וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחפש את הזהב שהנאצים החביאו: "יש שם מיליארד דולר"

זיו אבירם

20.2.2013 / 18:16

בשיחה עם וואלה! חדשות מעריך החוקר ירון סבוראי, המנסה לאתר תיבות עמוסות בזהב ופלטינה שנבזזו מיהודים והושלכו באגם ליד ברלין, כי אם יאותר – יועבר האוצר מגרמניה לישראל

"חזרנו עכשיו משמונה ימים בגרמניה, אבל אנחנו עובדים על זה כבר שבע שנים. אנחנו לא מתעסקים עם השווי. אנחנו מחפשים רכוש שנגזל מהעם היהודי ורוצים להחזיר אותו", כך סיפר היום (רביעי) לוואלה! חדשות ירון סבוראי, חוקר ישראלי בן 59, המנסה להתחקות בימים אלה אחר תיבות מלאות בכ-450 קילוגרמים של זהב ופלטינה שהנאצים בזזו מיהודים בתקופת השואה, ושככל הנראה הוטבעו במעמקי אגם מצפון לברלין בשלהי המלחמה.

מה השווי המוערך של האוצר?
"כלי התקשורת בגרמניה מדברים על מיליארד דולר ב-14 ארגזים. אני יודע שאכן טמון משהו באגם".

בכתבה ב"בילד" הגרמני נכתב שאתם מתכוונים להעביר את האוצר לגרמניה.
"הצפי הוא שהם יעבירו אותו למדינת ישראל. אני לא יכול להביא את זה ישירות לישראל כי זה נמצא בשטח גרמניה".

ומה לגבי המשך החיפושים?
"מקווים שהחיפושים יתחדשו בסביבות חודש מאי באותו אגם בגרמניה. אנחנו ננסה יחד עם ממשלת גרמניה, שאיתם אנחנו עובדים במשותף – למצוא את אותם ארגזים. אני לא יודע אם יש 18 ארגזים או שלושה ומה השווי, אבל אני מניח שאם הגרמנים בתקופת הרייך השלישי השכילו לזרוק משהו לאגם, כנראה הוא בעל ערך. לא משנה לנו מה יש שם, אלא שיש שם משהו – ושהוא יוחזר ליהודים, כי מהם זה נגזל, ובייחוד לניצולי השואה, אם יתאפשר".

אגם שטולפזה בגרמניה, בו נערכים חיפושים אחרי זהב נאצי שנשדד מיהודים. AP
אנשי אס.אס ירו בעובדי הכפייה שהטביעו את התיבות. אגם שטולפזה, מצפון לברלין/AP

להערכת צוותי החיפוש, התיבות עשויות להכיל גם מסמכים שנלקחו ממחנה ריכוז. כמו כן נטען כי הרמן גרינג, מראשי הצבא של אדולף היטלר ומפקד חיל האוויר שלו, הורה בשלהי מלחמת העולם השנייה להטביע את האוצר בקרקעית אגם שטולפזה, משימה אותה ביצעו עובדי כפייה. עוד נטען כי כשהסתיימה העבודה, ירו אנשי אס.אס בעובדים שהיו על הסירות. אגם שטולפזה משתרע על כ-3,700 דונם, ועומקו נאמד בכ-13 מטרים. בעבר, גם אנשי השטאזי, המשטרה החשאית של מזרח-גרמניה, חיפשו במקום אחר הזהב האבוד, אולם המבצע הופסק לאחר כמה שבועות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully