וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ח"כיות זעמו על ההדרה: "לא נעבור לסדר היום"

רמי שני

18.2.2013 / 0:07

המקרה של נועה קנטמן, שהוטרדה בידי חרדים שקראו לה לעבור לאחורי האוטובוס, הביא לתגובות סוערות בכנסת. השרה לבנת נפגשה עמה, וח"כ גרמן קראה: להגדיר הדרת נשים כעבירה

נועה קנטמן בת ה-22, שנפלה שלשום קורבן למסכת הטרדות מצד גברים חרדים באוטובוס שנסע מצפת לאשדוד, זכתה אתמול (ראשון) לתמיכתן של חברות כנסת שהדגישו את חומרת הדרת הנשים מהמרחב הציבורי. "הזדעזעתי לשמוע על מה שעשו לך", אמרה לקנטמן שרת התרבות והספורט לימור לבנת, שנפגשה עמה. "זהו מקרה חמור מאוד בעיניי", המשיכה השרה, שהתייחסה להתעלמותו מהנעשה של נהג האוטובוס. לדברי קנטמן, הנהג טען כי בפעם האחרונה שהתערב - נקנס בידי אגד. "ההתנהלות במקרה זה של הנהגים מנוגדת להנחיות מפורשות שהוצאו בנושא הזה במסגרת המלצות הצוות הבין-משרדי למניעת הדרת נשים שעמדתי בראשו. אני לא מתכוונת לעבור על כך לסדר היום. אני מחזקת ידיך, וחשוב לי שתדעי שאת לא לבד", אמרה לבנת.

קנטמן הודתה לשרה לבנת ואמרה לה: "אני זקוקה לתמיכה הזו היום". השרה הזמינה את הצעירה להשתתף בדיון מיוחד של ועדת השרים לקידום מעמד האישה, שזומן עוד לפני המקרה, ויתקיים ב-3 במרץ על רקע התחדשות גילויי הדרת נשים באחרונה בבתי עלמין ובנסיעות בתחבורה הציבורית. הדיון יתמקד בין השאר בעיכוב בלתי סביר ובלתי מידתי בהגשת המלצותיו של צוות משרד המשפטים שהקים היועץ המשפטי לממשלה להתמודדות עם התופעה. עיכוב זה, לפי השרה לבנת, מאפשר להדרת הנשים להתעצם ולהתפשט. בעקבות המקרה של קנטמן זומן אל הדיון גם מנכ"ל משרד התחבורה, שעמו שוחחה אתמול השרה, והוא התחייב למסור לה דו"ח בדיקה של המקרה בהקדם.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הנהג טען שאינו מתערב מחשש שייקנס בידי מעסיקיו. אוטובוס אגד/מערכת וואלה!, צילום מסך

"הדרת הנשים היא תופעה המסכנת את עתידה של החברה הישראלית", אמרה בתגובה למקרה ח"כ יעל גרמן (יש עתיד). לדבריה, "על המדינה מוטלת האחריות למנוע מתופעות הדרת הנשים להרים ראש, והגיע הזמן שהחוק יגדיר את הדרת הנשים כעבירה פלילית".

בעקבות המקרה, תגיש היום ח"כ מיכל רוזין ממרצ שאילתה דחופה לשר התחבורה בנושא. "מצב שבו נשלחת נערה צעירה לאחורי האוטובוס הוא מחפיר ולא ניתן להפוך אותו לנורמה", אמרה רוזין. "על שר התחבורה למצות את כל הכלים העומדים לרשותו ולהביא לסוף את החרפה הזאת. המצב בו נשים מבוזות בישראל 2013 איננו מקובל ועל שר התחבורה מוטלת האחריות למיגור התופעה".

"לנקוט באפס סובלנות כלפי הפוגעים בנשים"

"אין כל דרך להשלים ולעבור לסדר היום אל מול תופעת הבריונות, המכונה הדרת נשים", הוסיפה ח"כ יפעת קריב (יש עתיד). "המקרים האחרונים של הילדה שירה גרינבוים במגרש הכדורסל ושל הסטודנטית נועה קנטמן באוטובוס של אגד, רק מוכיחים שאנחנו כמחוקקים מחויבים לפעול על מנת שתופעות אלו ייעלמו מחיינו".

חברתן לסיעה, ח"כ פנינה תמנו-שטה, הוסיפה כי "הגיע הזמן לנקוט באפס סובלנות כלפי עבריינים הפוגעים בנשים על ידי הדרתן מהמרחב הציבורי". לדבריה, המקרה האחרון "מלמד על כך שהתופעה קיימת ובועטת וכי הדיון הציבורי אשתקד לא מיגר את התופעה המכוערת. אפעל עם שמונה חברות הכנסת מטעם מפלגת יש עתיד ועם חברות כנסת נוספות כדי למגר הישנות מקרי הדרת נשים בישראל 2013".

גם הח"כית עליזה לביא, גם היא מ"יש עתיד", מיהרה להתקומם: "מצער להיווכח ששוב משתמשים בפרשנות מעוותת של ההלכה היהודית, ובהחמרות שאינן מוכרות לאורך ההיסטוריה היהודית, כדי להדיר נשים מהמרחב הציבורי. אותם חלקים בציבור החרדי שפועלים לכאורה בשם ההלכה, רומסים ערכים בסיסיים ביהדות כגון האיסור על הלבנת פנים ברבים, שמירת הלשון ושמירה על כבוד האדם. על מנהיגי הקהילה החרדית להוקיע את התופעה הפסולה הזו ולהבהיר שאין במרחב הציבורי מקום להתנהגות מעין זו. יש לשים סוף להדרת הנשים".

סמנכ"ל עמותת חדו"ש לחופש דת ושוויון, שחר אילן, קרא למשטרה "להעמיד לדין את האשמים במסע ההטרדות וההשפלות שעברה נועה קנטמן", וקרא לאגד לפתוח בחקירה כנגד הנהג שהמשיך בנסיעה. לדברי אילן, "ביזיון קווי ההפרדה נמשך והוא מחזיר את מעמד האישה בישראל עשרות שנים אחורה. שוב ושוב הופכות נסיעות פשוטות באוטובוס לטראומות קשות. לכן יש הכרח לנקוט בסנקציות פליליות כנגד הבריונים הפועלים כביכול בשם הדת ונגד חברות התחבורה שמעדיפות להעלים עין ולא להתעמת עם עברייני הצניעות".

בהכנת הידיעה השתתפה מיכל רשף

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully