקרים בעקבות בחינה של גרגרי חול מחופי מאוריציוס, האי השוכן ממזרח למדגסקר. החוקרים גילו כי אף שהחול נוצר מהתפרצות געשית לפני כתשעה מיליון שנים, יש בו גם מינרלים שגילם נע בין 600 מיליון ל-1.97 מיליארד שנה - החל מהתקופה שבה כדור הארץ עוד היה שומם ונטול חיים, ועד ימי הדינוזאורים. "גבישי זיקרון שהוצאנו מהחול היו עתיקים מאוד", סיפר ל-BBC אחד מעורכי המחקר, פרופ' טרונד טורסוויק מאוניברסיטת אוסלו. "הם היו בעלי אופי קונטיננטלי".

מפת היבשת העתיקה רודוניה. John Goodge, Creative Commons
פעם הכל היה צמוד: ה"סופר-יבשת" הקדמונית רודוניה, כשהודו ומדגסקר בפינה השמאלית העליונה. "מאוריציה" שכנה בינן/Creative Commons, John Goodge

לפי המחקר, לפני כ-85 מיליון שנה, כשהחל האי מדגסקר "לנדוד" מערבה ו"להיפרד" מהודו, החלה יבשת מאוריציה לשקוע במצולות ולהיעלם לאיטה. פרופ' טורסוויק מעריך כי שרידיה של יבשת שלמה יהיו ניתנים למציאה בעומק האוקיינוס, לא רחוק מחופי מאוריציוס, וחלקים קטנים ממנה עדיין גלויים: "איי סיישל, למשל, הם מצוק גרנטי יבשתי באמצע האוקיינוס ההודי. פעם הם היו צמודים למדגסקר, והרבה יותר גדולים. ויש עוד שרידים כאלו הפזורים לאורך האוקיינוס".

לדבריו, נדרש עוד מחקר כדי לאשש את התיאוריה החדשה: "אנחנו צריכים עוד מידע סיסמי שייתן הדמיה של המבנה. זו תהיה ההוכחה הסופית. אפשר גם לקדוח בקרקעית האוקיינוס - אבל זה יעלה כסף רב".

ב-2011: האי האבוד אטלנטיס התגלה - בספרד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully