וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו על הדו"ח: "אירן מתקדמת במהירות לקו האדום"

טל שלו ויוסי מלמן

22.2.2013 / 0:05

ראש הממשלה הבהיר הערב כי דו"ח סבא"א מאשש את החשש לפיו "אירן קרובה היום מתמיד להשגת חומר מועשר לפצצה". גם בבית הלבן מודאגים: "חלון ההזדמנויות הדיפלומטי הולך ונסגר"

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק, קריינות: אביב אברמוביץ'

הדו"ח הרבעוני של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית בנוגע לתוכנית הגרעין של אירן – המלמד על התקדמות לקראת בניית פצצה אטומית, מדאיג את ישראל, אבל לא פחות מכך גם את ארצות הברית. בהודעה שפרסם אמש (חמישי) הבית הלבן נטען כי האפשרות לפתרון דיפלומטי אמנם נותר בעינו, אך כי חלון ההזדמנויות של אירן הולך ומצטמצם.

"ההודעה לפיה אירן התקינה סרכזות מתקדמות בכור המרכזי שלה מהווה עוד צעד פרובוקטיבי", אמרה דוברת משרד החוץ האמריקאי ויקטוריה נולנד והוסיפה: "זו הפרה נוספת במחויבויות של אירן כלפי האו"ם". עוד הזהיר הבית הלבן כי אירן תעמוד בפני לחץ חריף יותר ובפני בידוד עולמי – אם היא לא תשתף פעולה עם הקהילה הבינלאומית במסגרת השיחות עם המעצמות בקזחסטן בשבוע הבא. "האחריות היא על אירן להגיע מוכנה למשא ומתן מהותי", אמר דובר הבית הלבן ג'יי קרני.

מלשכת ראש הממשלה נמסר בתגובה לפרסום של סבא"א כי "מדובר בדו"ח חמור מאד שמוכיח שאירן ממשיכה להתקדם במהירות לקו האדום ששרטט ראש הממשלה בנאומו באו"ם". עוד נכתב בהודעה כי "אירן קרובה היום מתמיד להשגת חומר מועשר לפצצה גרעינית. מניעת נשק גרעיני מאירן יהיה הנושא הראשון שראש הממשלה ידון בו עם נשיא ארצות הברית ברק אובמה שצפוי לבקר בארץ בעוד פחות מחודש".

הסנאטור הרפובליקני מפלורידה, מרקו רוביו, המבקר בישראל, התייחס אמש אף הוא לסוגיית הגרעין האירני והבהיר, בהתאם לעמדת אובמה, כי "אירן גרעינית אינה מקובלת על ארצות הברית". במסיבת עיתונאים לסיכום ביקורו בישראל אמר רוביו, הנחשב לכוכב עולה במפלגה הרפובליקנית ומועמד אפשרי לראשות המפלגה לקראת בחירות 2016, כי "הנושא האירני הוא לא בעיה ישראלית אלא בעיה של העולם. אירן חמושה היא לא משהו שנוכל לחיות איתו או להכיל אותו. הנשיא הבהיר זאת בהצהרותיו. אנחנו מקווים שהסנקציות יעבדו, אבל אנחנו מתכוננים גם לאפשרות שהן לא יעבדו". רוביו, שסיכם ביקור בן יומים, במהלכו נפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, ועם נשיא המדינה, שמעון פרס, אמר עוד כי "ביטחון ישראל לא נתון למחלוקת".

גם באיחוד האירופי הביעו "דאגה עמוקה" נוכח דו"ח הסוכנות. "אירן מרחיבה את יכולת העשרת האורניום שלה, מה שמגביר את הדאגה שלנו בנוגע לאופי תכנית הגרעין שהיא מפתחת", מסר דובר מחלקת החוץ באיחוד.

טכנאים בכור הגרעיני ליד בושהר, אירן, אוגוסט 2004. /Iranian Atomic Energy Organization, AP
מדענים אירנים בכור בבושהר/AP, /Iranian Atomic Energy Organization

הדו"ח החדש, שחלק ממנו הותר אתמול לפרסום, ואשר יפורסם במלואו ב-4 במרץ, אישר פרסומים קודמים לפיהם אירן התקינה סרכזות חדשות להעשרת אורניום מדגם מתקדם יותר מתוצרתה. לפי המסמך, אשר יוגש גם לדיון במועצת הנגידים של הארגון בשבוע הבא, הותקנו 180 סרכזות באתר להעשרת אורניום בנתנז. סרכזות אלה, לכשיתחילו להעשיר אורניום, ישדרגו את יכולתה של אירן להעשיר אורניום בקצב מוגבר פי שלושה מזה של הסרכזות הישנות שברשותה.

פרט להרחבת הפעילות בכור בנתנז, אירן האטה צבירת האורניום המועשר שלה בתקופה האחרונה. לפי סבא"א, יש ברשותה כרגע 167 ק"ג של אורניום מועשר ברמה של 20%. על מנת לבנות פצצה גרעינית מומחים סבורים כי יש צורך ב-240-250 קילוגרמים של אורניום מועשר לרמה של 20%, אשר עמם ייעשה שימוש להעשרה לרמה של 90%.

הרפובליקה האיסלמית התחילה בדצמבר להמיר אורניום לייצור דלק גרעיני – ולשם כך עשתה שימוש ב-28.3 קילוגרמים. הנתונים של חודש פברואר, כפי שמשתקפים מהדו"ח, מלמדים על צבירה של 18-19 קילוגרמים נוספים "בלבד" של אורניום מועשר מאז הדו"ח הקודם שפורסם בחודש נובמבר 2011, כך אמרו דיפלומטים מערביים. מדובר בירידה משמעותית באופן יחסי לקצב הגידול במאגר האורניום בעבר, שעמד על 50 קילוגרמים תוספת בפרק זמן דומה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
הפעילות החשודה בפעילות באתר בפרצ'ין/מערכת וואלה, צילום מסך

בנוסף, הדו"ח מראה על "פעילות נרחבת" של אירן במתקן הצבאי בפרצ'ין, אשר ייפגע משמעותית ביכולת של פקחי סבא"א לקבוע האם התבצעו שם ניסויים רלוונטיים לנשק גרעיני.

עוד פורסם בדו"ח כי אירן השביתה לפני כשבוע את הכור להפקת חשמל בבושהר מסיבה לא ידועה. לא ברור מהדו"ח האם מאז שב הכור לפעולה, או שמא הוא עדיין מושבת. מאז הושלמה בנייתו על ידי רוסיה, סבל הכור מתקלות אשר גרמו בעבר להשבתתו, אולם מומחים הדגישו כי השבתת הכור עשויה גם לאפשר לאירן להוציא את מוטות הדלק המשמשים להפעלת הכור בלי שתהיה על כך בקרה, וזאת למרות ההסכם עם רוסיה המחייב את אירן להחזיר לה את מוטות הדלק המשומשים.

(עדכון ראשון: 22:05)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully