וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לאחר 15 שנה בתפקיד: נשיא בר אילן ייאלץ לפרוש

17.2.2013 / 16:18

פרופ' משה קוה ספג ביקורת חריפה ממבקר המדינה, על כך שמינה את מקורביו לתפקידים בכירים באוניברסיטה ואף התערב בהמשך כהונתו שלו. "התערב בהליך לטובת אינטרס אישי ברור"

לאחר כ-15 שנים בתפקיד נשיא אוניברסיטת בר אילן, פרופ' משה קוה יפרוש מתפקידו באוקטובר הקרוב. קוה היה מושא דו"ח מבקר המדינה שפורסם לפני כחודשיים, בו נמתחה ביקורת קשה על התנהלותו ונטען בין היתר כי מינה מקורבים לתפקידים בכירים באוניברסיטה וכי התערב במינויו שלו. מאוניברסיטת בר אילן נמסר כי לאור החלטת המועצה להשכלה גבוהה, שלפיה נשיא אוניברסיטה יכול לכהן במשך שלוש כהונות בלבד (12 שנים במצטבר - מ"ר) - החלטה שהתקבלה במהלך כהונתו - יסיים פרופ' קוה את כהונתו הרביעית במוסד באוקטובר הקרוב כפי שהיה אמור מלכתחילה.

דו"ח מבקר המדינה בנושא בחן בעיקר את התנהלותה הכלכלית של האוניברסיטה. בפרק שעסק בנושא שכר הבכירים במוסד, נכתב כי "באוניברסיטת בר-אילן פועלת ועדה לקביעת שכר הבכירים (...) עם זאת, נשיא האוניברסיטה הוא שקבע בפועל את שכר הבכירים באוניברסיטה, והוועדה לקביעת שכר בכירים שימשה למעשה חותמת גומי להמלצותיו. יתרה מזו, כשהוועדה לקביעת שכר בכירים קיבלה החלטות שלא תאמו את רצון הנשיא, הן לא הוצאו אל הפועל אלא שונו למפרע לפי הנחיותיו".

עוד נטען בדו"ח כי בעניינים מסוימים אף פעל פרופ' קוה למתן תנאים חריגים לנושאי משרה בכירים בלי להביא את הדבר לידיעת הוועדה. בדו"ח גם נמתחה ביקורת על העומד בראש הוועדה לשכר הבכירים, פרופ' יעקב נאמן, ונטען כי הוועדה אפשרה לפרופ' קוה להכתיב את עמדותיו בנושא.

אוניברסיטת בר אילן. אורי לנץ
הנשיא התערב במינויו שלו ופעל למינוי מקורביו. אוניברסיטת בר אילן/אורי לנץ

המבקר, יוסף שפירא, מצא ליקויים גם בתנאי העסקתו של מנכ"ל האוניברסיטה, חיים גליק, שמכהן בתפקיד משנת 2008. על פי הדו"ח, פרופ' קוה, היה היחיד שחתם בשם האוניברסיטה על ההסכם להעסקתו של גליק, ללא חתימה נוספת וללא חותמת האוניברסיטה, בניגוד לתקנון המוסד ולנהליו. "הסכם העסקת המנכ"ל כולל תנאי העסקה חריגים. תנאים אלה ניתנו בניגוד להחלטת הוועדה לקביעת שכר בכירים ולא הובאו לפני הוועדה לקביעת שכר בכירים או לפני ועדת הקבע", נכתב בדו"ח. בין היתר, נטען כי לגליק הובטחו הטבות בסך עשרות אלפי שקלים, גם הן ללא אישור של הוועדה לקביעת שכר הבכירים. כמו כן, נמצא כי גליק קיבל במשך שנה הן רכב צמוד מקופת המדינה (משירות בתי הסוהר. מ.ר) והן תגמול בשווי כספי של רכב צמוד מהאוניברסיטה, הכולל הוצאות שכירות ותחזוקה שוטפת. יצוין כי בחודש שעבר התפטר גליק מתפקידו.

"התערב בהליך לטובת אינטרס אישי - המשך כהונתו"

הדו"ח ממשיך ותוקף בחריפות את התנהלותו של פרופ' קוה, וטוען כי התערב בבחירתו מחדש לכהונה נוספת כנשיא האוניברסיטה. על פי תקנון האוניברסיטה, יש להקים ועדת חיפוש מיוחדת שתהיה אמונה על בחירת הנשיא החדש, ועליה להביא מועמד לאישור חבר הנאמנים של המוסד. על פי ממצאי הדו"ח, פרופ' קוה השפיע רבות על מהלכי הוועדה. "נשיא האוניברסיטה, פרופ' קוה, היה מעורב בהליך בחירתו שלו לכהונה נוספת כנשיא האוניברסיטה", נכתב בדו"ח. "טיוטת המסמך של ההחלטה להמליץ על המשך כהונתו הוכנה בלשכתו, והוא היה מעורב בניסוחה. ההחלטה על בחירתו לנשיא צוינה בטיוטת המסמך עוד לפני שוועדת החיפוש החליטה על המינוי ואף לפני שחבר הנאמנים מינה ועדה זו. הוועדה לא פעלה לאיתור מועמדים אלא חתמה על ההמלצה למינוי של פרופ' קוה שהוכנה בלשכתו". עוד נכתב כי "מהממצאים עולה כי הנשיא הכתיב את עבודת הוועדה, והתערב בהליך שבו אינו אמור לקחת חלק, לטובת אינטרס אישי ברור - המשך כהונתו".

מאוניברסיטת בר אילן נמסר אז בתגובה לדו"ח כי "האוניברסיטה מוחה על הפער העצום בין האמירות הקשות וחסרות הבסיס המובאות בפרק מסקנות הדו"ח, לבין הממצאים המפורטים בגוף הדו?ח. ביטויים אלה מבוססים על פרשנות שאין לה אחיזה בעובדות המפורטות בדו"ח. בשנים האחרונות הייתה באוניברסיטה תנופת פיתוח הן בתחום המנהלי והן בתחום האקדמי, שכללה בנייה והטמעה של מערכות מידע ובקרה מתקדמות לצד הקמת מרכז מחקר לננוטכנולוגיה, פקולטה להנדסה ופקולטה לרפואה בצפת. מטבע הדברים, במהלך קבלת אלפי החלטות הנגזרות מתנופת הפיתוח, נפלו תקלות שעליהן מצביע המבקר. האוניברסיטה מביעה סיפוק רב מכך שהמבקר קיבל את תשובותיה ביחס לנושאים רבים ומשמעותיים ומצרה על כך שעדיין יש התייחסות בדו"ח לנושאים שכבר תוקנו".

עוד נמסר כי "מעורבות לשכת הנשיא בהליכי בחירתו היתה טכנית בלבד, בשל פרישתה של עובדת שטיפלה בנושא באותם ימים. מבקר המדינה אישר כי מינוי חברי ועדת החיפוש נעשה כדין ולא נפל בו פגם. עם זאת, ההערה נלקחה בחשבון ובעתיד הנושא יטופל גם ברמה הטכנית על-ידי גורם באוניברסיטה שאינו חלק מלשכת הנשיא".

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully