וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוקר ישראלי מחפש אחר אוצר זהב נאצי שהוסתר באגם

ירון סבוראי, שרבים מבני משפחתו נרצחו בשואה, מנסה לאתר 18 ארגזים עמוסים זהב ופלטינה במשקל 450 קילוגרמים שנבזזו מיהודים והושלכו באגם ליד ברלין. השווי מוערך במיליונים

חוקר ישראלי מנסה להתחקות בימים אלה אחרי אוצר טבוע במעמקי אגם מצפון לברלין. ירון סבוראי, בן 59, החל לאחרונה בחיפושים אחרי 18 תיבות מלאות בכ-450 קילוגרמים של זהב ופלטינה, שככל הנראה הושלכו לקרקעית אגם שטולפזה לפני עשרות שנים – ומצויות כיום בעומק רב, תחת מעטה של שניים או שלושה מטרים של בוץ. להערכת צוותי החיפוש, שווי האוצר, שנבזז מיהודים בתקופת השואה, עשוי להיאמד במיליונים, והתיבות עשויות גם להכיל מסמכים שנלקחו ממחנה ריכוז סמוך. לפי ההערכה, הארגזים נטמנו באגם בימים האחרונים של המלחמה.

צוות של העיתון הגרמני "בילד" פגש את סבוראי סמוך לאגם, בו הוא עובד לצד צוות בינלאומי. במקום הוקמו מתקנים המשמשים צוללנים הנעזרים בציוד מתקדם לסקירת קרקעית הים. על פי עדויות שצוטטו בעיתון, האוצר האבוד כולל מטילי זהב ופלטינה שנגנבו מאסירים במחנה הריכוז ראוונסבריק ששכן בכפר הסמוך לאגם.

אגם שטולפזה בגרמניה, בו נערכים חיפושים אחרי זהב נאצי שנשדד מיהודים. AP
הצוללנים מנסים להגיע לתיבות בקרקעית האגם, בעומק 13 מטרים. אגם שטולפזה/AP

הרמן גרינג, מראשי הצבא של אדולף היטלר ומפקד חיל האוויר שלו, הורה במלחמת העולם השנייה להטביע את האוצר בקרקעית האגם, וגייס עובדי כפייה לצורך המשימה. כשהסתיימה העבודה, ירו אנשי אס.אס בעובדים שהיו על הסירות. אגם שטולפזה משתרע על כ-3,700 דונם, ועומקו נאמד בכ-13 מטרים. בעבר, גם אנשי השטאזי חיפשו במקום אחר הזהב האבוד, אך המבצע שערכו באגם נעצר אחרי כמה שבועות.

סבוראי, שרבים מבני משפחתו נרצחו בשואה, סיפר לעיתון כי מציאת האוצר היא לא הסוגיה היחידה שמשכה אותו לאגם. "החיפוש הזה קשור גם לאנשים שלהם האוצר היה שייך", אמר. "עבורי, זה גם קשור לעובדה שסוף סוף הם זוכים למעט צדק". לדבריו, אם יצליח במשימה, הוא מעוניין להעביר את האוצר לידי הממשלה הגרמנית, שתומכת בפרויקט החיפוש.

לקריאה נוספת
מטען הכסף הגדול בהיסטוריה חולץ מספינה שקועה
האם ספינה טבועה לחופי מסצ'וסטס שווה מיליארדים?

צפו במפת האגם:

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully