וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צו פיוס על חלה: מותר להזמין חילונים בשבת

21.2.2013 / 10:27

פסק הלכה חדש של בית מדרש הלל מבקש לעשות שלום בית גם ביום הקדוש בשבוע. עתה מותר להזמין קרובי משפחה חילונים לשבת, או אדם שמבקשים לקרב אדם לערכי היהדות גם אם יחלל שבת

סעודת השבת הייתה ועודנה המעוז השבועי של המפגשים המשפחתיים. אך בקרב משפחות דתיות עם קרובים חילוניים וההפך, הצד הדתי במשוואה נתון בדילמה, שכן אם יזמין את קרוב משפחתו לסעודה הוא יחלל את השבת - ולא מעט פעמים מצפונו לא נותן לו לעשות זאת. במקרים רבים, כשמדובר בבני משפחה שחזרו בשאלה, חברי המשפחה האחרים מגיבים בצורה שלילית ודורשים מהחוזר בשאלה ליישר קו כשהוא נמצא בביתם בכל דבר ועניין. במקרים לא מעטים, במיוחד בציבור החרדי, נוצר נתק מבן או בת שעברו תהליך כזה. יש מקרים שהורים לוקחים את העניין לידם ומזמינים בלי לעשות חשבון. הורים אחרים ששייכים לזרם יותר שמרני אומרים לילדיהם שהם יכולים לבוא אך ורק לכל השבת כולה ולהתנהל על פי מה שמקובל בבית.

אילוסטרציה ארוחת שבת. GettyImages
השבת היא המעוז השבועי של המפגשים המשפחתיים/GettyImages

פסק הלכה של בית מדרש הלל מנסה לעשות סדר בנושא. על פי הפסק שפורסם לאחרונה, ישנם מקרים מסוימים בהם ניתן יהיה להזמין את מי שנוסע בשבת לסעודה. על פי הפסק, הזמנה לסעודה בשבת היא רק במקרה שמדובר בשלום בית ושמירה על שלמות המשפחה, אבל לא על סתם מכר או חבר. מקרה נוסף שמותר להזמין בשבת הוא כאשר מדובר באדם שניתן לקרבו לערכי היהדות.

עוד ממליץ הפסק, כי עדיף להזמין לסעודת ליל שבת כך שחילול השבת לא יעשה בדרך לבית המזמין, אלא רק ביציאה משם. במידה ומדובר במקרה שהיחסים כל כך גרועים והדבר יכול להוביל לקרע, מתיר פסק ההלכה להזמין גם לסעודה בתוך השבת כדי להגביר את שלום הבית בין בני המשפחה. הפסק הנוכחי הוא ריכוז וסיכום של דעות שונות שנכתבו במהלך השנים בספרות ההלכתית, והוא לא משנה את ההלכה, אלא רק מנסה לרכז את הדעות ולעשות סדר על סמך פסקים קודמים יותר.

לקריאה נוספת
פסק הלכה: דיברת בנייד בנהיגה? צפה לדין רודף
הרב עובדיה: ”אסור לנשים להתחפש לגברים ולהפך”
פנו לרב ולא לגנב: פסק הלכה בעקבות פרשת מרגול

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully