וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ישראל שוקלת להתנצל על 'טעויות מבצעיות' במשט לעזה"

עיתון טורקי דיווח כי מגעים התנהלו בין ירושלים ואנקרה בניסיון להפיג את המתח שמעיב על יחסיהן מאז המשט המדמם ב-2010. דיפלומט טורקי: ההתנצלות תגיע עוד לפני ביקור אובמה

שיפור ביחסים הדיפלומטים בין ישראל טורקיה? בעיתון הטורקי "רדיקל" נכתב השבוע כי ישראל עשויה להתנצל על "טעויות מבצעיות" במהלך משט המאווי מרמרה מטורקיה לעזה ב-2010. על פי הדיווח, ההתנצלות צפויה להתפרסם לקראת ביקור ברק אובמה בישראל בחודש הבא, וכי הנשיא האמריקני הוא שמפעיל לחץ בניסיון לקדם את היוזמה שתסייע להפשיר את הקיפאון השורר בין שתי המדינות מאז מאי 2010. עוד נכתב ב"רדיקל" כי שיחות חשאיות התנהלו בנושא בין טורקיה לישראל, ושר החוץ הטורקי אף צוטט כמי שמאשר "ששיחות כאלה אכן היו יכולות להתקיים". דיפלומט טורקי שביקש לשמור על עילום שם צוטט בכתבה ואמר כי "לא סביר שייעשה כל צעד לפני הקמת הממשלה החדשה בישראל". בלשכת ראש הממשלה סירבו להתייחס לדיווח.

הספינה "מאווי מרמרה" בנמל איסטנבול, באירוע לציון שנה לתקרית המשט לעזה, 30 במאי 2011. רויטרס
המאווי מרמרה/רויטרס

מאוחר יותר דווח בערוץ 2 כי יו"ר המועצה לביטחון לאומי, האלוף במילואים יעקב עמידרור יצא בשבועות האחרונים לטורקיה בניסיון למצוא נוסחה אך חסר בידיים ריקות. בעבר כבר דווח כי טורקיה דרשה מישראל להתנצל על מותם של תשעה פעילים שנהרגו במהלך פשיטת צה"ל על המרמרה ולהסיר את המצור הימי על עזה, אך על פי הדיווח ב"רדיקל" אנקרה הסכימה לסגת מדרישה זו. עוד נכתב כי ישראל צפויה להציע פיצויים למשפחות ההרוגים, אפשרות שנדונה בקיץ 2011, אך טורפדה בשל התנגדותו של שר החוץ אביגדור ליברמן.

בחודש שעבר התראיין סגן שר החוץ, דני אילון, לעיתון "הורייט" הטורקי, ואמר שהוא סבור כי "יש סוג של שיפור" ביחסי ישראל וטורקיה, וכי הוא רואה "הזדמנויות" לעתיד. אילון אמר כי ישראל מוכנה ליישם את הנוסחה האמריקאית שיושמה אחרי הרג 24 החיילים הפקיסטנים בהפצצה של נאט"ו בנובמבר 2011. "אחרי ש-24 חיילים פקיסטניים נהרגו בטעות על ידי הכוחות האמריקאים, ארה"ב שלחה מכתב שהתקבל בפקיסטן. זו יכולה להיות פלטפורמה טובה כדי להתקדם הלאה", אמר אילון. כשנשאל אילון האם מדובר הלכה למעשה בהתנצלות, השיב שכן. "אם קוראים את הנוסח של המכתב האמריקאי, זה ברור לכל שזהו בסיס טוב להתקדם עליו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully